۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۶۹۴۷۴۱
مدیر عالی حرم مطهر رضوی:

همکاری دانشگاه رضوی در تدوین پیوست خدمت عالمانه به زائران

همکاری دانشگاه رضوی در تدوین پیوست خدمت عالمانه به زائران
خراسان رضوی - برادران در نشستی با مسئولان دانشگاه ضوی بر همکاری در تدوین پیوست برای خدمات عالمانه توأم با معرفت به زائران،مبتنی بر آموزه‌های رضوی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، محمدمهدی برادران، مدیر عالی حرم مطهر رضوی و جمعی از مدیران سازمان حرم مطهر رضوی  در نشستی با رئیس و معاونان دانشگاه علوم اسلامی رضوی زمینه های همکاری سازمان حرم مطهر امام رضا(ع) را با دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی کردند.

وی با بیان اینکه  688 خدمت توسط خدام و کارکنان آستان قدس رضوی برای زائران حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در حال ارائه است، تأکید کرد: این خدمات نیازمند به تدوین پیوست معارف رضوی هستند که تدوین آن به کمک اساتید و فضلای دانشگاه علوم اسلامی رضوی شدنی است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: هم خادم و خادمیار به عنوان خدمت رساننده به زائر و هم زائر در صورتی که با این معارف آشنا شوند در کیفیت ارائه و اخذ خدمت می تواند تأثیر به سزایی ایفا شود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر چه خدام حرم مطهر رضوی این خدمات را با قصد قربت و به صورت درونی انجام می دهند؛ ولی اگر پشتوانه علمی با توجه به آموزه های دینی خصوصاً آموزه های رضوی باشد کیفیت این خدمات صدچندان خواهد بود.

در این جلسه همچنین زمینه های مختلف همکاری با دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جمله تعریف زیارت متعالی، سبک زندگی برگرفته از آموزه های رضوی، آداب و اخلاق زیارت، و آینده پژوهی در مدیریت حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان نیازهای علمی و پژوهشی سازمان حرم مطهر برشمرده شد.

همچنین بحث کار پژوهشی بر روی متبرکات و نیز تربیت نیرو برای بخش تبلیغی و زیارت در حرم مطهر از جمله نیازهای حرم رضوی در حوزه زائر برشمرده شد و تأکید شد در صورتیکه نیروی انسانی در حوزه تبلیغ از راه ایجاد رشته مرتبط در دانشگاه علوم اسلامی رضوی اجرا شود سازمان حرم مطهر آمادگی به کار گیری این نیروها را خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این جلسه با تأکید بر آمادگی دانشگاه بر تأمین نیازهای آستان قدس رضوی از جمله سازمان حرم مطهر بیان داشت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی در چارچوب ظرفیتی که دارد آمادگی خود را برای انجام خدمت به این سازمان اعلام می نماید.

حجت الاسلام علی خیاط  در ادامه گفت: برای ارائه خدمات علمی و معرفتی به زائران شایسته ترین مکان دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که این خدمات می تواند از راه استفاده از ظرفیت های موجود و نیز ایجاد ظرفیت‌های جدید باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی همچنین با استقبال از به کارگیری دانش آموختگان دانشگاه در رشته تبلیغ تأکید کرد: بحث ایجاد رشته ارتباطات و تبلیغ در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است و می توان موضوع پذیرش دانش آموختگان این رشته را در همان زمان گزینش ایشان اعلام کرد چرا که فعالیت در حرم مطهر مورد علاقه بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه است.

رییس شورای آموزش دانشگاه علوم اسلامی رضوی همچنین استفاده از ظرفیتهای موجود در رشته های علوم قرآنی و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی و حتی فقه و مبانی حقوق برای تربیت نیرو متناسب به نیازهای آستان قدس رضوی از جمله تربیت مربی قرآن یا پاسخگویی به شبهات از جمله پتانسیلهای دانشگاه دانست و ادامه داد در سه سال آینده 160 رساله دکتری باید در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدوین و دفاع شود که از دیگر پتانسیلهای پژوهشی دانشگاه در زمینه رفع نیازهای آستان قدس رضوی است.

حجت الاسلام خیاط ادامه داد: برای رفع نیازهای آستان قدس رضوی در حوزه مدیریت زائران و نیز معرفت زیارت می توان علاوه بر دانشگاه علوم اسلامی رضوی از پتانسیل دانشگاه امام رضا علیه السلام و بنیاد پژوهشهای اسلامی نیز استفاده کرد.

تصویب و ابلاغ رشته تبلیغ و ارتباطات بین الملل از دیگر نکات مهم رئیس دانشگاه در این جلسه بود که وی ابراز امیدواری کرد به زودی پذیرش دانشجو در این رشته به مرحله اجرا برسد.

گفتنی است، در این جلسه گزارشی از تصویب رشته های جدید در حوزه زائر و زیارت و نیازهای آستان قدس رضوی، تصویب پایان نامه و طرحهای پژوهشی در این راستا و نیز ارائه خدمات فرهنگی و فوق برنامه از سوی معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه ارائه شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات