۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۸۱۴۲۴

بخش اخلاق اسلامی با موضوعات متنوع در پایگاه اندیشه قم ایجاد شد

خبرگزاری رسا ـ بخش ویژه ای در موضوع اخلاق و تربیت اسلامی در پایگاه اینترنتی اندیشه قم منتشر شد.
اخلاق
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی اندیشه اسلامی قم در آخرین به روز رسانی خود، بخش ویژه ای با عنوان اخلاق و تربیت اسلامی همراه با مقالات متنوع راه اندازی کرد.

بر اساس این گزارش، این بخش از موضوعاتی مانند، تعریف علم اخلاق، تاریخچه علم اخلاق، مفهوم اخلاق از دیدگاه قدما و معاصرین، اهمیت و جایگاه اخلاق، فلسفه اخلاق، اخلاق نظری و عملی، تغییرپذیری اخلاق،تشکیل شده است.

در مقاله ای پیرامون فلسفه اخلاق، می خوانیم: فلسفه اخلاق عهده دار تحقیق درباره مبادی علم اخلاق است. در علم اخلاق، گفته می شود که چه کاری خوب و چه کاری بد است؛ اما در فلسفه اخلاق، گفته می شود که خوب و بد ریشه در کجا دارد و ملاک تقسیم کارها به خوب و بد چیست و چرا کاری خوب و کار دیگری بد دانسته می شود.

از هنگامی که دانش جدیدی با عنوان «فلسفه اخلاق» ظهور کرد، هم به مسائلی پرداخته شد که در گذشته مورد غفلت عالمان اخلاقی بوده و هم به مسائلی که در گذشته، جسته و گریخته و به صورت غیر منقح مطرح می شده، سر و سامان و صورت منظمی داده شده است؛ مثلاً، عالمان اسلامی، در گذشته برخی از مسائل فلسفه اخلاق را در فلسفه، برخی را در کلام و برخی را در اصول فقه بررسی می کرده اند؛ اما امروزه فلسفه اخلاق خود همه این مسائل را مورد بررسی قرار می دهد که از رهگذر آن، فواید بی شماری نصیب علم گردیده است. به دیگر بیان، چون در گذشته، برخی از مسائل فلسفه اخلاق در لابلای چند علم مطرح می شده، صورت منقح و مشخصی نداشته؛ اما از هنگامی که این مسائل در ذیل یک علم (فلسفه اخلاق) مطرح شده، سر و سامان یافته است. به علاوه چه بسیار مسائلی که امروزه در فلسفه اخلاق بدان ها پرداخته می شود ولی در گذشته مطرح نبوده است.

متأسفانه بهره ما مسلمانان از فلسفه اخلاق بسیار اندک است. با این که دنیای غرب را چندان بهره ای از اخلاق نیست، اما از فلسفه اخلاق حظ وافری دارد. غرب هم زادگاه فلسفه اخلاق و هم پرورشگاه آن است. این در حالی است که روزگاری دنیای اسلام ستاره درخشانی در سپهر اخلاق بوده و پیامبر اسلام (ص) هدف از برانگیخته شدن خود را تکمیل مکارم اخلاق می دانست.

نسبی بودن اخلاق، اخلاق ذاتی و اکتسابی، امکان تربیت اخلاقی از دیگر موضوعات ویژه نامه اخلاق و تربیت اسلامی است که در پاره ای از بخش اخیر می خوانیم: به نظر می رسد بهترین راه برای تربیت جامعه و فرد، الزام انسان ها به رعایت قوانین و مقرراتی است که امروزه تحت عنوان رساله عملیه در اختیار مکلفین است.

در این رساله ها آمده است که انسان چگونه رفتار کند تا آن که از هر گونه آلودگی پاک باشد. پس ابزاری که امروزه در اختیار ما است چه ابزاری که به گونه ای افراد را محدود می کند مانند حریم خانواده و یا مراکزی که محدود کننده است و هم چنین مراکزی که به نوعی در ساختار اخلاقی جامعه موثرند مانند رسانه ها، می تواند زمینه های تربیت را ایجاد کند. عنصر امر به معروف و نهی از منکر ا زمهمترین عوامل کنترل اخلاقی جامعه است که باید به آن پرداخته شود.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای مطالعه مقالات اخلاق و تربیت اسلامی که در بخش ویژه ای از پایگاه اندیشه قم گردآمده، می توانند به نشانی www.andisheqom.com مراجعه کنند.‌/909/پ202/س


ارسال نظرات