۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۹۴۳۵۵
به‌بهانه توقیف نفتکش آمریکایی؛

از شعار تا عمل؛ احیای نقش شعارسازی صحیح در رسانه ملی

از شعار تا عمل؛ احیای نقش شعارسازی صحیح در رسانه ملی
بارها در حوادث مختلف شاهد عملکرد خوب و اقتدار آفرین بوده‌ایم، اما رسانه ملی در مدیریت سابق برای فیلم‌های ضدفرهنگی وقت داشت، ولی برای بیان شعارهای جدید اقتدار حوصله نداشت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سال‌ها شعار مرگ بر آمریکا، در خیابان‌های ایران طنین افکن بود؛ به‌ویژه در روز‌هایی مانند ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان و روز قدس. این شعار همچنان در سطح یک شعار نبود و همیشه بنیان‌های پوشالی آمریکا را به لرزه می‌انداخت.

با شیوع کرونا و تغییر شکل‌های راهپیمایی‌هایی مانند ۲۲ بهمن و توقف موقت برگزاری راهپیمایی‌هایی مانند ۱۳ آبان، هرچند این شعار در ظاهر کمتر شد؛ اما برای اولین بار نیرو‌های نظامی کشور ایران به‌صورتی مقتدرانه دربرابر ناوشکن‌های ترسناک و پر از تجهیزات آمریکایی‌ها، شجاعانه ایستادند و آن‌ها را به نبرد طلبیدند.

وقتی عمل‌های درست ما به‌درستی شعار نمی‌شود

هرچند خوی ضدتمدنی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها سال‌ها زبانزد افرادی است که ریز بینانه تحولات آمریکا را دنبال می‌کنند؛ اما همین خوی ضد تمدنی در آغاز شیوع کرونا در جهان مشهود و واضح شد. حال نیز با تلاش آن‌ها برای دزدی نفت کشور ایران و پاسخ قاطعانه‌ای که پاسداران شجاع سپاه به آن‌ها دادند، این تلاش آن‌ها به یک تحقیر سیاسی- نظامی بزرگ برای آن‌ها تبدیل شد.

هر چند این نوع ایستادگی‌ها در نوع خودش خاص است؛ اما برای دلاوران سپاه، چنین صحنه‌هایی، صحنه‌هایی تکرار شده هستند. صحنه‌هایی که از زمان شاه عباس در آزاد سازی یکی از بندر‌های جنوب تا امروز، به دفعات تکرار شد. هرچند برخی از حکمرانان کشور در برخی از دوره‌ها این توفیق‌ها را به شکست تبدیل کردند؛ ولی امروز این ایران است که آن‌ها را شکست داد و تحقیر کرد.

وقتی عمل‌های درست ما به‌درستی شعار نمی‌شود

در اینجا باید یادی از شهید ناظری، فرمانده سابق نیروی ویژه دریایی سپاه کرد. فردی که با جدیت و شجاعت خود، گروهی از پاسداران را به شکلی تربیت کرد که در هرجای دنیا اسم آن‌ها آرامش بخش مظلومان است و لرزه ترس را بر اندام دزدان دریایی می‌اندازد.

حال فرقی ندارد آن دزدان دریایی پرچم آمریکا داشته باشند و بر ناوشکن‌ها و ناو‌های هواپیمابر سوار باشند و به غارت اموال دیگر کشور‌ها بپردازد.

این دزدی دریایی، آبروی ارتش آمریکا را برد. آمریکا در تمام فیلم‌های سینمایی که تولید می‌کند، در میان رسته‌های مختلف ارتش خود، رسته نیروی دریایی‌اش را از جمله نیرو‌های قوی و سخت‌کوش معرفی می‌کند که از هیچ خطری نمی‌ترسند و شجاعانه با آن مقابله می‌کنند. یکی از بارزترین آن‌ها، فیلم تک تیرانداز آمریکایی است.

وقتی عمل‌های درست ما به‌درستی شعار نمی‌شود

در این فیلم، تک تیرانداز آمریکایی که از نیرو‌های دریایی ارتش آمریکاست، به کشتن زنان و بچه‌های عراقی افتخار می‌کند. درنهایت در مواجهه با یک تک تیرانداز عراقی که کل تجهیزاتش همان سلاح و چند گلوله است، او را شکست می‌دهد و به شکلی مضحک به این پیروزی نیز تفاخر می‌کند!

در حالی که ما قهرمان‌هایی مانند شهید عبدالرسول زرین یا شهید محمد ناظری و یا شهید نادر مهدوی بسیار داریم؛ اما کمترین فیلم‌های سینمایی با اشل جهانی برای آن‌ها تولید شده. بهتر است بگوییم که چنین فیلم‌هایی اصلاً تولید نشده است! برای مثال یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌ها درباره شهید عبدالرسول زرین تحت عنوان تک تیرانداز، نمی‌تواند شخصیت این شهید را به‌تصویر بکشد و این فیلم، تنها یک فیلم اکشن است تا بیان کننده شخصیت شهید عبدالرسول زرین. بماند که برای شخصیت‌هایی مانند شهید محمد ناظری و شهید نادر مهدوی اثری چشمگیر تولید نشده است.

وقتی عمل‌های درست ما به‌درستی شعار نمی‌شود

فصل دوم سریال گاندو، یکی از سریال‌هایی بود که به‌خوبی به پیوست‌های امنیتی و رسانه‌ای ماجرای نفتکش انگلیسی استینا پرداخت. این سریال در تصویرگری شجاعت و رشادت فرماندهان، آگاهی و اشراف اطلاعاتی نیرو‌های نظامی در این ماجرا به‌خوبی عمل کرد. غیر از این سریال، هیچ سریال یا اثر هنری دیگری نتوانست به‌خوبی پیوست این حرکت شجاعانه نیرو‌های نظامی را به‌تصویر بکشد.

هنوز سریال یا فیلم سینمایی شاخصی درمورد حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی تولید نشده است. با اینکه یکی از مراکزی که بودجه قابل توجهی برای ترویج اندیشه و افکار امام خمینی دریافت می‌کند؛ این حمله تروریستی را به مردم دنیا به‌خوبی نشان نداد.

اگر مردم دنیا این تصاویر را می‌دیدند و با آن آشنا می‌شدند، می‌توان گفت که بخشی از نقشه ایران هراسی با چالش جدی روبرو می‌شد.

تنها اثر و سریال شاخصی که این ماجرا را نشان داد، بخشی از سریال دادستان بود؛ بنابراین لازم است بزودی پیوست‌های رسانه‌ای این ماجرا به‌خوبی نشان داده شود.

با انتشار تصاویر و فیلم‌های این اقدام شجاعانه و همچنین همراهی خوب صدا و سیما در فصل جدید مدیریتی، در انتشار خبر و استفاده از تکنیک‌های خبری درست، برای اولین بار به‌خوبی این خبر شادی بخش را به مردم رسانده شد.

امید است در فصل جدید مدیریت صدا و سیما، بتوانند این خبر مهم را به‌عنوان یکی از خبر‌های مهم در سطح جهان و به‌ویژه در سطح کشور همچنان داغ نگهدارند./ی702/

محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات