دشمن با هویت اسلامی ایران در نبرد است/ آمریکا با مذاکره به دنبال تسلیم کردن ملتهاست
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عزیزالله رزاقی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، در مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) که امروز دوم آذرماه در دفتر مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در قم برگزار شد، با بیان نکاتی درباره سوره کوثر، تأکید کرد که این سوره صرفاً مختص حضرت زهرا(س) نیست، هرچند مصداق بارز و روشن کوثر در روایات، وجود مقدس ایشان معرفی شده است.
وی با استناد به آرای مفسران و روایات معتبر گفت: بر اساس بررسی دقیق دیدگاهها، سوره کوثر ناظر به چهار شخصیت نورانی است: نخست وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص)؛ دوم امیرالمؤمنین علی(ع)؛ سوم حضرت صدیقه طاهره(س)؛ و چهارم وجود مقدس امام زمان(عج) که با ظهور خود پایانبخش مسیر ظلم و ابتر شدن جریانهای باطل و کاملکننده راه پیامبر خواهند بود.
حجتالاسلام رزاقی با اشاره به اینکه برخی مفسران کوثر را به معنای خیر کثیر و برکت فراگیر دانستهاند، اظهار کرد: اگر کوثر را خیر گسترده معنا کنیم، یکی از برجستهترین مصادیق این خیر، وجود امیرالمؤمنین(ع) است.
وی یادآور شد: در آیه هفتم سوره بینه نیز طبق نقل علامه مجلسی، پیامبر(ص) بهروشنی امیرالمؤمنین و شیعیان ایشان را خیرالبریه معرفی کردهاند.
حجتالاسلام رزاقی افزود: حتی کسانی که کوثر را بر قرآن، علما یا اصحاب پیامبر تطبیق دادهاند، در نهایت تصریح کردهاند که جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در این میان محفوظ و روشن است؛ زیرا هیچیک از این مفاهیم بدون پیوند با ولایت علوی معنا و تحقق کامل نمییابد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ممتاز امیرالمؤمنین علی(ع) در میان صحابه پیامبر(ص) تأکید کرد: همه مسلمانان، چه شیعه و چه اهلسنت، بر برتری و افضلیت امیرالمؤمنین(ع) بر سایر صحابه اتفاقنظر دارند و از این جهت نیز تطبیق سوره کوثر بر وجود مقدس آن حضرت کاملاً قابل دفاع است.
وی با بیان اینکه برخی مفسران کوثر را به حوض کوثر در قیامت تفسیر کردهاند، افزود: حتی در این برداشت نیز جایگاه امیرالمؤمنین(ع) روشن است؛ چراکه در منابع معتبر، آن حضرت به عنوان ساقی حوض کوثر معرفی شدهاند. بنابراین، کوثر بدون علی(ع) معنا و مفهوم کامل نمییابد.
حجتالاسلام رزاقی با اشاره به اشعار و مضامین مذهبی رایج در فرهنگ شیعی درباره نسبت حوض کوثر با اهلبیت(ع)، توضیح داد: در باور دینی ما، اشک فاطمه زهرا(س) حقیقت کوثر و سرچشمه فیض آن دانسته شده، اما باید توجه داشت که ساقی کوثر امیرالمؤمنین(ع) است و این معنا در آثار ادبی، خطابهها و روایات دینی مکرر مورد تأکید قرار گرفته است.
وی سپس با استناد به پایان سوره کوثر و تعبیر إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر، یادآور شد: دشمنان پیامبر(ص) آن حضرت را فاقد نسل میدانستند و این سوره پاسخی الهی به آن عتاب بود. بسیاری از مفسران اهلسنت از جمله فخر رازی نیز تصریح کردهاند که مراد از کوثر، فرزندان پیامبر(ص) است؛ و این نسل مبارک بیتردید از طریق حضرت زهرا(س) امتداد پیدا کرد. اما باید توجه داشت که فاطمه(س) بدون امیرالمؤمنین(ع) قابل تعریف نیست و این دو حقیقت نورانی در یک منظومه واحد معنایی قرار دارند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه امیرالمؤمنین(ع) مصداق کامل خیر کثیر در تفسیر کوثر است، افزود: خیر کثیر نهتنها به معنای برکت فراوان، بلکه به معنای وجودی پاک از هر عیب و نقص است؛ و قرآن کریم این طهارت وجودی را در آیه ۳۳ سوره احزاب به صراحت درباره اهلبیت(ع) بیان کرده است.
حجتالاسلام رزاقی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) در جنگها نیز نمونهای از خلوص و ایمان الهی بودند، گفت: در نبردها، حملات پیدرپی امام بر اساس ایمان و تکلیف الهی انجام میشد و همین روحیه بود که قرآن از آن به عنوان رفتار مخصوص اولیای الهی یاد کرده است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به جایگاه بیبدیل امیرالمؤمنین(ع)، به تبیین ابعاد مختلف شخصیت الهی و تاریخی آن حضرت پرداخت و گفت: همه پیامبران الهی در مسیر شناساندن حقیقت ولایت قدم برداشتهاند و این حقیقت در وجود مبارک پیامبر خاتم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) به اوج خود رسید.

وی با اشاره به جایگاه ملکوتی علی(ع) اظهار کرد: تمام پیامبران الهی ناشناخته آمدند و با پیامبر اکرم(ص) شناخته شدند و پیامبر نیز عظمت ولایت را در چهره امیرالمؤمنین(ع) معرفی کرد؛ کسی که آیینهدار اسماء و صفات الهی است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با نقل روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره تجربه معراج توضیح داد: پیامبر در ماجرای معراج میفرماید هنگامی که خداوند با من سخن گفت، صدایی که شنیدم شبیه صدای علی بن ابیطالب بود. وقتی علت را از جبرئیل پرسیدم گفت: خداوند لهجه و صدای علی را برای خطاب به تو برگزید.
وی افزود: در آن لحظه، اضطرابی طبیعی بر پیامبر عارض شد و با لمس رحمانی خداوند، آرامشی خاص حاصل گردید؛ پیامبر این لذت معنوی را تنها در یک صحنه دیگر تجربه کرد و آن زمانی بود که علی(ع) بر دوش ایشان قرار گرفت تا بتهای کعبه را بشکند.
ولایتپذیری و قاطعیت علوی
حجتالاسلام رزاقی با تأکید بر جنبه زمینی و اجتماعی شخصیت امیرالمؤمنین(ع) گفت: امیرالمؤمنین(ع) در اجرای حدود الهی، مطالبه حق و صیانت از احکام خدا بسیار قاطع بود؛ نه عقبنشینی داشت، نه مسامحه. شیعیان نیز باید در مسیر اجرای احکام الهی، همین روحیه را داشته باشند، بهویژه در کشوری که به نام ایشان مزین است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: علی(ع) اهل انفعال، سازشپذیری یا عقبنشینی در برابر مستکبران نبود. این خط باید الگوی ما باشد؛ نه از ایشان جلو بیفتیم، نه منحرف شویم، نه در پشت سرشان توقف کنیم.
پیوند ولایت علوی با رهبری معاصر
حجتالاسلام رزاقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه رهبری در عصر غیبت بیان کرد: از صدر اسلام تا امروز، نجات جامعه در پیروی از خط امامت بوده است؛ از امیرالمؤمنین(ع) تا امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امامان بعدی و در عصر غیبت، ولیّ امر مسلمین نایب عام امام زمان(عج) است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: در حوادث سیاسی امروز جهان، بهویژه در مقابله با استکبار جهانی، مشاهده کردید که رهبر معظم انقلاب همچون فرزند راستین علی(ع)، با قاطعیت از مواضع حق عقبنشینی نکرد. حتی در جنگ دوازدهروزه اخیر، با حضور مستمر در اتاق فرماندهی، نقش راهبردی ایفا کردند.
حجتالاسلام رزاقی با اشاره به فشارهای سیاسی و تبلیغاتی دشمنان تأکید کرد: دشمنان با شعار مذاکره به دنبال تحمیل خواستههای خود هستند؛ مذاکرهای که هدفش تسلیمسازی ملت است. اما رهبری در برابر این تحمیل ایستاد و ملت نیز با انسجام پشت سر ایشان حرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به سنت پیامبر اکرم(ص) در معرفی امیرالمؤمنین(ع) بهعنوان محور وحدت امت گفت: پیامبر مدام بر لزوم تمسک به علی(ع) تأکید میکرد و در میان مردم، ایشان را بهعنوان عبدالله و معیار حق معرفی فرمود. همانگونه که امت باید دیروز پشت سر علی(ع) میایستاد، امروز نیز عبداللهِ زمان کسی است که خط و عمل امیرالمؤمنین را با خود دارد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه پشت سر رهبر بودن فقط شعار نیست افزود: مسئولان باید مراقب باشند گفتار و رفتارشان یکسان باشد. حمایت زبانی کافی نیست؛ باید در عمل، در موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی، همراه رهبری بود.
سرمایههای فرهنگی و ایمانی ملت ایران
استاد سطوح عالی حوزه علمیه سرمایههای کشور را بیبدیل خواند و گفت: ملت متدیّن و فهمیده ایران، خون مطهّر شهدا و خانوادههای آنها سرمایههای بزرگ این انقلاباند. قرآن کریم میفرماید خون شهید هرگز بیثمر نمیماند؛ شهدا زمین و جامعه را پاک میکنند و مسیر حق را برای نسلها زنده نگه میدارند.
وی با اشاره به بیانات متعدد رهبر انقلاب مبنی بر جنگ ترکیبی دشمن گفت: دشمن فقط با ایران نمیجنگد، با ایرانی اسلامی میجنگد. باید مراقب باشیم هویت دینی کشور تضعیف نشود. ملیت ارزشمند است، اما هویت ما اسلامی است و باید از ارزشها دفاع کرد.
الگوگیری از سیره فاطمی و علوی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه فاطمه زهرا(س) به ما یاد داد چگونه باید پشت سر ولیّ خدا حرکت کرد افزود: امیرالمؤمنین(ع) نیز همیشه مانند فرزندی که قدمبهقدم مادر را دنبال میکند، در کنار پیامبر(ص) بود؛ در تمام جنگها، در تمام سختیها و حتی در مواقعی که جان خود را فدا میکرد.