۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۶۹۲۳۴۹
در کرسی علمی ترویجی بررسی شد؛

کلام اهل بیت در لغت

کلام اهل بیت در لغت
خراسان رضوی - استفاده لغت شناسان از فرمایشات معصومین برای توضیح لغات به جای شاهد مثال و شعرعرب در دانشگاه رضوی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، کرسی ترویجی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با موضوع «ما أخلّت به المعجمات اللغویه من کلام أهل البیت» از سوی رضا عرب بافرانی در تالار شیخ بهایی ارائه شد.

عرب بافرانی با اشاره به بحث استفاده از شاهد مثال در توضیح لغات از قدیم بیان داشت: عمده دانشمندان لغت شناس از شعر عرب استفاده می کردند و استفاده از شاهد مثال حدیثی خصوصاً احادیث نبوی در ابتدا مورد تأکید این دانشمندان نبوده که در قرون اولیه هجری این موضوع توسط لغت شناسانی همچون ابن جنی و ابن فارس مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در قرن های بعد ابن مالک به طور گسترده از احادیث برای توضیح لغات استفاده کرد اما همچنان از کلام اهل بیت علیهم السلام که به گفته ایشان از فصیحان عرب بودند غفلت شده است.

عضو هیئت علمی گروه ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در قرن های دهم و یازدهم و بعد از آن استفاده از کلام اهل بیت علیهم السلام مورد تأکید دانشمندانی مانند رضی استرآبادی، طریحی و سیدعلی خان مدنی قرار گرفت و از احادیث ایشان خصوصاً صحیفه سجادیه بهره برداری شد.

وی افزود: در پژوهش حاضر شاهد مثال های دیگر را که در کتب لغت از کلام اهل بیت علیهم السلام آورده نشده استفاده کردیم که می تواند زمینه ای برای کارهای پژوهشی بعدی باشد.

حجت الاسلام والسلمین علی خیاط و علی سالمی به عنوان ناقد به موضوع پرداختند و ضمن اشاره به لزوم تغییر عنوان بحث متناسب با محتوای بحث، بر این نکته تأکید کردند که لازم است در بهره گیری از شاهد مثال های حدیثی به بحث علوم مختلف حدیث نظیر روش فهم حدیث و دقت در متن نیز توجه شود.

ناقدین با بررسی شواهد حدیثی تأکید کردند در بعضی از این مثال ها با بررسی بیشتر به مواردی چون تصحیف برمی خوریم که با بررسی متن و نقد و بررسی احادیث امکان تغییر مفهوم وجود دارد.

لازم به ذکر است این کار پژوهشی که توسط دکتر عرب بافرانی به زبان عربی ارائه شد فعالیتی مشترک با استاد قیس العطار و دکتر قاسم شهری بوده است./933/پ۲۰۳/

جواد رستمی
ارسال نظرات