۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۹۵۵۷۶
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

دین اسلام بهترین راهبرد برای تحقق عینی عدالت اجتماعی است

دین اسلام بهترین راهبرد برای تحقق عینی عدالت اجتماعی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده گفت: دین اسلام با معرفی گوهر عدالت و برقراری نسبتی معقول میان عدالت و آزادی، بهترین راهبرد برای تحقق عینی عدالت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، به تبیین راهکارها و راهبردهای لازم برای تحقق عینی عدالت اجتماعی پرداخت.

وی اظهار کرد: عدالت اجتماعی یکی از مطالبات اصلی انسان و جوامع انسانی در طول تاریخ محسوب می‌شود و در راه به دست آوردن آن، جان‌های فراوانی قربانی شده است.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: ممکن است تصور شود که انسان‌ها در دوران مدرن به عدالت نزدیک شده‌اند؛ اما واقعیت این است که عدالت در این دوران نیز مهم‌ترین گمشده بشر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نظام سرمایه‌داری لیبرال که امروز به ایدئولوژی حاکم بر بخش‌های عمده‌ای از جهان بدل شده است، نه‌تنها با عدالت قابل پیوند نیست بلکه عدالت را مانعی جدی برای تحقق اهداف خود در جهان تلقی می‌کند.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: هرچند امروز تلاش می‌شود تفسیری از عدالت اجتماعی ارائه شود که با بنیان‌های لیبرالیسم سازگار باشد؛ اما واقعیت این است که عدالتی که لیبرالیسم از آن سخن به میان می‌آورد، عدالت نیست یا با عدالت حقیقی بسیار فاصله دارد.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل لیبرالیسم، مارکسیسم هم که در مواردی عدالت گرا معرفی می‌شد، نه‌تنها کمک چندانی به تقرب جهان به عدالت نکرد بلکه با ارائه تفسیری نادرست از عدالت و تقلیل آن به تساوی و محروم کردن انسان از برخی از آزادی‌های اساسی، فرصت چشیدن طعم عدالت واقعی توسط جوامع انسانی را از بین برد.

حجت‌الاسلام آزموده خاطرنشان کرد: حتی در جریان سوسیالیستی هم که در آن نوعی از عدالت گرایی مطرح است، نگاه به عدالت از زیر سایه نظام سرمایه‌داری خارج نمی‌شود و لذا هیچ‌گاه نتوانسته انتظارات عدالت‌خواهان را برآورده سازد.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: در این میان دین اسلام تحقق عدالت را هدف اصلی بعثت پیامبران الهی و نزول کتب آسمانی معرفی می‌کند و با معرفی گوهر عدالت و نیز برقراری نسبتی معقول میان عدالت و آزادی، راه را برای عینیت یافتن عدالت در ساحت‌های اجتماعی بدون در تنگنا قرار دادن آزادی باز می‌کند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات