۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۶۹۵۲۴۰
رییس دانشگاه رضوی:

۶۷ عنوان از منشورات دانشگاه ۱۰۰ رتبه جشنواره‌ای کسب کرده است

۶۷ عنوان از منشورات دانشگاه ۱۰۰ رتبه جشنواره‌ای کسب کرده است
خراسان رضوی – حجت الاسلام خیاط از کسب یکصد رتبه برتر 67 اثر از منشورات دانشگاه رضوی در جشنواره های مختلف کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام علی خیاط، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست خبری آغاز هفته کتاب بیان داشت: دانشگاه رضوی در چارچوب رسالت خود و کارآمدی در حوزه های مختلف فعالیت دارد این نهاد علمی به عنوان یک دانشگاه حوزوی به علوم روز و حوزوی همزمان می پردازد و در همین راستا در حوزه نشر و کتاب نیز فعالیت موفقی دارد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: 135 عنوان کتاب از سوی انتشارات دانشگاه رضوی منتشر شده که از این تعداد 67 مورد آن  100 رتبه را از جشنواره های مختلف کتاب و نشر کسب کرده است ضمن اینکه کیفیت عمق و محتوا مورد توجه قرار داشته مباحث زیبایی نشر را نیز در نظر دارد.

وی افزود: رتبه های کسب شده به تفکیک عبارت است از هشت عنوان در جشنواره کتاب سال کشور، چهار عنوان در جشنواره فصل کتاب، در جشنواره کتاب سال حوزه شش عنوان و در جشنواره های منطقه ای و استان خراسان نیز 9 عنوان و در جشنواره آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ۴۲ عنوان رتبه های بین اول تا سوم را کسب کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط بیان داشت: آثار پژوهشی به لحاظ موضوعی در پنج حوزه تقسیم می شود که در بحث علوم قرآن و حدیث 51 عنوان، فلسفه و کلام 12 عنوان، فقه و حقوق 30 مورد، اقتصاد اسلامی 18 اثر در علوم عام و معارف اسلامی نیز 6 اثر منتشر شده است.

وی افزود: در مجموع برای امسال چاپ 7 مورد کتاب را در برنامه داشتیم که 9 مورد انجام شده و تا پایان سال هم 10 عنوان کتاب منتشر خواهد شد اما نکته مهم در همه این انتشارات توجه به مسائل روز است که از ویژگی‌های آثار دانشگاه محسوب می شود.

فعالیت مرکز وقف، نذر و زیارت دانشگاه رضوی

حجت الاسلام خیاط پیرامون تاسیس مرکز وقف، نذر و زیارت بیان داشت: از زمان تاسیس تا کنون بیش از پنج پایان‌نامه و رساله درباره زیارت در دانشگاه دفاع شده و تعدادی نیز در حال تدوین است. کتابی با عنوان علت‌شناسی پدیده موقوفه‌خواری و راهکارهای پیشگیری از آن نیز در دست انتشار است.

وی افزود: کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات یکی از بهترین کتاب های منتشره در حوزه وقف است که مورد توجه تولیت محترم آستان قدس رضوی نیز قرار گرفته و مباحثی همچون غبطه وقف و تبیین فقهی و حقوقی آن، مبانی و ابعاد رعایت غبطه مال وقفی، بررسی جامع مقررات غبطه وقف، اجاره مال موقوفه و الگوسازی قرارداد آن، مزایده، پذیره و اهدای آن را پوشش داده است.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: این کتاب ابتدا به صورت پایان‌نامه رشته حقوق خصوصی توسط یکی از دانشجویان به نام محمدجواد فخر ارائه شد اما پس از آن زیر نظر دکتر وحدتی و دکتر اصغری تکمیل و در 500 نسخه منتشر شد.

وی مباحثی نظیر بررسی مصادیق مشترک و اختصاصی غبطه موقوفات با انواع کاربری آن، پیشنهاد انعقاد قراردادهای جایگزین عقد اجاره در مدیریت موقوفات و ارائه بسته مدیریتی در مهندسی قراردادهای مرتبط با موقوفات را نیز از موضوعات بررسی شده در این کتاب معرفی کرد.

حجت الاسلام خیاط ترجمه کتاب ارزش‌های انسانی در سیره و سخن امام رضا(ع) را به ۶ زبان دنیا در کنار کتاب فقه فضای مجازی به عنوان مرجع پاسخگو به یکی از نیازهای روز جامعه از سوی دانشگاه از دیگر آثار منتشر شده معرفی کرد.

وی تالیفاتی با موضوعات بنیادین مثل کتاب فقه‌الجواهر را که به عنوان کتاب درسی حوزه تهیه شده و مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته از دیگر کارهای ارزشمند دانشگاه در عرصه نشر دانست.

وی ضمن اشاره به فعالیت دانشگاه در عرصه شبهه پژوهی با توجه به نیاز روز جامعه به دیگر اقدام دانشگاه در زمینه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: بررسی روایات تفسیری امام رضا(ع) که بیش از ۹۰۰ روایت تفسیری آن حضرت را مورد تحلیل قرار می‌دهد در ۱۰ جلد منتشر خواهد شد و این اثر حاصل تجمیع ۱۹ پایان‌نامه است که تا کنون به 5 هزار صفحه رسیده و تا پایان سال جاری یا سال آینده چاپ خواهد شد.

برخی از کتب منتشر شده از سوی دانشگاه

رییس دانشگاه رضوی عناوین آسيب هاي ادعايي حاكميت ديني؛ بررسي و نقد قرآني و روايي، درآمدي بر دانش غريب القرآن با نگاهي به نقش شيعه در پيدايش و گسترش آن «Notre Croyance» که ترجمه کتاب اعتقاد ما از آیت الله العظمی مکارم شیرازی» به زبان فرانسه است را موارد منتشر شده در سال 1400 خواند.

وی كليات حقوق اسلام، مباني اقتصاد سنجي مقدماتي جلد اول، اخلاق حرفه اي آموزش در منابع اسلامي، مهندسي قرارداد اجارۀ موقوفات در سنجۀ اصل رعايت غبطۀ وقف، فقه فضای مجازی و علوم انسانی غربی و اسلامی؛ مبانی، آثار و پیامدها (با نگاهی به اندیشه‌های مقام معظم رهبری مدظله العالی)را از دیگر عناوین منتشر شده معرفی کرد.

کتب در دست انتشار

حجت الاسلام خیاط عناوین تبيين جايگاه امامت از ديدگاه امام رضا (عليه‌السّلام)، روش‌شناسي نقد لفظي متن احاديث در كتاب جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام، زشت آراسته (بررسی تحلیلی انتقادی ماده اولی و لوازم آن در فلسفه اسلامی)، ارزش‌های انسانی در سیره و سخن امام رضا(عليه‌السّلام) به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه را به عنوان کتب در دست انتشار نام برد.

وی بررسی و تحلیل روایات تفسیری امام رضا علیه السلام (ده جلدی)، علت شناسی پدیده موقوفه خواری و راهکارهای پیشگیری از آن، درسنامه فقه الجواهر، درسنامه شبهه‌پژوهشی، شبهه پژوهي قرآني؛ دفتر دوم شخصيت‌ها و افراد در قرآن، و شبهه پژوهي قرآني؛ دفتر سوم شبهات اجتماعی و اقتصادی را از دیگر آثار در دست چاپ معرفی کرد.

وی ادامه داد: بررسي فقهي و حقوقي تزاحم حقوق، عدالت بين نسلي در اسلام و ليبراليسم، ﻋﻠﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺰﻫﮑﺎﺭﯼ ﻭ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮﯼ ﺍز آﻥ دﺭ ﭘﺮﺗﻮي آﻣﻮزه‌های ﺭﺿﻮﯼ، بررسي فقهي حقوقي حق تقديمي (حق پذيره)، گامي به سوي تقريب با سيري در فقه جامع بخاری، ترجمه عربی کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک و ترجمه عربی کتاب فقیهان امامی و عرصه‌های ولایت فقیه را به عنوان کتب در دست انتشار نام برد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات