۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۹۴۸۲۸

نشست‌ِ «کاوشی در رسائل توحیدی علامه طباطبایی» در حوزه مروی برگزار شد

نشست‌ِ «کاوشی در رسائل توحیدی علامه طباطبایی» در حوزه مروی برگزار شد
نشست‌ «کاوشی در رسائل توحیدی علامه طباطبایی» در حوزه مروی آیت الله تحریری با حضور تولیت معظم حوزه علمیه مروی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست‌ِ کاوشی در رسائل توحیدی علامه طباطبایی در حوزه مروی آیت الله تحریری با حضور تولیت معظم حوزه علمیه مروی جناب حجت الاسلام و المسلمین افضلی به عنوان دبیر نشست آغاز شد.

در ابتدا حجت الاسلام افضلی به بیان مقدماتی از شخصیت حضرت علامه طباطبائی و رسائل توحیدی ایشان پرداخت و در ادامه آیت الله تحریری گفت: علامه در المیزان می فرماید معارف قرآن حول ۷ دسته‌ی توحید، اسماء، افعال، واسطه‌ها، انسان قبل دنیا، انسان در دنیا و انسان بعد از دنیا بوده و بنابراین عناوین رسائل ۷ گانه همان عنوان‌های معارف در قرآن است.

وی در ادامه با ترسیم روش علمی علامه در این رسائل تأکید کرد: علامه طباطبایی بحث را با بیانات عقلانی بدیهی شروع می کند و در وارد شدن به هر کدام از رساله ها محور بحث را با تحلیل دقیق و ظریف عقلانی از نظام هستی شکل می دهد سپس برای تایید مطالب به آیات قرآنی ارجاع می دهند اما در تفسیر قرآن برعکس عمل نموده و ابتدا به ظواهر آیات مراجعه می کنند.

آیت الله تحریری در در ادامه به بیان مفهوم احد و واحد در قرآن پرداخته و افزود: معارف دقیق توحیدی نیاز به درک عقلی دارد و قرآن نیز می خواهد این درک های عقلی را در ما زنده کند؛ سیر کمالی انسان با کارهایی محقق می شود و همزمان به یک بینشی تکیه می کند؛ حکمت عملی که همان چگونه شدن است، تکیه به حکمت نظری می کند.

تولیت مدرسه مروی تأکید کرد: از طرفی ما در مرحله ابتدای درک، با آیات مواجه هستیم و اگر به شی ای برخورد می کنیم اول به مطلق می خوریم و بعد به مقید از این رو مسلک اخلاقی اسلام بسیار متمایز با مسالک دیگر است، هر نقصی به دوری از حق مطلق بر می گردد و هر خوبی به حق مطلق بر می گردد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در توحید پیش می رویم به عزیز مطلق و قهار مطلق تکیه کرده ایم بنابراین خاستگاه قرآن رسیدن به توحید و صفات الهی است؛ برای مثال در ابتدا ملکوت با درک عقلائی درک میشود و زمانی که این درک ها با دستورات ملکوتی همراه شود، جایی برای رذایل نمی ماند.

ارسال نظرات