۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۹۴۵۳۷
به همت گروه حقوق دانشگاه رضوی؛

وبینار علمی حل و فصل اختلافات در جهان اسلام برگزار شد

وبینار علمی حل و فصل اختلافات در جهان اسلام برگزار شد
خراسان رضوی - راه حل و فصل منازعات جهان اسلام، بایدها ونباید ها وموانعی که برسر راه اتحاد وتوجه به آموزه های دین مبین اسلام است در وبیناری علمی مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، وبینار علمی حل و فصل اختلافات در جهان اسلام مبتنی بر آموزه های قرآن و سيره نبوی(ص) به همت گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با همکاری مرکز مطالعات اسلامی معاصر با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمصطفی میرمحمدی، مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید و دکتری عباسعلی عظیمی شوشتری، استادیار پژوهشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

حجت الاسلام میرمحمدی با بیان انواع منازعه، بر تأکید قرآن و سنت نبوی بر ممنوعیت جنگ و مقاتله مسلمانان اشاره کرد و گفت: ممنوعیت جنگ در اسناد بین المللی قدمت زیادی ندارد حال آنکه در آموزه های نورانی اسلام قدمتی به اندازه حکومت نبوی دارد.

وی با توصیه به دولتهای مسلمان راه حل و فصل سیاسی منازعات را توجه به اشتراکات همه گروه های اسلامی نظیر کتاب و پیامبر واحد دانست و گفت: این راه حل های سیاسی می تواند مبتنی بر مذاکره، آشتی و میانجی گری باشد که نمونه های آن در سنت نبوی به وفور یافت می شود و در اولویت بعدی می توان راه حل های حقوقی را نیز مورد استفاده قرار داد.

مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید بیان داشت: حل و فصل نشدن اصولی مشکل جهان اسلام به عدم اتحاد بین کشورهای اسلامی و توجه به آموزه های دین مبین اسلام بر می گردد و در برخی موارد به جای همگرایی و استفاده از پتانسیل های موجود در بین کشورهای اسلامی سراغ گزینه های سختی مانند جنگ یا میانجی گری غیرمسلمانان می روند.

وی با تأکید بر اینکه مطالعات در این زمینه باید از اولویت های مراکزی مانند دانشگاه علوم اسلامی رضوی باشد، بیان داشت: دانشجویان این دانشگاه باید به سمت حل مسائل جهان اسلام در سطح گسترده تری گام بردارند.

در ادامه عباسعلی عظیمی شوشتری نیز به ارائه مستنداتی از قرآن و سیره نبوی در حل و فصل منازعات میان کشورهای اسلامی پرداخت و تعدادی از روشهای حل و فصل آن را بیان کرد.

استادیار پژوهشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به بایدها و نبایدها در حل منازعات در جهان معاصر از موانعی که در چارچوب کشورهای اسلامی بر سر راه این موضوع وجود دارد نیز سخن گفت./933/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات