۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۹۵۸۳۴
حجت الاسلام عرب صالحی:

فلسفه‌های مضاف، پای مباحث فلسفی را به متن زندگی باز می کند

فلسفه‌های مضاف، پای مباحث فلسفی را به متن زندگی باز می کند
رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جایگاه فلسفه های مضاف در حوزه گفت: فلسفه‌های مضاف، پای مباحث فلسفی را به متن زندگی باز می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه مصباح و سالروز جهانی فلسفه، حجت الاسلام عرب صالحی رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح امروز در نشست خبری همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: علامه مصباح در بعضی صحنه ها یک تنه مجاهدت کردند و امروز که جسم این عالم در بین ما نیست، آراء این فیلسوف بزرگ توسط دیگران ترویج می شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سردمدار فلسفه های مضاف در کشور است، ابراز کرد: همه ساله در سالروز روز جهانی فلسفه یک همایش با محوریت یکی از شخصیت های بزرگ در این زمینه کار می کند، امسال به مناسبت سالروز رحلت علامه مصباح بحث فلسفه علوم اجتماعی اسلامی انتخاب شده است.

رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در دنیای غرب فلسفه در زندگی اجتماع تاثیرگذار است اما در فلسفه اسلامی اینگونه نبود و علامه مصباح کسی بود که فلسفه اسلامی را به متن علوم انسانی و اسلامی کشید و کار فلسفه مضاف در واقع این است که مباحث فلسفی را به متن زندگی می کشاند و آن موقع اهمیت فلسفه روشن می شود.

حجت الاسلام عرب صالحی با اشاره به اینکه هر ده محور همایش در موضوع فلسفه مضاف است که علامه به آن ورود کردند، بیان کرد: مشکل جامعه اسلامی ندانستن احکام حجاب، حقوقی، خانواده و ... نیست، بلکه می خواهند بدانند چرا اصلاً اسلام چنین حکمی را صادرکرده است و فلسفه مضاف به این موضوعات می پردازد.

وی با اشاره به اینکه علامه مصباح احساس تکلیف کردند و به خلأها ورد داشتند، خاطرنشان کرد: یک تنه در دانشگاه ها به شبهات دانشجویان پاسخ دادند، اگر ادعا داریم علامه مصباح، علامه است به این دلیل است که در همه موضوعات عالمانه ورود کردند.

فلسفه مضاف مباحث فلسفی را به متن زندگی می کشاند

رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه 60 درصد از شبهات در حوزه دین با پرداختن به فلسفه مضاف پاسخ داده می شود، اذعان کرد: علامه با تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) و ورود به بحث های فلسفه مضاف خلأهای علمی را در موضوعات فلسفه اجتماعی از میان برداشته شده است و پژوهشگاه به عنوان سردمدار فلسفه مضاف شناخته می شود.

حجت الاسلام عرب صالحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا برخی به آیت الله مصباح یزدی هجمه می کردند؟» گفت: اگر کسی از نظر فکری برای جناح رقیب خطری نداشت به راحتی از کنار او می گذشتند. علامه مغز متفکر با مبانی قوی از قرآن گرفته، اتاق فکر جبهه کفار و دشمنان برعلیه اسلام را نشانه رفته بود. علامه عالم به زمان بود و عاقلانه از دین دفاع می کرد لذا وقتی دشمن از تفکرات صحیح علامه ضربه می خورد او را با مواضع سیاسی بایکوت می کردند.

وی در پایان به جایگاه فلسفه های مضاف در مراکز علمی خاطرنشان کرد: با مدیریت آیت الله اعرافی حرکت علمی خوبی در رابطه با فلسفه مضاف صورت گرفته است اما فلسفه مضاف تا اینکه کتاب درسی شود فاصله زیادی مانده است./پ202/

ارسال نظرات