۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۶۹۴۲۱۴
گزارش؛

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه
اولین نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه های علمیه برگزار شد، خبرگزاری رسا در یک گزارش مفصل به معرفی برخی از این مؤسسات پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین نمایشگاه دستاورد های مراکز تخصصی حوزه های علمیه در سال 1400 آغاز به کار کرد؛ این نمایشگاه در شبستان امام حسن عسکری(ع) مسجد جمکران با حضور 49 مرکز حوزوی از ابتدای آبان برای مخاطب خاص دایر شده است؛ با اینکه مشکلی در جهت بازدید عمومی وجود نداشت، اما هدف نمایشگاه عرضه دستاورد های مراکز تخصصی حوزه های علمیه به مخاطبین از پیش دعوت شده بود که در نشست خبری معاون آموزش حوزه های علمیه به طور مفصل به هدف این رویداد پرداخت شد.

خبرنگار رسا به جهت تهیه گزارش در این نمایشگاه حضور یافت که در ادامه شرح مفصلی از این بازدید آمده است:

تابلویی بر روی درب شبستان امام حسن عسکری وجود نداشته تا اعلام کند اینجا نمایشگاه است و این امر به علت عدم تجمع و تمرکز بر مخاطب از پیش دعوت شده بود اما با این وجود در هنگام ورود چندباره هیچ مانعی در جهت ورود افراد وجود نداشت؛ پس از ورود به شبستان با یک راهروی کوچک مواجه شدیم که در یک سوی این راهرو آب و چای تدارک دیده شده بود و در سوی دیگر درگاه ورود به نمایشگاه با یک تابلو قرار داشت.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

در ورودی نمایشگاه غرفه ای بزرگ تعبیه شده است تا درختواره رشته های تخصصی حوزه علمیه به نمایش گذاشته شود و دور تا دور این غرفه آمار و اهداف این کلان پروژه حوزه علمیه بر روی بنر چاپ شده و سند اجرایی این درختواره 406 رشته را تا 5 سال آینده مکتوب کرده است؛ طراحی بنر به جز بخش نقشه اجرایی رشته و گرایش ها، قابل قبول بود.

پس از گذر از غرفه ورودی نمایشگاه در سه راهروی مجزا به صورت غرفه غرفه، چینش شده و در هر غرفه مؤسسات حوزوی به معرفی خود پرداختند که در ادامه ضمن گزارش به معرفی مؤسسات پرداخته می شود.

مرکز تخصصی علوم حدیث

در انتهای راهرو سمت راست غرفه مرکز آموزش تخصصی علوم حدیث برپا است که این مؤسسه بر اساس ضرورت توسعه و تبیین مبانی و معارف حدیث و علوم وابسته به آن و نیز تربیت طلاب متخصص این رشته در راستای تخصصی سازی معارف حوزوی در سال 1382 هـ.ش با مجوز شورای عالی حوزه های علمیه به صورت رسمی تأسیس و راه اندازی گردید؛ این مؤسسه در سطوح 2 و3 به پذیرش طلاب پرداخته و همچنین دوره های کوتاه مدت حدیثی برای اقشار جامعه را برگزار می کند.

مجتمع آموزش عالی حضرت قاسم ابن الحسن

این مؤسسه از استان تهران در این نمایشگاه شرکت کرده و زمان تأسیس آن به سال 86 با پذیرش در دو رشته کلام و تفسیر بر می گردد؛ سطح 3 این مؤسسه نیز سال 88 در همین دو رشته راه اندازی شد و تا کنون 151 طلبه در رشته تفسیر و 125 نفر در رشته کلام فارغ التحصیل شدند؛ رشته مشاوره نیز در سال جاری در مجتمع آموزش عالی حضرت قاسم ابن الحسن راه اندازی شده و همچنین مجوز پذیرش طلبه در سطح 4 نیز اخذ شده که هم‌اکنون 16 طلبه در دو رشته کلام و تفسیر مشغول به تحصیل هستند.

این مجتمع آموزشی امکان تحصیل بانوان طلبه را در رشته های تخصصی فراهم کرده و در 4 رشته تفسیر، کلام، مشاوره و تربیت دینی کودک در سطوح 2 و 3 و همچنین دو رشته کلام و تفسیر در سطح 4 در مجمع 400 بانوی طلبه فعالیت دارند؛ فعالیت های تبلیغی و جهادی هم توسط مجتمع آموزش عالی حضرت قاسم ابن الحسن انجام می گیرد.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی

این مرکز به همت جمعی از اساتید اقتصاددان حوزه علمیه قم راه اندازی شد و تا کنون به برگزاری دوره های آموزشی و تربیت اساتید و مبلغین اقتصاد مقاومتی پرداخت و فعالیت های علمی زیادی در خصوص تحقیق و تدوین کتب در مبانی، اصول و الگوهای اقتصاد مقاومتی انجام داده است؛ این مرکز با برگزاری نشست هایی و اقدامات مشابه زمینه مطالبه گری و پیگیری های اجتماعی اقتصاد مقاومتی را انجام داده است که در قالب رصد نامه منتشر می شود.

این مرکز همچنین اقدام به تشکیل جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی را با مشارکت واقعی برخی از تشکل های مردمی به کمک بعضی از نهادهای حوزوی و انقلابی مطرح نموده و از سال 97 تا به حال 4 مجمع عمئمی تشکل های مردمی برگزار شده است.

حضور مراکز تخصصی از سایر نقاط کشور پررنگ بود و تعدادی از غرفه های نمایشگاه به استان های کشور اختصاص یافته بود.

مرکز تخصصی حضرت ولی عصر استان گلستان

مرکز تخصصی حضرت ولی عصر سال 95 توسط آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان تأسیس شد و تاکنون در سطوح 2، 3 و 4 در رشته های مختلف به آموزش طلبه پرداخته است؛ «حقوق و قضا»، «مذاهب اسلامی»، «امامت»، «مشاوره اسلامی» و «کلام امامیه» رشته های این مؤسسه است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مرکز تخصصی علامه امینی تبریز

طلاب آذربایجان شرقی با مرکز تخصصی علامه امینی در این نمایشگاه حاضر بودند که این مرکز در حال حاضر تحت اشراف آیت الله آل هاشم فعالیت داشته و در سه رشته با آموزش طلاب می پردازد؛ «علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی» در سطح دو، «شیعه شناسی» و «کلام مقارن» در سطح 3، سه رشته فعال این مرکز تخصصی بوده که تا کنون در حدود 90 نفر فارغ التحصیل داشته است.

مؤسسه و مرکز تخصصی معارف اهل بیت

یکی از غرفه های پر محتوا با طراحی قابل قبول غرفه مرکز تخصصی معارف اهل بیت ذیل مؤسسه معارف اهل بیت است؛ این مؤسسه سال 86 به هدف تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه کلام امامیه و پشتیبانی علمی از آن ها تأسیس و راه اندازی شد و مرکز تخصصی ذیل آن نیز از سال 94 در 11 رشته به آموزش طلاب در سطح 3و 4 پرداخته است. این 11 رشته در 4 گروه کلام امامیه، تاریخ و مکاتب کلام امامیه، حدیث و امامت قرار گرفتند.

این مرکز تخصصی برای مباحث خود درسنامه و کتاب کمک آموزشی هم تدوین کرده و از اساتید شناخته شده آن می توان از حجج الاسلام والمسلمین تقی سبحانی، برنجکار، رفیعی، خسروپناه و آیت الله میرباقری نام برد. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در رأس تلاش های علمی این مؤسسه قرار دارد و می توان گفت مرکز تخصصی معارف اهل جزء معدود غرفه هایی بود که در این نمایشگاه به خوبی دستاورد های علمی خود را نمایش داده بود.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن

یکی از غرفه های تفسیری این نمایشگاه مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن است که تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی زیر نظر مرکز مدیریت از سال 70 کار خود را آغاز کرده است؛ تربیت قرآن پژوه و محقق در زمینه تفسیر و همچنین تربیت استاد جهت تدریس در همه مقاطع آموزشی از اهداف این مؤسسه در ابتدای تأسیس بوده که تا کنون 1506 دانش پژوه قرآنی داشته است؛ این مؤسسه در حوزه علمیه بسیاری پرسابقه بوده اساتید بزرگی مثل آیات خزعلی، معرفت، شب‌زنده‌دار، آصفی، یزدی و... تدریس داشتند.

بروشور این مؤسسه در این نمایشگاه بسیار مفصل و جامع اما در ساده ترین حال بر روی برگه های سفید معمولی چاپ شده که نکته ای جالب توجه است؛ 334 عدد تعداد کل رساله و پایان نامه های تدوین شده در این مرکز است.

مؤسسه آموزش عالی حوزه علمیه اصفهان

اولین غرفه آخرین راهروی این نمایشگاه بزرگ ترین غرفه آن است؛ با مقایسه این غرفه با دیگر غرفه‌ها انگار فقط مؤسسه آموزشی عالی حوزه علمیه اصفهان این نمایشگاه را جدی گرفته است؛ بر خلاف دیگر غرف ها که از راهروی عمومی باید نظاره‌گر چینش و کتب غرفه باشیم در این غرفه نیز راهروهای اختصاصی وجود داشته که همه آمار و اطلاعات مربوط به مؤسسه بر روی بنر چاپ شده بود؛ همه اصول لازم هویت بصری در بنر و نمای داخلی و خارجی غرفه رعایت شده بود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

این مؤسسه در سال 86 با تدریس سطح 2 و در سال 88 با تدریس سطح 3 در شهر اصفهان تحت اشراف آیت الله مظاهری راه اندازی شده است؛ دوره های تخصصی در رشته های تفسیر و علوم قرآنی، تبلیغ، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، علوم حدیث، تاریخ اسلامی، فقه و اصول فقه در مقطع سطح 2 در این مؤسسه پیگیری می شود و همچنین در مقطع سطح 3 علاوه بر این رشته ها در رشته های تاریخ تشیع، کلام اسلامی با گرایش مهدویت، کلام اسلامی با گرایش تطبیقی، شیعه شناسی، مدرسی ادبیات عرب، مذاهب اسلامی، نهج البلاغه تدریس می شود.

مؤسسه آموزش عالی خاتم النبیین

این مؤسسه در زمینه فرق و ادیان فعال بوده و علاوه بر برگزاری دروس سطح 3 و 4 این عرصه، به برگزاری دوره های کوتاه مدت در رشته های شیعه شناسی، عرفان های نوظهور، مسیحیت، تصوف، زرتشت، بهائیت و وهابیت نیز پرداخته که تا کنون 8880 نفر فارغ التحصیل در این دوره ها داشته است؛ کتب آموزشی و درس نامه های رشته های ذیل این مؤسسه در توسط اساتید آن تدوین شده است.

این مؤسسه فعالیت های خود را به طور مفصل در یک بروشور (دفترک) رنگی توضیح داده است که جالب توجه است؛ آموزش های تخصصی مرکز تخصصی کلام و ادیان در سطوح 3 و 4 در رشته های وهابیت، مسیحیت، تصوف و فرق انحرافی بوده و همچنین رشته های زرتشت و باستان گرایی، معارف اهل بیت، عرفان های نوظهور و مقایسه تطبیقی اخلاق و معنویت در اسلام و مسیحیت در سطح 4 نیز در دست تصویب وراه اندازی است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مرکز تخصصی شیعه شناسی

مرکز تخصصی شیعه شناسی نیز تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی بوده که از سال 87 تأسیس شده است و در مقطع سطح 4 با برگزاری 7 دوره آموزشی 66 فارغ التحصیل در این مقطع داشته است؛ همچنین دوره های کوتاه مدت این مرکز به هدف آشنایی به مکتب تشیع 750 فارغ التحصیل در طول 9 دوره داشته است؛ پایان‌نامه های دفاع شده در این مرکز در حدود 75 عنوان است.

مرکز تخصصی آل یاسین

مرکز تخصصی آل یاسین از غرفه های حاضر در نمایشگاه با هدف دست یافتن به الگوهای مناسب زندگی استخراج آموزه های دینی در حوزه سبک زندگی اسلامی در سال 95 راه اندازی شد؛ این مؤسسه در سطوح 3 و 4 با رشته های مطالعات سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی و علوم اسلامی، سبک زندگی فقه و مبانی حقوق، مطالعات تطبیقی سبک زندگی، سبک زندگی و سیره و فلسفه سبک زندگی مشغول به فعالیت است.

40 کتاب و 15 عنوان مقاله در طول فعالیت های علمی این مؤسسه تألیف شده است؛ همچنین نشست های علمی زیادی در طول فعالیت توسط مرکز تخصصی آل یاسین انجام شده است و علاوه بر آن چندین کرسی آزاد اندیشی و نشست هم اندیشی با حضور اساتید برجسته حوزه انجام گرفته است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ

مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ با تدریس در هر سه مقطع آموزش عالی در رشته تبلیغ دیگر غرفه این نمایشگاه است؛ طبق توضیح بروشور این مؤسسه که ذیل معاونت تبلیغ حوزه های علمیه اداره می شود، مدارس علمیه سفیران هدایت نیز به عنوان سطح 2 تبلیغ ذیل این مرکز آموزشی قرار می گیرند؛ تعداد حوزه های علمیه سفیران هدایت در کل کشور 110 مدرسه با 7780 طلبه در طول 476 دوره است.

1563 تحقیق نیز به عنوان تحقیق پایانی در این مدارس انجام شده است؛ 947 نفر از 2387 طلبه فارغ التحصیل این مدارس مشغول به تبلیغ مردمی هستند؛ این مؤسسه در مقطع سطح 3 اقدام به تربیت مبلغان ویژه کرده و همچنین در مقطع سطح 2 دوره تربیت راهنما را دارا است؛ همچنین دوره تخصصی تبلیغ در سطح با هدف تأمین مبلغین مورد نیاز در داخل و خارج است کشور از سال 71 مشغول به انجام فعالیت است که در مجموع 361 طلبه دارد.

 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن صادقین

این مرکز توسط آیت الله الهی پایه‌گذاری و از سال 94 فعالیت خود را شروع کرده است؛ فعالیت این مؤسسه در علم تفسیر و علوم قرآنی و برای مقطع سطح سه پذیرش می کند؛ هر دوره آموزشی این مرکز سه سال برنامه ریزی شده و در پایان مدرک کارشناسی ارشد به طلاب اعطا خواهد شد.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مؤسسه آموزش عالی امام خمینی فارس

یکی دیگر از مراکز تخصصی که خارج از قم قرار دارد مؤسسه امام خمینی شیراز است که در رشته های فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، کلام مقارن، مدرسی علوم عقلی، مدرسی ادبیات عرب و تفسیر و علوم قرآن در سطح 2 و 3 فعالیت دارد؛ 50 طلبه در حال تحصیل در این مرکز بوده و 15 طلبه نیز فارغ التحصیل شدند؛ این مرکز که از سال 90 مجوز تأسیس خود را گرفته تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان فارس قرار دارد.

مرکز تخصصی دین پژوهی علوی

یکی دیگر از مراکز فعال در رشته کلام اسلامی که در این نمایشگاه غرفه دارد مرکز تخصصی دین پژوهشی علو است؛ این مرکز از سال 97 جهت تربیت نیروی متخصص در رشته کلام اسلامی و کلام جدید آغاز به کار کرده و تحت اشراف آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری است؛ همچنین یک مجله با عنوان عقل و دین از محصولات علمی این مؤسسه است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مرکز تخصصی امام حسین شیراز

یکی دیگر از مؤسساتی که در حقوق قضا فعالیت داشت و از شیراز به این نمایشگاه آمده، مرکز تخصصی امام حسین شیراز تحت اشراف آیت الله سید علی اصغر دستغیب است؛ مقطع سطح 2 این مرکز در دو رشته حقوق و قضای اسلامی و حقوق با گرایش جزا و جرم شناسی فعال بوده و تنها رشته سطح 3 این مرکز مشاوره اسلامی است؛ مجموع طلاب مشغول به تحصیل در این رشته ها بیش از 100 نفر هستند؛ بروشور این مؤسسه نیز جالب توجه بود.

پژوهشکده حج و زیارت

همانطور که از نام پژوهشکده حج و زیارت پیدا است یک مؤسسه با محوریت پژوهش بوده و رویکرد آموزشی در آن کمرنگ است اما دستاورد های پژوهشی زیادی در قالب و عناوین کلان پروژه دانشنامه حج و حرمین شریفین و همچنین دانشنامه عتبات عالیات، ویکی حج، موسوعه رد شبهات، همایش های مانند حج و اقتصاد و نشست های تخصصی داشته است؛ کتابچه عرضه شده در این نمایشگاه برای معرفی این پژوهشکده بسیار مفصل بوده و به فعالیت های بین المللی پژوهشکده حج و زیارت نیز پرداخته است.

مرکز تخصصی علامه رفیعی قزوین

طلاب استان قزوین با مرکز تخصصی علامه رفیعی که از سال 93 مجوز تأسیس گرفته و سال 99 توسعه یافته است، در این نمایشگاه حاضر هستند؛ این مرکز در رشته های کلام اسلامی، علوم حدیث در هر دو مقطع سطح 2 و 3 علوم قرآن و تفسیر، حقوق و قضای اسلامی در مقطع سطح 2 مشغول به فعالیت است؛ همچنین رشته مشاوره اسلامی در سطح 3 نیز با 12 دانش پژوه در این مرکز دیده شده است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مؤسسه آموزش عالی ولیعصر بناب

یکی دیگر از مراکزی که از سایر نقاط کشور به این نمایشگاه آمده و در کنار مراکز قم غرفه گرفته بود، یک مرکز آموزش عالی به نام حضرت ولی عصر در بناب است؛ این مرکز از سال 90 تأسیس شده و در رشته های کلام اسلامی در هر دو مقطع سطح 2 و 3، حقوق قضا در سطح 2، فقه و حقوق خصوصی سطح 3 و مدرسی فقه و اصول سطح 3 دانش پژوه دارد؛ در مجموع این 5 رشته نزدیک 100 نفر از مؤسسه ولیعصر بناب فارغ التحصیل شده اند.

مرکز تخصصی نماز

کوچک ترین غرفه این نمایشگاه متعلق به مرکز تخصصی نماز بود که در همان فضای کوچک تعدد زیادی از کتب و محصولات علمی خود را به نمایش گذاشته بود؛ این مؤسسه در سال 89 با پیگیری های ستاد اقامه نماز در محور تربیت و تأمین کارشناس برای برنامه های فرهنگی، تولید پژوهش های کاربردی و تولید محصولات فرهنگی تأسیس شده است؛ این مرکز تا کنون 5 دوره یک ساله آموزشی تربیت مربی عالی معارف نماز از سال 96 تا کنون برگزار کرده و 150 فارغ التحصیل در این خصوص داشته است؛ همچنین رشته معارف نماز در سطح 3 از سال 99 در این مرکز شروع شده است؛ فعالیت های تبلیغی و پژوهشی این مرکز نیز پررنگ است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مؤسسه آموزش عالی تربیت مدرس

مرکز آموزش عالی تربیت مدرس اقدام به تربیت استاد برای حوزه علمیه کرده و در سه رشته مدرسی فقه و اصول، مدرسی ادبیات عرب و مدرسی علوم عقلی در مقطع سطح سه اقدام به پذیرش دانش پژوه می کند؛ طلاب پس از فارغ التحصیلی مجوز تدریس در حوزه های علمیه را نیز کسب می کنند و پس از دفاع از پایان نامه مدرسه سطح 3 حوزوی را دریافت می کنند.

بنیاد بین المللی نهج البلاغه

این مؤسسه با هدف پژوهش های تخصصی پیرامون نهج البلاغه از سال 53 با اهتمام آیت الله سیدجمال الدین دین پرور تأسیس شده و رشته تخصصی نهج البلاغه در مقطع سطح سه از سال 82 در این بنیاد بنیان نهاده شده است؛ از سال 82 تا کنون 95 نفر از این مؤسسه فارغ التحصیل شده و مشغول به تحصیل در مقاطع بالاتر و یا فعالیت علمی و اجرایی شدند؛ 37 پایان‌نامه در موضوعات مرتبط با نهج البلاغه از ثمرات این مؤسسه است.

فعالیت های بنیاد با توجه به سابقه طولانی آن بسیار زیاد بوده و پوشش بین المللی نیز دارد.

مرکز تخصصی موعود و مؤسسه آینده روشن

پژوهشکده مهدویت با نام مؤسسه آینده روشن از سال 83 کار خود را آغاز کرد و فعالیت های پژوهشی زیادی دارد؛ مرکز تخصصی موعود زیر نظر این مؤسسه از طلاب واجد شرایط در سطح 4 مهدویت با سه گرایش دانش پژوه می پذیرد؛ دبیرخانه بین المللی همایش دکترین مهدویت نیز در این مؤسسه قرار داشته و یکی از فعالیت های برجسته آن به شمار می رود.

 

مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت

یکی دیگر از مؤسسات تخصصی تحت اشراف آیت الله مکارم مرکز دارالاعلام است که علاوه بر قم در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز اقدام به تأسیس شعبه کرده است؛ این مرکز در سال 89 توسط حجت الاسلام والمسلمین مهدی مکارم شیرازی پایه‌گذاری شد؛ دوره های بلند مدت نقد وهابیت به صورت سه ساله در قم و دوساله در شعب دیگر این مؤسسه اجرا می شود؛ همچنین در سطح 3 دوره های آموزشی، پژوهشی تحت عناوین کلام اسلامی با گرایش های مختلف در دست اجرا است؛ این مؤسسه فعالیت های بین المللی نیز دارد و بر نقد سلفی گری می پردازد.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی

همانطور که از عنوان مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی پیدا است این مرکز اقدام به تربیت دانش پژوه و برگزاری دوره در کشور های مختلف می کند؛ این مؤسسه بروشور به زبان انگلیسی هم داشته و در سال جاری در رشته های مطالعات اسلامی در سطح 4 و فلسفه اسلامی در سطح 3 به زبان انگلیسی اقدام به پذیرش دانش پژوه کرده است.

مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی

مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی تابستان 99 در حوزه علمیه قم با ماموریت تربیت و تامین منابع انسانی متخصص مورد نیاز حوزه و نظام در رشته های فقه، حقوق و قضای اسلامی، زیر رشته ها و گرایش ها و دانش های بینارشته ای مرتبط تأسیس شد؛ همچنین این مرکز به انجام پژوهش های فقهی حقوقی براساس اولویت های مورد نظر حوزه و نظام می پردازد.

در آخرین غرفه های آخرین راهروی نمایشگاه مشهورترین مراکز حوزوی قم حضور داشتند؛ غرفه جامعه الزهرا با فضاسازی مناسب و ارائه اهم مطالب توسط بانوان فاضل پذیرای بازدیدکنندگان است؛ جامعه الزهرا با گستره فعالیتش احتیاجی به معرفی ندارد؛ غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نیز در انتهای این نمایشگاه به عرضه و معرفی محصولات خود می پرداخت.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

بنیاد فرهنگی هاد و مدرسه دارالهدی

مدرسه عالی دارالهدی در سال 90 با هدف تربیت طلاب متخلق و مسلط به مبانی استنباط ، جهت تمرکز بر پژوهش‌های اجتهادی در حوزه اخلاق و معنویت ذیل بنیاد علمی فرهنگی هاد است که تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری اصفهانی و با تولیت جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری به فعالیت مشغول است؛ بنیاد فرهنگی هاد فعالیت های فرهنگی و آموزشی زیادی با محوریت اخلاق داشته است.

مرکز قرآن علی ابن ابی طالب

مرکز قرآن علی ابن ابی طالب از سال 97 تأسیس شده که متفاوت با مراکز تخصصی دیگر با رویکرد تفسیر علمی قرآن بوده است که دو گرایش مهم علوم انسانی و علوم طبیعی در این مؤسسه کار می شود؛ در محور علوم انسانی 8 رشته دایر است که عبارت اند از: قرآن و حقوق، قرآن و روانشناسی، قرآن و علوم تربیتی، قرآن و اجتماع، قرآن و اقتصاد، قرآن و تاریخ و قرآن و سیاست؛ همچنین در محور علوم طبیعی دو گرایش قرآن و هیأت و قرآن و طبیعت آموزش داده می شود؛ در محور قرآن و مستشرقان دروس اختصاصی گرایش قرآن معارف، دروس اختصاصی اصول و مبانی شیعه و دروس اختصاص گرایش علوم قرآن تدریس می شود؛ مهم ترین رویکرد این مجموعه تبدیل هر کدام از این علوم به یک تفسیر تخصصی در آینده است.

مؤسسات حاضر در اولین نمایشگاه دستاورد های تخصصی حوزه های علمیه// درحالویرایش

در این نمایشگاه مؤسسات دیگری نیز مشغول به ارائه دستاورد های خود هستند که عبارت اند از: مرکز فقهی ائمه اطهار در دو غرفه، مرکز تخصصی مدیریت اسلامی، مرکز مطالعات اسلامی، مؤسسه علامه مجلسی اصفهان، مؤسسه عالی حوزوی امام رضا با دو غرفه قم و تهران، مجمع عالی حکمت اسلامی، مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری آمل وابسته به بنیاد اسراء، بنیاد اسراء، مرکز تخصصی کلام اسلامی، مؤسسه حضرت مهدی، مرکز تخصصی امامت اهل بیت، شیعه شناسی امام هادی، مؤسسه آموزش عالی حوزوی عالم آل محمد و مؤسسه تخصصی مذاهب اسلامی.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
احسنت چقدر زیبا جزء به جزء نمایشگاه را نشان دادید
0
0