تربیت انسان در اندیشه اسلامی نیازمند نگاه جامع به ابعاد جسمی، معنوی و اجتماعی است
به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدرضا صالح، عضو هیئت علمی و معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه در همایش «معنویت و انسان معاصر» که امروز در جامعه المصطفی برگزار شد، به تشریح عناصر تربیت انسان در اندیشه اسلامی پرداخت و نظام تربیتی جامع جامعه المصطفی را به عنوان الگویی برجسته در این زمینه معرفی کرد.
حجتالاسلام صالح با تأکید بر این که نظام تربیت مجموعهای از عناصر و مؤلفههاست که هفت عنصر اصلی در آن نقش محوری دارند، گفت: جامعه المصطفی به عنوان یکی از نخستین نظامهای آموزشی تخصصی به تربیت دانشجویان در چارچوب اندیشه اسلامی اهتمام ویژه دارد و تربیت دینی را در مقابل تربیت سکولار قرار میدهد.
وی افزود: در جهانبینی دو نظریه مادی و الهی مطرح است که تربیت دینی بر اساس جهانبینی الهی شکل میگیرد و تفاوت اساسی آن با آموزش صرف، در مفهوم تعلیم و تزکیه است که در قرآن به آن اشاره شده است. تربیت واقعی زمانی رخ میدهد که زمینههای لازم فراهم شده باشد؛ همانطور که گیاه در بستر مناسب رشد میکند، انسان نیز باید در محیط مناسب تربیت شود و موانع رشد او برداشته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه المصطفی ادامه داد: نظام تربیتی جامع جامعه المصطفی در ۱۵ بُعد مختلف طراحی شده است که از جمله آنها میتوان به ساحت جسمانی، مالی، جنسی و دیگر ابعاد اشاره کرد که نشاندهنده توجه اسلام به تمامی جنبههای وجود انسان است.
حجتالاسلام صالح تصریح کرد: از دیگر مؤلفههای مهم تربیت در اندیشه اسلامی، ‘رنگ خدایی گرفتن’ است؛ یعنی انسان باید صفات الهی همچون بخشندگی را در خود پرورش دهد و به تعبیر قرآن، رنگ خدا بگیرد. همچنین اختیار انسان و نقش اراده او در حرکت به سوی کمال و هستی، نکتهای اساسی است که در اندیشه علامه جعفری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: تعالیم دینی بر مبنای شناخت دقیق هستی و خداوند استوار است؛ هرچند شناخت ما نسبت به ذات خدا کامل نیست، اما میتوانیم صفات او را بشناسیم و بدانیم که کل جهان از خداست و نظام حاکم بر جهان، قانونمند و هدفمند است. این نگاه جامع به هستی و تربیت، اساس نظام آموزشی جامعه المصطفی است.