۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۹۴۲۷۰
یک نشستی علمی بررسی شد؛

سنجش اعتبار مباحث الفاظ اصول در ايجاد فهم یکسان از ظواهر آيات و روايات

سنجش اعتبار مباحث الفاظ اصول در ايجاد فهم یکسان از ظواهر آيات و روايات
خراسان رضوی - کرسی علمی ترویجی «اعتبارسنجی مباحث الفاظ اصول در ايجاد فهم واحد از ظواهر آيات و روايات» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام رامین گلمکانی استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بیست و چهارمین کرسی علمی ترویجی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تالار شیخ بهایی دانشگاه بیان داشت: گوینده یا نویسنده از ایراد سخن یا نوشتن متن، معنای ثابتی را می خواهد منتقل کند اما ممکن است در مسیر انتقال سخن برداشت متفاوتی با هدف اصلی به وقوع بپیوندد.

وی اين نکته را زماني مهم دانست که متن مورد خوانش ديني بوده و مراد گويندة متن يا شارع واحد است اما برداشت مخاطبان از متن مذکور متعدد می شود.

حجت الاسلام گلمکانی بیان داشت: اين اختلاف در برداشت به سه جنبة گوينده يا نويسنده، متن يا سخن و شنونده يا مخاطب مربوط مي ‏شود و در اين کرسی از ميان اين سه جنبه به نقش راهکارهاي ارائه ‌شده به مخاطب در اصول پرداخته و به اين نتيجه رسيده ‏ايم که با وجود ضوابط و قواعد بسيار اصولي و غيراصولي در فهم و برداشت متون مقدس ديني، انتظار فهم يکسان از سوي مخاطبان ميسر نيست، و راه ‌حل‌هاي مطرح‌شده تنها و تنها جنبة معذوريت و رفع تکليف دارد.

گفتنی است در این نشست حجج اسلام سید ابوالقاسم حسینی زیدی و سید جعفر علوی استادیار گروه فقه و اصول به نقد و بررسی کرسی ارائه شده پرداختند در حالی که دبیری کرسی بر عهده حجت الاسلام حسین فرزانه استادیار گروه فقه و اصول بود./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات