۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۹۴۹۶۹
رئیس حوزه های علمیه کشور بیان کرد؛

مشکلات معیشتی طلاب و اساتید بیش از حد تصور

مشکلات معیشتی طلاب و اساتید بیش از حد تصور
آیت الله اعرافی گفت: مشکلات حوزه در تأمین معیشت طلاب، اساتید و کارکنان آن بسیار بزرگ تر از تصور بسیاری از افراد جامعه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه ظهر روز سه شنبه در اجلاسیه مدیران حوزه های استان ها که با حضور رؤسای انجمن های علمی حوزه در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه و همزمان به صورت برخط برگزار شد گفت: ما در حدود ۵ سال گذشته تقریباً بدون هیچ بودجه برنامه ای و ویژه بیش از ۳۰۰ طرح و برنامه را در مرکز حوزه برگزار کرده ایم.

مشکلات معیشتی طلاب و اساتید بیش از حد تصور است

وی افزود: مشکلات حوزه در تأمین معیشت طلاب، اساتید و کارکنان آن بسیار بزرگ تر از تصور بسیاری از افراد جامعه است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر لزوم حفظ سنت ها و تراث پیشینیان خاطرنشان کرد: در عین حال که به تراث پیشینیان احترام می گذاریم می بایست به نیازهای روز جامعه اسلامی نیز بپردازیم.

وی پژوهش را امری ضروری در حوزه های علمیه دانست و گفت: علی رغم اینکه در چندسال اخیر سختی های بودجه ای داشتیم اما کارهای بزرگی انجام شد؛ کارهای زیادی نیز داریم که باید مورد پیگیری قرار دهیم.

راهبری و توسعه مرزهای دانشی، مهمترین انتظار از انجمن های علمی حوزه

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: مهمترین چیزی که از انجمن های علمی انتظار می رود راهبری و توسعه مرزهای دانشی اسلامی و حوزوی است؛ در درختواره دانشی حوزه ها برای اولین بار در قلب این نهاد آموزشی اعلام شده که در ۱۶ شاخه دانشی و بیش از ۴۰۰ رشته علمی ظرفیت تعلیم وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی انجمن های علمی در راهبری و اجرای برنامه های کلان حوزه افزود: این انجمن ها بهترین جا برای دیدن کلان این پروژه ها و طراحی نقشه راهبری آنها هستند.

آیت الله اعرافی بیان داشت: باید دید حوزه الآن در کجا قرار دارد و نسبت آن با علوم مختلف را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: در سال جاری وضعیت مالی حوزه در حال تغییر است و روند رو به رشدی را شاهد هستیم.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: گروه های علمی که در برخی مدارس و مراکز بر مبنای همان سنت ها و آداب اصیل حوزه ها شکل گرفته اند جریان بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم پرداختن به فقه معاصر

وی با تأکید بر لزوم پرداختن به فقه معاصر در حوزه های علمیه عنوان داشت: تاکنون در زمینه فقه پزشکی، بانکداری و دیگر مسائل جدید شاهد تولیدات خوبی در حوزه بوده ایم.

آیت الله اعرافی گفت: در زمینه برگزاری کرسی های آزاداندیشی می بایست بهتر از قبل عمل شود.

وی ادامه داد: یکصدمین سالگشت احیای حوزه علمیه قم نزدیک است که به همین جهت دبیرخانه ای تشکیل شده تا به تطورات علوم مختلف حوزوی و مسائل فرهنگی و سیاسی در این صد سال حوزه بپردازد.

حرکت انجمن های علمی باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد

مدیر حوزه های علمیه برگزاری کنگره هایی همچون کنگره آیت الله نائینی را از فعالیت های مهم واحدهای مختلف حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: آسیب شناسی و کاستی یابی حرکت انجمن ها باید مورد پیگیری قرار گیرد و ما در این مورد هیچ خط قرمزی نداریم.

مرجعیت معرفتی و حوزوی انجمن های علمی استان ها

وی گفت: شوراهای تخصصی و انجمن های علمی استان ها باید دارای مرجعیت معرفتی حوزوی باشند؛ رسیدن به این نقطه هدف اصلی تشکیل این شوراها و انجمن هاست.

آیت الله اعرافی بیان داشت: انجمن های علمی باید پشتوانه کارشناسی گروه های علمی استان ها باشند.

وی ضمن بیان برخی نقایص در فعالیت های اجتماعی حوزویان افزود: گسست میان اقدام حوزویان با تحقیق و بویژه پژوهش های اصیل حوزوی یک واقعیت است که باید انجمن های علمی نیازهای پایه طرح های اجتماعی اهالی فرهنگ را تأمین کنند.

تعیین ۳۰ کارکرد برون حوزه ای برای خروجی های حوزه

استاد درس خارج حوزه اظهار کرد: یکی از محورهای انجام شده در سال های اخیر تعیین ۳۰ کارکرد برون حوزه ای برای خروجی های حوزه است؛ انجمن های علمی می توانند محل گره خوردن این خروجی ها به همان محل تعلیم اولیه آنان یعنی حوزه علمیه باشند.

وی گفت: حرکت انجمن های علمی حوزه می بایست ذیل آیین نامه جامعی مدیریت شود؛ این آیین نامه در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند اصلاح و اکمال است.

لزوم ارتباط گیری انجمن های علمی حوزه با دانشگاه ها

مدیر حوزه های علمیه در پایان با تأکید بر لزوم ارتباط انجمن های علمی با دانشگاه ها عنوان داشت: می بایست این انجمن ها در مرحله اول با دانشگاه های استان ها ارتباط گیری کرده و به برگزاری نشست های علمی بپردازند و در مرحله بعد سراغ آموزش و پرورش نیز بروند تا همکاری علمی در زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان نیز داشته باشند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
خیلی زحمت کشیدن مثلا خود ما نمیدونستیم مشکلات اقتصادی طلاب فراتر از معموله منتظر بودیم ایشون بگن . بهشون بفرمایید بجای گفتن این مطالب لطف کنید یه کاری بکنید . کار بکن اخوی جان کار . وگرنه حرف رو همه بلدن بزنن .
1
0
ناشناس
Germany
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
سلام عرض ادب واحترام وخسته نباشید خدمت همیه بزرگواران .درمورد خدام حوزه ها ومعشت انها هم ی فکری بشود خوب هست .باقیات. صالحات که میمونه
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
مشکلات معیشتی طلاب حوزه های علمیه زمانی برطرف می شود که در این اوضاع تورم و گرانی
شهریه شان مانند حقوق وزرات کار شود. طلاب حوزه های علمیه واقعا در سختی هستند.
0
0