۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۶۹۴۳۹۷
در کتابخانه‌ای وابسته به آستان قدس رضوی؛

بزرگترین مجموعه کتاب‌های جیبی کشور اینجاست!

بزرگترین مجموعه کتاب‌های جیبی کشور اینجاست!
خراسان رضوی - كتابخانه آيت‌الله شيخ هاشم قزويني،وابسته به آستان قدس با تالاری از 54هزار و 486 کتاب جیبی،بزرگترین مجموعۀ کتاب‌ جیبی وهمراه درکشور رابه خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام وجود تالار کتاب‌های جیبی با 54هزار و 486 منبع در کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره)، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی اظهار کرد: این مجموعه از مجموعه‌های منحصر‌به‌فردی است که در سال 1394 در کتابخانه و در دو واحد مجزای بانوان و آقایان افتتاح شد که با استقبال زیادی از مراجعان همراه است.

حسین خسروی بیان کرد: این مجموعه با منابعی در موضوعات کامپیوتر، فلسفه، دین، علوم اجتماعی، اقتصاد، زبان انگلیسی، ریاضیات، فنی و مهندسی، داستان، تاریخ و... بزرگ‌ترین مجموعه کتاب جیبی در کتابخانه‌های کشور محسوب می‌شود.

وی حجم و قطع کوچک کتاب‌های همراه را از مزیت‌های این منابع خواند و افزود: امکان مطالعۀ راحت این منابع در هر زمان و مکانی از دلایل استقبال ‌ویژۀ جوانان و نوجوانان از این دسته کتاب‌هاست.

خسروی به فراهم بودن امکان استفاده از این منابع برای اعضای سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در قالب امانت بین کتابخانه‌ای اشاره و ابراز کرد: این امکان نیز وجود دارد تا در قالب امانت سازمانی و طبق آیین‌نامۀ موجود، تعداد زیادی از این منابع برای استفادۀ کارکنان به سازمان‌های مختلف تحویل داده شود.

وی انتشار کتاب در قطع جیبی با شمارگان وسیع و قیمت ارزان را فصل مهمی در تاریخ نشر کتاب دانست و گفت: انتشار این گونه کتاب‌ها در ایران به اواخر دهه 1330 هجری شمسی برمی‌گردد و نخستین کتاب‌ها با قطع جیبی را می‌توان در میان نسخه‌های خطی و بیاض پیدا کرد.

خسروی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: علاوه بر کتاب‌های جیبی، 94هزار و 634 جلد کتاب چاپی و 10هزار و 992 منبع دیداری‌شنیداری در کتابخانۀ آيت‌الله حاج شيخ هاشم قزويني موجود است.

معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین از عضویت 27هزار و 808 نفر در این کتابخانه خبر داد و گفت: این افراد علاوه بر امانت کتاب می‌توانند از فضاهایی نظیر تالار مطالعه قفسه‌باز، تالار مرجع، تالار مطالعة آزاد، تالار نوجوانان، بخش منابع دیداری و شنیداری، بخش امانت کتاب و ایستگاه کودک بهره‌مند شوند.

گفتنی است نخستین کسی که در ایران ایده کتاب‌های جیبی به ذهنش رسید، همایون صنعتی‌زاده، مدیر انتشارات فرانکلین بود که در اواخر دهۀ 30 با بنا نهادن «سازمان انتشارات جیبی» زمینه گسترش آن را ایجاد کرد.

شایان ذکر است، کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی به همت آستان قدس رضوی در سال 1369 در منطقه‌ای کم‌برخوردار از مشهد مقدس در دو طبقه افتتاح شد. با توجه به استقبال گسترده بانوان از این کتابخانه، واحد شمارۀ دو این کتابخانه نیز در سال 1385 ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کتابخانه هم‌اکنون در دوساختمان مجزا در مشهد به آدرس بلوار مصلی 25، محمدآباد 5 با تلفن 33666030-051 ویژۀ بانوان و انتهای مصلی 27، محمدآباد 7 با تلفن 33648100-051 ویژۀ آقایان به عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی خدمات ارائه می‌دهد./933/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات