۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۹۴۷۶۸
میراث تهرانی مقدم (۱)؛

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی
ریشه اقتدارزدایی از انقلاب در هاشمی رفسنجانی از پیش از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مشهود است؛ اما در دهه ۹۰ و با اقدام علیه میراث شهید تهرانی مقدم، واضح‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بی‌گمان هاشمی رفسنجانی چهره شاخصی است که از ابتدا و بلکه حتی پیش از انقلاب، به مخالفت صریح با مبانی فکری امامین انقلاب می‌پرداخت؛ چه کمک مالی وی به سازمان مارکسیستی مجاهدین خلق، چه نقش او در فرماندهی جنگ و چه نقش او در اقتدارزدایی از جمهوری اسلامی ایران. البته هاشمی رفسنجانی در طول مدت حضور خود در کنار قطار انقلاب، نقش‌های دیگری را نیز ایفا و دنبال می‌کرد، برای مثال تلاش‌هایی که او برای ماجرای مک‌فارلین می‌کرد و توافقاتی که با آمریکا انجام داد و هیچ کدام به نتیجه نرسید. از مجموعه حرکت‌های هاشمی می‌توان گفت انگار هاشمی به‌طور کلی با اتکا به نیروهای درونی انقلاب غریبه بود. به‌عبارت دیگر هاشمی از نظر فرهنگی، فردی خودباخته و ضعیف بوده است.

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی

علم و دانش و به‌دنبال آن رسیدن به فن‌آوری‌هایی که مبتنی بر این علم و دانش هستند، موجب اقتدار یک کشور می‌شوند. اقتدار مقوله‌ای است که منجر می‌شود یک کشور بتواند حرف اول و آخر را در جهان بزند. هاشمی رفسنجانی درحالی به‌دنبال اقتدارزدایی از انقلاب اسلامی بود که فکر می‌کرد تنها مشکلات مردم در اقلیت زندگی است و همچنین شاید بتوان گفت کمی هم حب قدرت در دل او ریشه داشت که او را به چنین اقداماتی سوق می‌داد.

هاشمی مقابل سخنان صریح رهبر انقلاب ایستاد و خط مذاکرات هسته‌ای را در زمان دولت روحانی به‌طور جدی دنبال می‌کرد. مذاکرات بی‌ثمر برجام منجر به تعطیلی کامل صنعت هسته‌ای و اخراج دانشمندان آن شد. اخراج دانشمندان و به‌دنبال آن تعطیلی شرکت‌های دانش بنیانی که دست در دست سازمان انرژی اتمی داده بودند، شوک بزرگی به جامعه نخبگانی و علمی کشور رقم زد. همین شوک بزرگ باعث شد رهبر انقلاب در یک سخنرانی مشهور نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و اعلام کنند که حتی برای حمایت از جامعه نخبگانی کشور، از خودشان مایه بگذارند.

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی

البته این تقابل در همین‌جا نبود. پس از نشان دادن اقتدار موشکی سپاه، پس از مذاکرات برجام، به‌صورت غیررسمی آمریکا به دنبال برجام موشکی رفت. از طرف دیگر برخی به تبعیت از آمریکا و برای مذاکرات بر سر موشک، به‌سرعت رسانه‌های خودشان را برخط کردند تا در چند محور، قدرت موشکی را به‌چالش بکشند. محور‌هایی که آن‌ها دنبال کردند به‌طور کلی عبارت‌اند از: سکوت خبری موفقیت‌های موشکی کشور، ضعیف و کم اثر نشان دادن قدرت موشکی کشور و ایجاد تقابل پوشالی امنیت و معیشت.

سکوت خبری موفقیت‌های موشکی کشور از جمله مسائلی است که در کاهش اطلاع مردم از اهمیت صنعت موشکی آغاز شده بود. برای مثال امروز کمتر کسی از مردم است که از کم و کیف حملات موشکی به تروریست‌ها از سال ۱۳۹۴ تا کنون اطلاع درست یا دقیقی داشته باشد. شاید مردم نسبت به حمله موشکی به عین الاسد اطلاع داشته باشند؛ اما نسبت به حملات موشکی به مقر تروریست‌ها، پس از حمله آن‌ها به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی اطلاع دقیقی ندارند. بیشتر مردم از عنوان حمله موشکی به دیرالزور اطلاعی ندارند. همچنین مردم از بزرگترین رزمایش موشکی سپاه در سال ۱۳۹۴ مطلع نیستند. تنها خبرگزاری‌های انقلابی که در این خط بازی نکرده‌اند، نسبت به پوشش خبری این وقایع کوشیدند؛ بنابراین اولین گام عملیات روانی برای تضعیف قدرت موشکی، سکوت خبری موفقیت‌های موشکی کشور است.

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی

دومین گامی که دشمن جهت تضعیف قدرت موشکی کشور برداشت، ضعیف یا کم اثر نشان دادن قدرت موشکی بود. همزمان با حمله موشکی سپاه به عین الاسد، رسانه‌های بیگانه و معاند تصاویری از مخزن سوخت جدا شده از موشک‌های بالستیک استفاده شده در این عملیات را منتشر کردند. در حالی که همان زمان سپاه تلاش کرد پاسخ منطقی و علمی را منتشر کند؛ اما همین پاسخ علمی و منطقی سپاه در سکوت خبری رسانه‌ها قرار گرفت. این مخازن سوخت، سرجنگی را به فضا می‌برند و سر جنگی با قدرت از فضا به سوی هدف حرکت می‌کند و آن را مورد اصابت قرار می‌دهد. طبیعی است که مخازن سوخت و موتور موشک جدا شوند؛ اما این موضوع برای کسانی که بی اطلاع هستند، مورد استهزاء قرار گرفت.

همچنین با رونمایی موشک خرمشهر، به علت تشابه برخی قسمت‌های آن با یکی از موشک‌های تازه رونمایی شده در کره شمالی، این گمانه‌زنی‌ها شکل گرفت که ایران یا کره شمالی از نظر موشکی به هم‌دیگر وابسته هستند و ایران چندان قدرت موشکی ندارد؛ اما در حالی این گمانه زنی‌ها شکل گرفته بود که ایران از آغاز ورود به عرصه تولید موشک با دستان با برکت شهید حسن تهرانی مقدم، به هیچ کشوری متکی نبود. به‌عبارت دیگر هیچ کشوری حاضر نشد تکیه گاه موشکی ایران شود.

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی

سومین و آخرین گامی که هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی دنبال می‌کردند، ایجاد تقابل پوشالی امنیت و معیشت بود. در آن زمان با ایجاد طنز‌هایی مانند اینکه اگر فلانی فقیر است، عوضش امنیت داریم و همچنین با ایجاد مشکلات شدید معیشتی از سال ۱۳۹۷ و عدم تلاش برای کنترل آن، تلاش کردند موشک را عاملی ضد معیشت معرفی کنند تا با این روش بتوانند افکار عمومی را نسبت به مذاکرات موشکی، فریب دهند؛ اما با ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط آمریکا و درخواست مردم برای انتقام موشکی، این امر میسر نشد. اقتدار موشکی در آن زمان توانست به‌صورت مستقیم یکی از پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف قرار دهد و آمریکا جرئت کوچکترین پاسخ دیگری را به‌خود نداد.


هاشمی رفسنجانی پس از آن توییت معروف دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست؛ نه دنیای موشک‌ها این سرخط‌ها را دنبال می‌کرد. حمیدرضا اسماعیلی، جمله معروفی را در یکی از نوشته‌های خود می‌گوید این افراد همیشه در زندگی خود شکست خورده‌اند و تلاش می‌کنند همیشه خود را پیروز نشان دهند. این افراد جنگ را با وقاحت به پایان رساندند، اما تفکر سپاه بدر در عراق تحت عنوان حشدالشعبی ریشه دواند. این افراد کمکی به مدافعان حرم در سوریه نکردند؛ اما بشار اسد در آغوش رهبر انقلاب به ریاست جمهوری خود ادامه داد. همین‌ها شعار نه غزه نه لبنان دادند؛ اما امروز غزه و لبنان به اندازه دیروزِ انقلاب اسلامی، قوی و قدرتمند شده‌اند.

راهبردهای هاشمی علیه صنعت موشکی

این افراد برای مک‌فارلین و برجام دویدند؛ اما هیچ فرجامی جز شکست و پشیمانی حاصل نشد و حتی مرگ این افراد، نشان داد که چقدر با گفتمان امامین انقلاب فاصله دارند. این افراد همیشه تز پیروز گرفتند؛ اما در دل همیشه از شکست‌ها ناراضی بودند. و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
تفکر هاشمی منطبق با توسعه لیبرالها بود که مقاوت در اون جایگاهی نداره.
شما هم اینقدره دوگانه هاشمی و نظام رو دامن نزنین..
2
1
ناشناس
|
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
این بی سوادی شما در تاریخ هست که این ها رو نمی بینید
حمید صمیم
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
تحلیل زیبا بود. نام نویسنده کو؟
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
یادداشت خوش قلم با تحلیل خوبی بود، از این سبک تحلیل‌ها ادامه بدید. ممنون از خبرگزاری رسا
1
0
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
واضح تراز ان این که انقلاب و این نظام ...
0
0