۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۹۶۰۵۰
معاون پژوهش دانشگاه رضوی در گفت‌‎وگو با رسا مطرح کرد؛

تولیدات کاربردی و عملیاتی در برنامه ۱۰ ساله دانشگاه رضوی

تولیدات کاربردی و عملیاتی در برنامه ۱۰ ساله دانشگاه رضوی
خراسان رضوی - معاون پژوهش دانشگاه رضوی تولید آثار امام رضایی را رویکرد دانشگاه دانست و حرکت به سمت تولیدات کاربردی و عملیاتی را جزء برنامه های ده ساله معرفی کرد.

حجت الاسلام روشن ضمیر، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، ضمن اشاره به آثار علمی این نهاد علمی که در انتشارات دانشگاه چاپ شده است بیان داشت: آثاری فراوان از فعالیت های علمی دانشگاه و اعضای هیئت علمی نیز وجود دارد که در انتشارت دیگر چاپ شده است.

وی افزود: یکی از آن آثار رساله دکتری خودم در انتشارات سخن است که «جریان شناسی قرآن بسندگی» نام دارد که در پی یک جریان تاریخی نوشته شده است.

معاون پژوهش دانشگاه رضوی پیرامون این جریان بیان داشت: عده ای گفته اند ما در تفسیر قرآن یا بطور کلی در دین نیاز به غیر قرآن نداریم و فقط باید به آن اکتفا کنیم! معتقدیم که ریشه آن همان جمله نامانوس «حسبنا کتاب الله» است که در آغاز گفته شد و در چند قرن بعدی مطرح بود اما پس از آن حدود 6 یا 7 قرن خبری از آن نبود ظاهرا در قرن 9 و 10 این حرف دوباره مطرح شد و بعد از آن به فراموشی سپرده شد تا باز در دوره اخیر که مجدد مطرح شده است.

وی افزود: با شبهاتی که خاورشناسان در مورد حدیث مطرح کردن این جریان اول در مصر و شبه  قاره و بعد در دیگر نقاط جهان اسلام مطرح شد و کسانی باز مدعی شدند که ما صرفا باید به قرآن اکتفا کنیم و به روایات تکیه نداشته باشیم. بر این اساس این جریان در این کتاب بررسی شد و به شبهات آن پاسخ داده شد.

رویکرد دانشگاه رضوی تولید آثار امام رضایی است

حجت الاسلام روشن ضمیر بیان داشت: نسبت به آثار دیگری که در دانشگاه چاپ شده باید گفت که رویکرد دانشگاه این است که درباره امام رضا(ع) که ولی نعمت ما است دانشگاه کارهایی را تولید و ارائه کند بر این اساس تبیین جایگاه امامت از نگاه امام رضا(ع) در دست چاپ است که امامت را بررسی می کند.

وی افزود: ارزش های انسانی در سیره و سخن امام رضا(ع) هم که جرقه آن از سفر رییس سابق دانشگاه رضوی به هند ایجاد شد کار دیگری است که حدود چهل روایت را تحت عنوان ارزش های انسانی بررسی کردیم.

وی گفت: یعنی آن روایت هایی که صرف نظر از اعتقاد و رنگ و ملیت و فرهنگ برای همه انسان ها محترم است مثل ارزش علم، جایگاه عقل، دفاع از ناموس، سخاوتمندی و احترام به دیگران که این ها ارزش هایی انسانی بوده و همه مردمان در سراسر عالم صرف نظر از اینکه چه دینی داشته باشند قبول دارند و می پذیرند.

حجت الاسلام روشن ضمیر در ادامه بیان داشت: جلوه و عمق و اساس این ارزشها را در روایات امام رضا (ع) داریم که چهل روایت در این مورد جمع آوری و بحمدالله به شش زبان ترجمه شد البته فایل دیجیتال آن فراهم شده و نسخه چاپی نیز به زودی ارائه می شود.

آسیب های ادعایی حاکمیت دینی

معاون پژوهش دانشگاه رضوی بیان داشت: در بحث شبه پژوهی هم در دانشگاه بسیار کار علمی صورت گرفته که شبهات قرآن یکی از آن موارد چاپ شده است جلد دوم و سوم آن هم تحویل برای چاپ ارائه و جلد چهارم نیز در دست تالیف است.

حجت الاسلام روشن ضمیر گفت: آسیب های ادعایی حاکمیت دینی هم به آن پرداخته شده است در سال های گذشته در بحث آسیب شناسی حکومت دینی کارهای فراوانی انجام شده منتهی از این منظر به قضیه نگاه کردن که  اگر حکومت دینی داشته باشیم چه آفت ها یا آسیب هایی حکومت دینی را تهدید می کند.

وی افزود: یک بحث درون دینی و درون حوزوی بر اساس نامه ای منتسب به آخوند خراسانی مطرح شده که ایشان به رغم آن که متدین بوده و به مبانی دینی باور دارد می گوید در شرایط فعلی تشکیل حکومت دینی ممکن نیست که  این در فضای مجازی و رسانه های خارجی دست آویزی برای حمله به نظام جمهوری اسلامی شده است.

معاون پژوهش دانشگاه رضوی بیان داشت: اینجا برای اولین بار این کار انجام شده و بر اساس آن شبهاتی که  در این نامه، که اصالت تاریخی هم ندارد و فقط منتسب است به آسیب های حکومت دینی پرداختیم و راه کارهای رفع آن را بیان کردیم که بحمدالله چاپ شده است.

وی افزود: تلاش دانشگاه در سال های گذشته عمدتا در پی انتشار آثاری در زمینه پژوهش ها و مطالعات بنیادی بوده است که کاری درست و در جای خودش لازم بوده است و کارهای بنیادی و پژوهش های خوبی انجام شده منتهی الان زمان آن رسیده که آنها را عملیاتی کنیم و کاربردی شود.

حجت الاسلام روشن ضمیر در پایان گفت: رویکرد دانشگاه این شده که حدقل بخشی از پژوهش های ما در این رابطه باشد در برنامه ده ساله دانشگاه هم در یک بندی در بخش پژوهش دانشگاه موظف شده ضمن اینکه نظام موضوعات خودش را تبیین می کند حدقل سالانه سی درصد در راستای کارهای کاربردی دانشگاه فعالیت کند که از آن موارد همین کتاب قرارداد مهندسی اجاره موقوفات است که تدوین و چاپ شد./933/ت302/

جواد رستمی
ارسال نظرات