۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۶۹۵۳۸۶
رییس‌جمهور:

معیار انتخاب افراد فقط شایستگی است

معیار انتخاب افراد فقط شایستگی است
آیت‌الله رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور صبح امروز سه شنبه در جلسه بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن اظهار داشت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از همین تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رأی اعتماد کابینه شرکت کردم و مسائلی را عرض کردم که به حل مسائل کشور امیدوار هستم.

وی افزود: بعد از 83 روز از تشکیل دولت، عنایت حضرت حق و دعای مردم و رهنمودهای رهبر انقلاب و رفع دغدغه های نمایندگان مجلس توانستیم برای رفع مشکلات پیش روی کشور راه حل‌هایی داشته باشیم و آن‌ها را حل و فصل کنیم. 

رییس‌جمهور گفت: در واکسیناسیون کرونا با تزریق ۱۰۰ میلیون دز گام رو به جلویی برداشته شد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در ابتدای کار و با شرکت در جلسات دولت قبل، متوجه شدم که دولت با کسری بودجه روبروست، تصریح کرد: گزارش هایی وجود داشت که دولت در پرداخت حقوق ها در ماه های آینده با مشکل رو به رو خواهد شد اما اکنون شاهد هستیم بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ها به موقع پرداخت می شود.

دولت به منابع خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کرده است
 
وی ادامه داد: در ابتدای کار دولت با فروش نفت با مشکل رو به رو بود اما اکنون شرایط بهتر شده است و فقط این موضوع را بگویم که دولت به منابع خود در کشورهای دیگر دسترسی پیدا کرده است.

رییس‌جمهور بیان کرد: دولت برای تمام مشکلات کشور شورایی تشکیل داده است مثلاً برای اشتغال شورایی تشکیل شد و در آنجا بررسی هایی انجام شد تا این مشکل حل شود.
 
آیت الله رئیسی با اشاره به تعامل با دنیا گفت: دولت از همان ابتدا بر تعامل با دنیا تاکید داشت و اکنون شاهد هستیم که دولت در حال احیای روابط خود با همسایگان است از این رو تعامل با دنیا رو به جلوست.

وی ادامه داد: دولت به مشکلات همه استان ها رسیدگی خواهم کرد مثلاً در مسائل هفت تپه استان خوزستان که از دولت قبل در جریان این موضوع بودم اکنون در دولت سیزدهم حل و فصل شده است و تمام حقوق های کارگران پرداخت شده است.

با فعل ماضی حرف می‌زنیم نه فعل آینده

رییس‌جمهور تاکید کرد: قرار است درباره اقدامات دولت به نمایندگان مجلس و مردم عزیز از اقدامات دولت گزارش هایی ارائه شود و قرار شده است با مردم با فعل ماضی حرف بزنیم و قرار نیست با مردم با فعل آینده صحبت شود یعنی باید بگوییم چه کاری انجام شده است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: در هفته های آینده، جلساتی با نمایندگان مجلس همراه با وزرا خواهم داشت تا در آن جلسات برای حل و فصل مشکلات هماهنگی های لازم صورت گیرد زیرا امروز کشور نیازمند هر چه بیشتر تعامل دولت با مجلس است زیرا امروز امیدواری در بین مردم ایجاد شده است که باید این امیدواری روز به روز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: سفرهای استانی برای بنده مهم است زیرا در سفرهای استانی بسیاری از مشکلات از نزدیک قابل حل است و همان طور که بیان کردم ۶ روز کار برای سطح ملی است و یک روز آن برای استان ها.

رییس‌ جمهور در ادامه به بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هم ارتقاء منزلت و جایگاه معلمان و هم ارتقاء معیشت آنها در این لایحه مدنظر است که در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد و به نتیجه خواهد رسید.

آیت الله رئیسی همچنین با تشکر از خانواده بزرگ آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون شرایط به نحوی شده است که مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز کسب و کار فعال شده‌اند و بعد از 83 روز کار دولت، این شرایط فراهم شده و اگر رعایت‌ها بیشتر شود امکان بازگشایی بیشتر این مراکز هم میسر خواهد شد.

فیاضی از میان 20 نفر بررسی و معرفی شده است

وی در ادامه با بیان اینکه در فرآیند انتخاب وزرا محور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، تأکید کرد: این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز همین روند طی شده است.

آیت الله رئیسی گفت: کارگروه‌های کارشناسی با 20 نفر از افرادی که در مظان مسؤولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی،‌کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمراً ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مطرح بوده است و با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شده است.

وی خاطرنشان کرد: خودم نیز چند بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است.

توصیه افراد در معرفی وزرا تأثیرگذار نبوده است

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره ضمنی به برخی انتقادات در خصوص خویشاوندی وزیر پیشنهادی با برخی مسؤولان تصریح کرد: ممکن است افرادی با هم خویشاوند باشند ولی دستاوردهای زندگی خود آنها اهمیت دارد؛‌اگر قرار بر بی‌توجهی به شایستگی‌ها و دستاوردهای افراد باشد این هم بی‌عدالتی است.

رییس‌ جمهور اظهار داشت:‌ توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند.

وی تأکید کرد: آنچه برای من مهم است حجت الهی است و تا در رابطه با کسی حجت الهی نداشته باشم اقدام نمی‌کنم؛ البته تصمیم و حق قانونی با مجلس است.

ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌ها و امتیازات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و با بیان اینکه فیاضی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت را می‌شناسد، گفت: فیاضی محتوای درسی را می‌شناسد و فرآیند تولید محتوا را می‌داند و با بسته‌های آموزشی آشنایی دارد و در این زمینه خودش نیز مباشرت داشته است.

آیت الله رئیسی افزود: آقای فیاضی در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده و با زیرساخت‌های این وزارتخانه در بخش‌های فنی و نوسازی آشنایی دارد و بعضی سامانه‌های آموزش مجازی مانند شبکه «رشد» را ایشان طراحی کرده است که امروز با عنوان شاد مطرح است. فیاضی مسؤول فناوری وزارت آموزش و پرورش بوده و با انتشارات آموزشی نیز آشنایی خوبی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه فیاضی نسبت به آموزش و پرورش شناخت دارد و برای آن برنامه قابل دفاع ارائه کرده گفت: کارشناسان میزان انطباق این برنامه‌ها با اسناد بالادستی بررسی کرده‌اند.

رییس‌ جمهور افزود: آقای فیاضی علاوه بر شناخت نسبت به آموزش و پرورش و داشتن برنامه، تحول‌گرا نیز است؛ روحیه تحولی بسیار مهم است وگرنه همین وضع موجود رقم می‌خورد که هم معلمان گلایه‌مند هستند و هم خانواده‌های دانش‌آموزان.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه هر چه امیدواری نسبت به دولت بیشتر می‌شود انتظارات هم افزایش می‌یابد و این انتظارات نیز به حق است،‌تصریح کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش علاوه بر روحیه تحولی روحیه تعاملی هم دارد و این ویژگی از بخش‌های مختلف سوال شده است.

وی ادامه داد:‌ برنامه داشتن برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی است که تأثیر مهمی در تحول این وزارتخانه دارد.

رییس‌ جمهور همچنین با بیان اینکه با اکثر اعضای دولت شاید یک روز هم جایی نبوده‌ام و هم حزبی‌ نبوده‌ایم و نمی‌دانم به چه کسی رأی داده‌اند اظهار داشت: در عین حال دوستان قابل اعتمادی با این افراد آشنا بوده‌اند و آنها را معرفی کرده‌اند.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به ویژگی دیگر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:‌آقای فیاضی بیش از 25 پژوهش قابل دفاع و قابل ارائه در حوزه‌های مختلف مدرسه و دانشگاه دارد.

 سند تحول دولت سیزدهم طی چند روز آینده در اختیار مجلس و فرهیختگان قرار می‌گیرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از همین تریبون قول داده بودم که برنامه مدون و کوتاه‌مدتی درباره مسائل پیش‌رو ارائه کنم گفت:‌ در این خصوص برنامه‌ای تدوین شده و به عنوان سند تحول دولت سیزدهم و با استفاده از اسناد بالادستی تهیه شده و طی چند روز آینده در اختیار نمایندگان و فرهیختگان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت و تقاضا داریم حتما به عنوان نقد و نظر و اصلاح نظراتشان را به ما منعکس کنند.

رئیسی تصریح کرد: در دولت تأکید ما این است که همواره ارتباط وزرا با مجلس برقرار باشد و اگر مجلس در جایی لازم دید که نظراتش مستقیما باید به من منتقل شود از طریق معاون پارلمانی یا رئیس مجلس اقدام کنند تا فوت وقت نشود.

وی در پایان با بیان اینکه با بزرگانی مانند حاج‌قاسم سلیمانی داریم که روحیه ما می‌توانیم داشته‌اند اظهار داشت:‌ با این روحیه و با کمک مجلس و دولت می‌توان همه مسائل را حل کرد تا زندگی مردم رونق یابد و مشکلات آنها کم شود.

اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه 1401 لحاظ می‌شود

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در تقدم لایحه 1401 مجددا در جمع نمایندگان خواهم آمد که موضوع اصلاح ساختار بودجه که همواره مورد تأکید و تذکر نمایندگان است، در لایحه بودجه 1401 که با همکاری برخی رؤسای کمیسیون‌های مجلس و دولت در حال آماده‌سازی است لحاظ خواهد شد.

رییس‌ جمهور افزود: آرامش مردم و بازار سرمایه نیاز به کار دارد و کارهایی آغاز شده و کارهای مهمتری نیز انجام خواهد شد.

ارسال نظرات