۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۹۵۷۶۵
عضو اندیشه ورزش کشور؛

ساختار فعلی ورزش کشور نیازمند جراحی است

ساختار فعلی ورزش کشور نیازمند جراحی است
شجیعی گفت:ساختار فعلی ورزش کشور باید جراحی بشود، جراحی ساختار با یک سری پیامدها همراه است قطعاً این جراحی ساختار ورزش با اعتراضات و چالش هایی همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سلسله نشست های وبیناری نشست میز ورزش و اوقات فراغت کمیته فرهنگی و اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم و خبرگزاری رسا عصر امروز در سالن جلسات شهید دهقان خبرگزاری رسا برگزار شد.

نشست اول از این سلسله نشست ها با حضور رضا شجیع ارائه دهنده، حجت الاسلام علیرضا صانعی ناقد و دبیری حجت الاسلام سید مرتضی حسینی به موضوع نقد و بررسی ساختار کلان ورزش کشور پرداخت.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی دبیر جلسه در ابتدا با اشاره به اهمیت ورزش ابراز داشت: حضرت رسول (ص) در اهمیت ورزش فرمودند " مومن قوی و نیرومند از مومن ضعیف در نزد خداوند متعال بهتر و دوستداشتنی تر است" این نشست از اولین سلسله نشست هایی است که میز ورزش و اوقات فراغت دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است و در نشست های بعدی با موضوعات روز و مرتبط با ورزش و اوقات فراغت برنامه خواهیم داشت.

وی با معرفی ارائه دهنده و ناقد جلسه ادامه داد: امیدواریم از خروجی بحث بتوانیم در مراحل تقنینی و سیاست گذاری استفاده بهینه داشته باشیم.

ورزش صرفاً در یک مقام سرگرمی و تفریحی جا خوش کرده است

ساختار فعلی ورزش کشور نیازمند جراحی است

رضا شجیع استاد دانشگاه و عضو اندیشه ورزش کشور  با اشاره به موضوع ورزش در کشور اظهار داشت: موضوع ورزش، موضوع محوری و کلیدی است، از این منظر که امروز بسیاری از جوانان و مردم ما به نوعی درگیر ورزش هستند و متاسفانه مجموعه سیاست گذاری های ما در حوزه ورزش به اینجا رسیده است که تعدادی کمی از مردم کشور در حدود 5درصد ورزش می کنند و 95 درصد باقیمانده تماشاگر ورزش می باشند و ورزش صرفاً در یک مقام سرگرمی و تفریحی جا خوش کرده و یک چالش جدی برای جامعه ما محسوب می شود.

وی با اشاره به ریل گذاری صحیح در ورزش اذعان کرد: پیشفرض من این است که تا ساختار کلان درست نشود برنامه ها و رویکردها و مدیران جدید هیچکدام نمی توانند ورزش را در مسیر صحیحی قرار بدهند، وقتی ریل گذاری اشتباه است و به سمت یک مسیر اشتباه حرکت می کنیم، هرچقدر هم که قطار و راهبر آن را عوض کنیم، موفق نخواهیم بود بلکه با قطار نو و جدید با سرعت بیشتری در مسیر اشتباه حرکت می کنیم و مشکل کشور ما در حوزه ورزش ریل گذاری حساب شده و صحیحی نیست.

آیا ورزش در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری قرار دارد یا خیر؟

 عضو اندیشه ورزش کشور با تاکید بر امروز دیگر کسی در ارتباط با اهمیت ورزش به مثابه یک کنش مطلوب اجتماعی و واجب سببی که می تواند سبب سلامت فرد مسلمان در آن نظامی اجتماعی باشد، تردیدی ندارد،  ادامه داد: آیا ورزشی که ما امروز داریم در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری قرار دارد یا خیر؟

شجیع با اشاره به اینکه برای رسیدن به ورزش قهرمانی در هر کشور 9رکن نیاز است، تصریح کرد: پول، زیر ساخت و حکمرانی درست، ورزش همگانی، نظام استعداد یابی، سطوح حمایت از قهرمانان، تجهیزات، نظام آموزش مربیان، رقابیت های ملی و بین المللی و نوع آوری و پژوهش های علمی 9 رکن رسیدن به ورزش قهرمانی در هر کشوری است.

وی با بیان اینکه آیا کشور ما می تواند با هزینه کمتر و در شرایط تحریم نتیجه بهتری بدست بیاورد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با هزینه کمتر نتیجه بهتری بگیریم، در واقع توانسته ایم موفق تر عمل کنیم، کشوری مثل کره رقم بسیار زیادی را هزینه کرده است اما به نسبت هزینه نتیجه کمتری نسبت به هلند گرفته است، لذا این پرسش به ذهن می رسد که کشور ما هم می تواند به هزینه کمتر موفقیت بهتری را بدست بیاورد؟

ورزش می تواند معرف معرفت های ما در نظام بین الملل باشد

عضو اندیشه ورزش کشور افزود: ورزش می تواند نقش بسیار محوری در عزتمندی کشور در میادین بین المللی ایفا کند، ورزش می توانددر روابط بین الملل، دیپلماسی ورزشی و ارائه یک تصویر و به قولی معرف معرفت های ما در نظام بین الملل باشد.

شجیع با اشاره به هزینه های مالی کشورهای دنیا در ورزش همگانی و قهرمانی عنوان کرد: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران حدود9/48 درصد مردم ورزش نمی کنند و از سال 1389 نیز به 50درصد رسیده است و از کسانی که ورزش می کنند 14 درصد فعالیتشان کافی نیست و براساس استانداردهای سازمان جهانی عملاً ورزش محسوب نمی شود، بنابراین در بهترین حالت می توانیم بگوییم 30 درصد مردم ایران ورزش می کنند و از این مقدار ورزش کنندگان 93درصد فقط در 10 رشته ورزشی فعال می باشند و 7 درصد در سایر رشته های ورزشی فعال بوده و 44 درصد پیاده روی می کنند که میزان و نحوه پیاده روی هم نیازمند آموزش است.

وی با اشاره به بار اقتصادی ناشی از کم تحرکی در کشور گفت: بار ناشی از کم تحرکی 45 هزار میلیارد تومان است و یکی از موانع توسعه به حساب می آید و اگر این مبلغ در حوزه بیماری ها هزینه نشود می تواند در بسیاری از حوزه های تولید، اشتغال آفرینی و مولد سرمایه گذاری شود و با این دست فرمان هزینه ها روز به روز بیشتر می شود.

عضو اندیشه ورزش کشور با اشاره به عوامل این وضع موجود، افزود: سبک زندگی، تغذیه، حمل و نقل، توسعه فناوری ها و آنچه در بیانیه گام دوم برآن تاکید می شود محقق نشده و سبک زندگی محور و قلب بیانیه گام دوم است به این دلیل که اقتصاد پویا توسط یک انسان سالم بنا می شود بنابراین اگر انسان را محور حرکت به سمت تمدن نوین بدانیم این تمدن نوین اسلامی بدون یک انسان سالم و دین مدار در مسیر خود دچار خدشه خواهد شد، براین اساس سبک زندگی با هوشمندی در بیانیه دوم درج شده است.

بودجه ورزش همگانی برای هر ایرانی رقمی معادل 6 هزار تومان در سال است

وی با بیان اینکه سبک زندگی صرفاً ورزش نیست، اذعان کرد: سبک زندگی را در یک مفهوم گسترده تر به آن نگاه می کنیم، علی رغم قانون اساسی که ورزش همگانی باید در اولویت قرار بگیرد متاسفانه هنوز ورزش همگانی ما یک ورزش مغفول است، بودجه ورزش همگانی برای هر ایرانی رقمی معادل 6 هزار تومان در سال است.

شجیعی با بیان اینکه نگاه سیستمی و یکپارچه در ورزش همگانی بین نهادها و ادارها وجود ندارد، تصریح کرد: در سه دهه گذشته شاهد نگاه های نامتوازن و سلیقه ای در ورزش همگانی بوده ایم. در حکمرانی و ساختار از میانگین جهانی عقب هستیم، علی رغم همه تاکیدها هنوز ورزش به عنوان یک عامل سلامت بخش در ذهن ایرانیان جاخوش نکرده است.

وی با تاکید بر استعداد یابی، پرورش و آموزش مربی گفت: قلب توسعه و ورزش در هر کشور مربیان می باشند اما در کشور ما شرایط خوبی در پرورش مربیان نداریم، اگر نظام مربیان را درست و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم می توانیم عقب ماندگی ها را در ورزش جبران کنیم.

ساختار فعلی ورزش کشور نیازمند جراحی است

ورزش کشور را باید به تدریج مردمی کرد

عضو اندیشه ورزش کشور با اشاره به اینکه رویکرد ورزش در کشور ما بروکراتیک است، اظهار داشت: در حال حاضر رویکرد کشور بروکراتیک است و باید به تدریج ورزش را مردمی کرد و راهکارهای مردمی شدن ورزش نیازمند یک بحث مجزا است.

وی با بیان اینکه در ساختار کلان ورزش ترافیک نهاد ها و مسئولیت ها را می بینیم، تصریح کرد: مهم ترین چالش در حوزه ورزش امروز عدم همکاری در نهادهاست و نهایتاً آنچه بیان شد هدر رفت هزینه را در حوزه ورزش شاهدیم که خروجی هم ندارد.

شجیعی با اشاره به اینکه بخش خصوصی تعریفی در ورزش ندارد، اذعان کرد: در عرض ده سال از 5هزار به 30هزار باشگاه رسیده ایم و این تغییر نشان از نگاه اقتصادی به باشگاهداری است. ایران تنها کشوری است که در فرهنگ و ورزش بانوان ساختار اختصاصی دارد و این را می توان از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست.

ساختار فعلی ورزش کشور نیازمند جراحی است

عضو اندیشه ورزش کشور با اشاره به ساختار ورزش خاطرنشان کرد: ساختار فعلی ورزش کشور باید جراحی بشود، جراحی ساختار با یک سری پیامدها همراه است، جراحی ساختار کشور همانند هر جراحی که با درد و خونریزی همراه است، قطعاً با اعتراضات و چالش هایی همراه خواهد بود.

ساختار فعلی ورزش کشور نیازمند جراحی است

ورزش یک پدیده ارگانیک

 سپس در ادامه حجت الاسلام صانعی استاد دانشگاه و عضو شورای میز ورزش و اوقات فراغت دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس به عنوان ناقد اذعان کرد: جناب آقای شجیعی بیان کرد برای پیشرفت باید به سمت مردمی و خصوصی سازی حرکت کرد با دولتی عمل کردن در ورزش همگانی و قهرمانی تحولی را نمی بینیم، عرض اینجاست که ورزش یک پدیده ارگانیک است یعنی هم محمل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و همه این موارد در هم تنیده است و نمی توان ورزش منهای سیاست، اقتصاد یا فرهنگ دانست.

وی ادامه داد: وقتی وضعیت کشورهای مختلف دنیا را مطالعه می کنیم اتفاقا به عکس برخی کشورها مثل چین با ساختار دولتی در ورزش همگانی و قهرمانی موفق بودند.باید ببینیم چگونه به این موفقیت دست یافتند، بایستی نظام اقتصادی این کشورها را مطالعه کرد.

عضو شورای میز ورزش و اوقات فراغت دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه باید خصوصی سازی را با فرهنگ کشور بومی سازی کنیم که از چاله به چاه نیفتیم، بیان کرد: در خصوصی سازی خلاء شدید بی قانونی داریم و ابتدا باید این مسائل حل و فصل کرد، سپس به دنبال خصوصی سازی رفت، اگر مسائل بنیادی حل نشود با خصوصی سازی باز به زمین خواهیم خورد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در کلاس های تدریس مربی گری و داوری باید بحث اخلاق را مطرح کرد، ورزش ما برای پیشرفت نیازمند نظارت جدی است، در کشورهای غربی در کنار خصوصی سازی نظارت بسیار جدی برای ورزشکاران خود دارند، خصوصی سازی بدون نظارت نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

شجیعی در پاسخ به نقد حجت الاسلام صانعی گفت: شما نظر بنده را به نوعی تایید کردید، مشکل با ساختار دولتی نداریم اتفاقا اگر پول وجود داشته باشد چه بهتر که ورزش را دولتی اداره کرد اما در شرایط کنونی کشور باید به سمت مردمی و خصوصی سازی قدم برداشت.

در کشور چیزی به نام ورزش حرفه ای وجود ندارد

وی ادامه داد: هر کجا بحث بنگاه اقتصادی مطرح شده است چون افراد خودشان ذی نفع نبودند تنها بدهی های سنگینی به بار آمده است. در کشور ما چیزی به نام ورزش حرفه ای وجود ندارد و آنچه امروز داریم شبه حرفه ای است.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
عالی بود
0
0
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
بحث جالب و به روزی بود. استفاده کردیم.
0
0
زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
واقعا استفاده کردیم
0
0