۰۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۹۸۴۱۷
یادداشت؛

بسیج تربیتی فاطمی

بسیج تربیتی فاطمی
«بسیج تربیتی فاطمی» یک طرح تربیتی–تمدنی برای ساخت انسان با ایمان، صالح، شجاع، بصیر، حق‌مدار و دارای عزم، اراده و نشاط اجتماعی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، تقارن هفتهٔ بسیج و ایام فاطمیه فرصتی برای توجه ویژه به «بسیج تربیتی فاطمی» و احیای ظرفیت تمدنی آن است؛ مکتبی که ثمرهٔ آن تربیت امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و زینب کبری(س) است.

در جنگ ادراکی و روایت‌سازی دشمن، بیش از هر زمان به «بسیج تربیتی فاطمی» نیازمندیم؛ حرکتی مردمی، هویت‌ساز و تمدن‌ساز که می‌تواند ذهن، قلب و رفتار نسل نوجوان و جوان را از هجوم سبک زندگی غربی حفظ کند و به‌سوی هویت اسلامی–ایرانی بازگرداند.

چرا امروز نیاز به بسیج تربیتی فاطمی داریم؟

نسل نوجوان و جوان امروز با بزرگ‌ترین جنگ ادراکی تاریخ مواجه است.

آمارهای جهانی، فاجعهٔ سبک غربی را آشکار می‌کند:

۴۷٪ نوجوانان آمریکایی اضطراب و افسردگی شدید دارند.

۴۳٪ دختران نوجوان در سال ۲۰۲۳ اقدام به خودآسیب‌رسانی کرده‌اند.

متوسط استفادهٔ روزانهٔ نوجوانان غربی از گوشی: ۹ ساعت.

نرخ فرزندآوری در اروپا به زیر ۱.۲ رسیده است؛ اعلام «مرگ تمدنی» غرب.

نرخ طلاق در برخی کشورهای اروپایی بالای ۵۰٪ است.

این‌ها هشدارهایی دربارهٔ فروپاشی سبک زندگی غربی است؛ دشمن تلاش می‌کند این مدل فروپاشیده را به‌عنوان «توهم توسعهٔ غربی» به نوجوان و جوان ایرانی القا کند؛ اینجاست که مکتب تربیتی فاطمی میدان را عوض می‌کند.

هویت بسیج تربیتی فاطمی

«بسیج تربیتی فاطمی» یک طرح تربیتی–تمدنی برای ساخت انسان با ایمان، صالح، شجاع، بصیر، حق‌مدار و دارای عزم، اراده و نشاط اجتماعی است.

این حرکت بر سه ستون بنا شده است:

۱) مکتب فاطمی

خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر اساس تحکیم پایه‌های ایمان، تولید عمل صالح، طهارت روحی، بصیرت، شجاعت، ولایت‌مداری، کرامت انسانی و عزت اجتماعی.

۲) بسیج مردمی

شبکه‌ای از نیروهای مؤمن، خودجوش، جهادی، انقلابی و اثرگذار.

۳) تحول نگرشی

بازسازی ذهن، ذائقه و دل نوجوانان و جوانان و تغییر مسیر آنان از سبک زندگی غربی به سبک زندگی اسلامی.

فرایند تربیت فاطمی

۱. آگاهی – آغاز بیداری

آشکارسازی واقعیت سبک غربی: افسردگی، بی‌هویتی، روابط شکننده، لذت‌زدگی، بحران هویت و گسست اجتماعی و اخلاقی.

روایت روشن از ارزش‌های اسلامی.

ریشه در زیارت حضرت زهرا(س): «یَا مُمْتَحَنَةُ… فَوَجَدَكِ صَابِرَةً»؛ بصیرت آغاز فرایند تربیت است.

۲. توجه و علاقه‌مندی – جلب دل‌ها

«معرفت، محبت، عشق و ارتباط روحی در مکتب تربیتی فاطمی، موتور تربیت است.»

جوان وقتی ببیند هویت اسلامی بستر‌ساز رشد، پیشرفت، نشاط، پویایی، آزادی، کرامت انسانی و عزت اجتماعی است، جذب می‌شود.

روایت‌های الهام‌بخش از دختران و پسران موفق مسجدی.

۳. درک و تأمل – مرحلهٔ تفکر

«أفَلا يَتَدَبَّرُونَ»؛ بدون تدبر، تربیت ناقص است.

تشکیل حلقه‌های تفکر، تحلیل رسانه‌ای و مناظره‌های دانش‌آموزی.

۴. پذیرش – پذیرش قلبی

شعور نسبت به ارزش عفاف، رشد شخصیت، خانواده و ولایت.

بهره‌گیری از پیام‌های تربیتی زیارت حضرت زهرا(س): «طَهُرْنَا بِوِلایتِكِ».

۵. تغییر نگرش – نقطهٔ چرخش

درک این حقیقت که «هر کس برخلاف مکتب حیات‌بخش اسلامی حرکت کند، دچار فروپاشی می‌شود.»

تغییر نگاه از «غرب = پیشرفت» به «اسلام = کرامت، امنیت روانی، آرامش، پیشرفت و عدالت».

۶. عمل – حرکت در میدان

حضور در مواسات، فعالیت‌های جهادی، مشارکت مسجدی، رسانه‌سازی و تولید محتوا؛  حضرت زهرا(س) ایمان را در میدان اجتماعی و تقوا را در متن مبارزه و آگاهی‌بخشی و جریان‌سازی محقق ساخت: «صدّیقهٔ شهیده»

۷. تثبیت هویت – ماندگاری شخصیت

همراهی با دوستان مؤمن، حضور در ایام‌الله، شرکت در نماز جمعه.

زیارت فاطمی: «مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ»؛ مرزبندی معیار هویت است.

این هفت مرحله، نقشهٔ راه جهاد تربیتی در مسجد، مدرسه، بسیج و خانواده است.

مسجد؛ قرارگاه تمدنی بازتولید هویت

در مکتب فاطمی، مسجد مرکز مهندسی شخصیت انسان است.

سه کارکرد تمدنی مسجد:

تربیت انسان‌های مؤمن و بصیر

سازماندهی اجتماعی و جهاد اجتماعی

مدیریت هویت دینی–تمدنی جامعه

مسجد باید به «اتاق عملیات جهاد تربیتی» تبدیل شود.

امام جماعت؛ مدیر تربیتی و رهبر شبکهٔ مردمی

امام جماعت در مکتب فاطمی:

مربی تغییر نگرش

رهبر شبکه‌سازی تربیتی

صادرکنندهٔ پیام‌های بصیرتی

مدیر حلقه‌های نوجوانان و جوانان

حامی پایگاه بسیج و محور امیدآفرینی و الهام‌بخشی

هر مسجد یک امام جماعت؛

و هر امام جماعت یک مدیر تربیت نسل آینده.

عناصر عملیاتی بسیج تربیتی فاطمی

۱. مدیر تربیتی و هستهٔ کارشناسان

۲. شبکه‌سازی ولایی (یاران فاطمی، دختران زهرایی...)

۳. پایگاه بسیج مسجد

۴. جلسات قرآن و نهج‌البلاغه

۵. اتصال به نماز جمعه

۶. احیای ایام‌الله و یاد شهدا

۷. مواسات و خدمت‌رسانی اجتماعی

این‌ها ستون‌های «اقتدار نرم» هستند.

ویژگی‌های تمدنی بسیج تربیتی فاطمی

ساخت تمدن از مسیر ساخت انسان

بازسازی هویت در عصر شبکه‌های اجتماعی

مقاوم‌سازی نسل جوان در جنگ ادراکی

تقویت اقتدار ملی از طریق بسیج مردم

ارائهٔ الگوی سبک زندگی اسلامی–ایرانی

ایجاد امید اجتماعی و نشاط معنوی

«بسیج تربیتی فاطمی» یعنی تبدیل نوجوان ایرانی به کنشگر تمدن‌ساز؛ نه مصرف‌کنندهٔ شبکه‌های غربی.

بسیج تربیتی فاطمی یعنی:

بازگشت به مکتب انسان‌ساز حضرت زهرا(س)، مقابله با توهم توسعهٔ غربی، جهاد تمدنی برای ساخت نسل مؤمن و شجاع، شبکه‌سازی مردمی برای تربیت، و احیای مسجد به‌عنوان قرارگاه هویت‌ساز.

بازگشت به مکتب تربیتی فاطمی در دل جنگ ادراکی، می‌تواند نسل جوان را از بحران هویت غربی نجات دهد.

بیانات حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای

«فاطمهٔ زهرا(س) از یک طرف، مظهر تعبد و تسلیم در مقابل تکلیف الهی و مظهر مجاهدت و شهادت مظلومانه است؛ و از طرف دیگر، مظهر عظمت و شکوه و تنویر افکار عامهٔ ملت اسلام در طول قرن‌ها است.»

(۱۳۶۸/۱۰/۱۳)

«وقتی زنِ خانه خود را در مبارزه سهیم می‌دانست و وارد میدان می‌شد، در واقع خانه‌ای را که در آن مرد و زن و فرزندان بودند، به صحنه می‌آورد و خانواده‌ای را در میدان مبارزه حاضر می‌کرد. در جنگ نیز همین‌طور بود...»

(بیانات در جمع بانوان شهر ارومیه؛ ۲۸ شهریور ۱۳۷۵)

(فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ) )

(نور/۳۶)

۳۰/ ۸/ ۱۴۰۴

عباس کعبی

ارسال نظرات