۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۹۴۰۵۱
در حرم مطهر رضوی؛

اربعین ارتحال عالم ربانی حضرت علامه حسن زاده آملی برگزار شد

اربعین ارتحال عالم ربانی حضرت علامه حسن زاده آملی برگزار شد
خراسان رضوی - مراسم چهلمین روز ارتحال علامه حسن زاده آملی با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اربعین ارتحال حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی در جمع زائران و مجاوران حاضر در رواق کوثر حرم مطهر رضوی از مدال های خدایی که به برخی بندگان داده می شود و کاربرد دنیایی و اخروی دارد سخن گفت.

حجت الاسلام فرازی نیا حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را با صفات رسانه آل الله، عارف واصل الی الله، و ذوالفنون مورد خطاب قرار داد و ایشان را صاحب چند مدال قرآنی خواند.

وی به آیات « قُل هَل يَستَوِي ٱلَّذِينَ يَعلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعلَمُونَ»« فَضَّلَ اللَّهُ المُجاهِدينَ عَلَى القاعِدينَ أَجرًا عَظيمًا»« إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» به عنوان سه مدال قرآنی علامه حسن زاده آملی اشاره کرد و در ادامه آیه « لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ  وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» را شامل حال ایشان دانست.

سخنران این مراسم بیان داشت: عملکرد مبارک این عالم مجاهد پارسا در طول عمرش چنین است که هر سه مدال قرآنی و نیز آیه دارالسلام، یعنی وجود خانه سلامت و آرامش نزد خداوند و ولایت سرپرستی خداوند بر آنها به لحاظ نیکوکار بودن برای ایشان ثابت می شود.

وی افزود: از 6 سالگی در مکتب خانه اسلام تعلیم یافته و هنوز به سن تکلیف نرسیده در حوزه علوم اسلامی زانو زده و دردوران جوانی عزم راسخ برای علم آموزی و درس دین داشته و سحرگاهان عمرش را با نافله و عشق و اشک مانوس بوده که در رویای صادقه به او برات علم و عالم دین پیامبر بودن را دادند.

حجت السلام فرازی نیا بیان داشت: امروز تراث باقی مانده از ایشان در بیش از 120 عنوان نشانگر این موضوع است در آغاز جوانی علمش را از امام رضا علیه السلام دریافت کرده است و در سن 23 سالگی به تهران آمده در مدرسه مروی 13 سال شاگردی علامه شعرانی را گذرانده و در فقه و اصول و اسفار در سایه تفسیر مجمع البیان، به هندسه و ریاضی و نجوم و در کنار آن رجال و درایه پرداخته تا علامه ذالفنون شده است.

وی از ضمن اشاره به شاگردی ایشان در محضر الهی قمشه ای، در بیان حالات او در کسب علم گفت: بین الطلوعین که به کسب علم مشغول بوده است چنان درگیر علم آموزی بوده که با صدای اذان ظهر متوجه تکلیف نماز شده و از آن سیر نشده دست کشیده تا به نماز بپردازد.

حجت الاسلام فرازی نیا ضمن اشاره به فعالیت های انقلابی و حضور در عملیات های بیت المقدس و کربلای 5 شلمچه به بخش زندگی شخصی و ارادت و وفاداری نسبت به همسرش اشاره کرد که آن مرحومه را در منزل خویش دفن کرده تا بعد از فوتش نیز به او خدمت کرده و برایش قرآن و نماز بخواند.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی برای دفن ایشان در حرم مطهر اعلام آمادگی کرده اما طبق وصیت ایشان در همان روستای خودش دفن شده است به زمان حضور رهبری معظم انقلاب در کنار تابوت وی با قرآن و خواندن نماز اشاره کرد و نبود ایشان را ثلمه ای در اسلام و فراقی غم بار برای مقام معظم رهبری دانست که یکی از یاران بزرگش را از دست داده است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات