۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۶۹۴۲۷۸
در برنامه پرسمان دینی حرم مطهر رضوی مطرح شد؛

چه کنیم از برکات زیارت متنعم شویم؟

چه کنیم از برکات زیارت متنعم شویم؟
خراسان رضوی - آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) و معرفت و شناخت نسبت به حق ایشان در جلسه پرسمان دینی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد هادی عنایتی پاسخگوی پرسمان دینی حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به پرسشی پیرامون برکات زیارت و چگونگی بهره مندی از آن پرداخت.
حجت الاسلام عنایتی بیان داشت: امام کاظم(ع) در روایتی فرمودند روز قیامت زائران ما معصومین را جمع می کنند زائران فرزندم علی یک درجه بالاتر دارند.

وی افزود: زیارت امام حسین در روایات بالاتر از زیارت همه معصومین است الا زیارت امام رضا علیه السلام که آثارو برکاتش بالاتر از همه بیان شده است.

وی ادامه داد: زیارت سیدالشهدا از همه مسلمین و غیره مسلمین زائر وجود دارد می بینیم که الان هم یهودی مسیحی ادیان مختلف به زیارت می آیند.

حجت الاسلام عنایتی گفت: در حدیث امام جوادعلیه السلام سرّ برتری این بیان شده که جزشیعیان خالص، ایشان را زیارت نمی کنند. آنهایی که امامت امام رضا را قبول دارند بعد آن فرقه ای ایجاد نشد و همه تا امامت حضرت مهدی ثابت قدم ماندند در حالی که قبل آن زیدیه واقفیه و غیره را داریم.

پاسخگوی پرسمان دینی با اشاره به روایات مختلف آثار زیارت امام رضا علیه السلام، نظیر ثواب حج و عمره، هزار حج و عمره و حتی هزار هزار حج و عمره مقبول، این تفاوت ها را تعارض یا اشتباه ندانست بلکه آن را برگرفته از تفاوت ما و تفاوت کیفیت زیارت ما معرفی کرد.

حجت الاسلام عنایتی گفت: در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند (ما زارَني أحَدٌ مِن أوليِائي عارِفا بِحَقّي إلاّ شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ ) هرکه با معرفت زیارت من را بجا آورد او را شفاعت می کنم عارفا بحقه شرط آن است.
وی با بیان اینکه زیارت هر کدام از ما آثار خودش را دارد، شناخت حق امام را معرفت! معنا کرد و گفت: امام صادق علیه السلام می فرماید«... يَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ غَرِيبٌ شَهِيدٌ...» به 4 موردی اشاره کردند که اگر آن را بدانیم معرفت و شناخت نسبت به حق امام پیدا کرده ایم.

پاسخگوی پرسمان در باب معنی امام به حدیثی دیگر اشاره کرد و گفت: در روایتی دیگر امام صادق(ع) می فرماید « یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ » روز قیامت ندا می آید هر کسی با امامش حاضر شود. امام من کسی است که در رفتار و گفتار و عمل به او اقتدا کردم او امام من است‌ روز قیامت با این امامی که از او پیروی کردم خوانده می شوم.

وی مفترض الطاعه را واجب الاطاعه معنی کرد و به آیه « أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ »اشاره کرد و گفت: بدانیم که اطاعت امر امام واجب است و ما اطاعت پذیری داریم بیان ایشان را گوش می کنیم.

وی افزود: عبدالعظیم حسنی از امام رضا علیه السلام توصیه هایی را به شیعیان نقل می کند که فرمودند: راستگو باشید سرکاری، چاخان و به شوخی دروغ نگویید امانت دار باشید هرچه در اختیارتان گذاشتند حفظ کنید آیا ما نسبت به این اوامر اما که عملش واجب است اطاعت پذیری داریم در ادامه فرمودند اگر کسی در دلش قصه شومی نسبت به یک شیعه داشته باشد از خدا می خواهم در این دنیا خدا او را عذاب کند. این که توبیخ جدی در ارتباط و تعامل و عدم بدخواهی برای یکدیگر در بین شیعیان است آیا رعایت می شود؟!

حجت الاسلام عنایتی بیان داشت: واژه غریب را معانی متفاوت بسیار آورده اند مثلا کسی که از شهر و دیار یا از خانه و خانواده دور شده غریب است، یا چون امام از قبر پیامبر دور شدن غریب شمرده می شود، معنی دیگر بودن در میان افرادی که قدر و منزلت او را نمی دانند و یا آمدن به زیارت امام در حالی که ناظر رفتار و کردار ماست اما بدون ترک رذائل اخلاقی زیارت کردن، و معانی دیگری که نقل شده است.

وی افزود: واژه شهید هم در این بخش از روایات به معنای نثار کننده جان منظور نیست بلکه بر شاهد بودن و ناظر بر اعمال بودن صدق می کند! از این رو شهید گویند.

پاسخگوی پرسمان در ادامه پاسخ به سوال پس از تبیین عارفا به حقه بر اساس روایت، رعایت آداب زیارت را هم سبب تنعم بیشتر انسان از زیارت عنوان کرد و گفت: از چیزهایی که هواس را پرت می کند دور شویم از بازار اگر گذر می کنیم در مسیر منزل یا هتل، خرید را بگذاریم برای بعد زیارت، در حرم ابتدا به امام توجه کنیم بعد به مناظر و زیبایی حرم بنگریم.

وی افزود: زیارت هم مثل نماز حضور قلب می خواهد همانطور که در روایت آمده اگر یک دهم نماز را حضور قلب داشتی فقط همان مقدار قبول است و باقی رد می شود در مورد زیارت هم چنین است که هرچه قدر حضور قلب داشتیم و ارتباط قلبی و روحی با امام داشتیم صدق زیارت می کند بنابراین در ابتدای ورود با حضور قلب اذن دخول را بخوانیم که در حقیقت مناجاتی با خداست تا آماده ارتباط قلبی با امام و تنعم از زیارت واقعی شویم./933/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات