روایت گری صحیح و سکوت هدفمند؛ دو الگوی رسانهای حضرت زهرا
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین معنوی عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) بعد از ظهر امروز دوم آذرماه با حضور مدیرعامل خبرگزاری رسا و جمعی از کارکنان این خبرگزاری برگزار شد.
این مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و سپس مداح اهلبیت(ع) به مرثیهخوانی و ذکر مصائب دخت نبی مکرم اسلام پرداخت.
لزوم شناخت محتوای صحیح در فعالیت رسانهای
در بخش دیگر از این برنامه، حجتالاسلام علی حاجآخوند، با تبیین جایگاه محتوایی آیات مرتبط با فضائل حضرت زهرا(س) اظهار داشت: دریافت و درک عظمت حضرت زهرا(س) در آیات قرآن، از جمله سوره کوثر، آیات مباهله و آیات ایثار اهل بیت(ع) به فقرا بهروشنی نشان میدهد که عظمت و شخصیت حضرت زهرا(س) چگونه است و «کوثر» در آیه بهمعنای خیر و بهره فراوان، بیانگر مقام والای معنوی و اصالت محتوایی آن حضرت است.
حجتالاسلام حاجآخوند با تأکید بر اینکه هرگونه بیان رسانهای باید مبتنی بر شناخت دقیق محتوا باشد، تصریح کرد: آنچه امروز در عرصه رسانه انجام میدهیم باید بر مبنای همین اصول باشد. همانطور که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه روایتی دقیق و منسجم از تاریخ، دستاوردهای پیامبر(ص)، وقایع پس از رحلت، و مظلومیت اهلبیت(ع) ارائه دادند، ما نیز در پوشش مراسمها، اخبار و فعالیتهای رسانهای باید روایتگری صحیح و خلاقانه داشته باشیم.
وی افزود: بسیاری از ما دچار تکرار میشویم؛ محتوا غنی داریم، اما به سبب روایتگری ضعیف و نداشتن خلاقیت در ارائه پیام را به درستی منتقل نمیکنیم، گاهی یک محتوای دو دقیقهای میتواند اثرگذاری بیشتری از یک گزارش طولانی داشته باشد.
حجتالاسلام حاجآخوند با اشاره به محورهای خطبه فدکیه، گفت: خطبه حضرت زهرا(س) یک الگوی کامل روایت گری را پیش روی ما قرار می دهد؛ نخست دفاع استدلالی از ولایت و امامت، سپس تبیین جایگاه عترت و هشدار نسبت به انحراف، و در نهایت ارائه معیارهای هدایت جامعه. این سبک روایتگری داستان گونه می تواند سرمشق فعالیت رسانهای ما باشد.
وی با اشاره به شجاعت حضرت زهرا(س) در بیان خطبه فدکیه، گفت: حضرت در شرایطی که فضا کاملاً علیه امیرالمؤمنین(ع) بود، با شجاعت سخن گفتند و بدون ملاحظه گری در ارائه حق به دفاع از ولایت پرداختند، ما نیز باید در کار رسانهای این شجاعت را داشته باشیم و از بیان حق در مسائلی که دارای اهمیت است پرهیز نکنیم.
سکوت هدفمند؛ الگوی رفتاری حضرت زهرا(س) برای مدیریت رسانهای
وی افزود: حضرت زهرا(س) نسبت به رفتار مخالفان، دو گونه رفتار داشتند، گاهی خطابه داشتند مانند آنچکه در مورد خطبه فدکیه بیان شد، گاهی در مقابل مخالفین سکوت اختیار میکردند، همین رفتارهای هوشمندانه حضرت نشان می دهد که می توان در کارهای رسانه ای آنجا که لازم است و مصلحت وجود دارد سخن گفت و فعالیت رسانهای داشت و آنجا که لازم باشد و مصلحت اقتضا کند در مقابل برخی رفتارهای معاند سکوت کرد و با هوشمندی از آن گذشت، تا آب به آسیاب دشمن ریخته نشود.
حجتالاسلام حاجآخوند تأکید کرد: کار رسانهای اگر با هدف رضایت الهی و رضایت امام زمان(عج) باشد، عبادت است و برای آن ثواب نوشته می شود؛ حتی یک خبر ساده، یک پوشش تصویری کوتاه یا یک گزارش مختصر، اما اگر نیت فقط مطامع دنیوی باشد، برای شخص احساس خسران آورده و موجب دوری از خداوند می شود.
وی در ادامه افزود: از دیگر نکاتی که می توان گفت حقانیت حضرت زهرا(س) را پررنگتر می کند نحوه شهادت حضرت است و ما در این شهادت اوج مظلومیت را می بینیم، اتفاقی که در جنگ 12 روزه پیش آمد و فرماندهان و دانشمندان شهیدمان همراه با خانواده و فرزندان کوچکشان در اوج مظلومیت به شهادت رسیدند.