۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۹۶۸۳۲

شستا بدهی فوتبالی‌ها را پرداخت

شستا بدهی فوتبالی‌ها را پرداخت
صندوق کارآفرینی امید از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدهی ۲۲ میلیارد تومانی باشگاه پرسپولیس را پرداخت کرده که واکنش هایی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،صندوق کارآفرینی امید وظیفه‌ی حمایت از کسب و کار‌های خرد بازارمحور با روش تأمین مالی خرد وظایف مهم و مغفول مانده‌ای را در زنجیره حمایت‌های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده دارد. مأموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده‌های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب و کار‌های خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت‌های کارآفرینانه، نیاز‌های منطقه ای، توسعه کسب و کار‌های IT محور؛ بر اساس شیوه‌های جهانی شبکه سازی کسب و کار‌های بازارمحور نظیر خوشه‌ها و زنجیره‌های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب و کار‌ها و هدفمندی تسهیلات پرداختی است.

بسیاری از کارآفرینان برای پا گرفتن کسب و کار‌های خود و ایجاد اشتغال در کشور نیاز به حمایت دارند که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی علاوه بر ساز و کار‌های مختلفی که برای گرفتن دست آن‌ها دارد توسط صندوق کارآفرینی امید هم به کارآفرینان به ویژه در مناطق محروم و روستایی تسهیلات مختلفی با سقف محدودی پرداخت می‌کند و بسیاری از کارآفرینان در صف انتظار گرفتن وام به سر می‌برند این درحالی است که خبری مبنی بر قرض میلیاردی صندوق کارآفرینی امید به باشگاه پرسپولیس برای پرداخت بدهی هایش همه جا پیچیده است.

نیمه دوم آبان ماه سال جاری خبری مبنی بر پرداخت ۲۲ میلیارد تومانی صندوق کارآفرینی امید به باشگاه پرسپولیس برای پرداخت بدهی این تیم به کالدرون سرمربی سابق پرسپولیس برای باز شدن پنجره‌ی نقل و انتقالاتش منتشر شد و نامه‌ی نمایندگان مجلس به عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم برای شفاف سازی درباره‌ی این موضوع و توضیح درباره‌ی علت بدهی پرسپولیس به صندوق کارآفرینی امید دلیلی بر صحت این موضوع است.

درخواست نمایندگان مجلس برای شفاف سازی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دو نامه جداگانه به وزاری تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ورزش و جوانان خواستار ارائه گزارشی از علت پرداخت بدهی ۲۲ میلیارد تومانی باشگاه پرسپولیس توسط صندوق کارآفرینی امید شد.

متن نامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان به عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سجادی وزیر ورزش و جوانان به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر عبدالملکی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

جناب آقای دکتر سجادی

وزیر محترم ورزش و جوانان

باسلام و احترام

همانگونه که مستحضرید در دولت قبل توسط مجموعه شستا (متعلق به بازنشستگان و کارگران خدوم کشور)، مبلغ قابل توجهی جهت پرداخت طلب سرمربی تیم ملی فوتبال پرداخت شده بود که پس از مدت زیادی با اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، آن اقدام اشتباه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان تا حدی جبران و در عودت رقم دریافتی تسریع شد.

حال بر اساس اسناد و اخبار واصله، پرداخت ۲۲۰ میلیارد ریال از صندوق کارآفرینی امید به باشگاه پرسپولیس در آبان ماه سال جاری و در زمان استقرار به جنابعالی به عنوان وزیر، کاملا مغایر با اساسنامه و رسالت آن صندوق می‌باشد؛ لذا مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت این موضوع بررسی و گزارش جامعی از آن جهت ادامه پیگیری و اقدامات نظارتی، برای اینجانب ارسال شود. فوریت در ارسال مورد تاکید است.

بدیهی است قبل از طرح هرگونه سوال نمایندگان از وزرا، شایسته است که سوالات به صورت مکتوب مطرح شود و در صورت عدم پاسخگویی، به صورت سوال در کمیسیون و صحن علنی مطرح گردد.

از حسن توجه جنابعالی قدردانی می‌نمایم.

پای صندوق کارآفرینی امید به مستطیل سبز باز شد!

شستا بدهی فوتبالی‌ها را پرداخت

اتفاقی که در ماه گذشته برای صندوق کارآفرینی امید و پرسپولیس افتاد دو سال قبل برای شستا و تیم ملی رخ داده بود ماجرایی که پیامد‌های آن تا تابستان سال ۱۴۰۰ گریبانگیر شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و فدراسیون فوتبال بود.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می‌شود و یکی از بزرگ ترین زیر مجموعه های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سود از محل ذخایر سازمان تامین اجتماعی در جهت تامین امکانات مورد نیاز برای ایفای مسئولیت‌ها، تعهدات بیمه‌ای و حقوق بازنشستگان مشمول سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد. در واقع، این شرکت وظیفه سرمایه‌گذاری از محل حق بیمه‌ای را دارد که ماهانه از میلیون‌ها بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی برداشت می‌شود که اکثر پول این حق بیمه‌ها از جیب کارگران پرتلاش کارگاه‌ها و کارخانه‌ها پرداخت می‌شود.

سال ۹۸ فدراسیون فوتبال ناچار به پرداخت ۲ میلیون یورو به مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال که به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش قرارداد خود را فسخ کرده بود شد، اما فدراسیون فوتبال به دلیل عدم توانایی در پرداخت این مبلغ به بهانه‌ی تحریم‌ها و پول‌های بلوکه شده‌ی خود این مبلغ را از شرکت پتروشیمی فن آوران وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی قرض گرفت، قرار بر این بود که در فروردین سال گذشته بدهی فدراسیون فوتبال به شستا پرداخت شود که این کار انجام نشد و شستا برای گرفتن طلب خود دست به کار شد و ساختمان فوتبالی ها را نشانه گرفت.

پرداخت بدهی فوتبالی‌ها از جیب کارگران

سوالی که در ماجرای قرض فدراسیون فوتبال از شستا  پیش آمد این بود که چرا بدهی‌های فوتبالی کشور را باید شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بپردازد و حقی که برای کارگران و بازنشستگان است را جای دیگری خرج کنند دقیقا در جایی که هیچ ربطی به کارگران ندارد.

رضوانی فر مدیرعامل شستا در پاسخ به ابهامات این گونه پاسخ داد: این که شستا مجبور است برای حمایت از تیم ملی کشور و حفظ حیثیت و آبروی ملی از اقدام جسورانه و حمایتی‌اش که بر اساس مصوبات قانونی صورت گرفته، دفاع کند خودش جزو مظلومیت‌های شستا است. بهتر است بدانید براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و ستاد مقابله با آثار تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، در راستای صیانت از منافع ملی و حفظ اعتبار ملی ایران در عرصه‌های بین المللی و جلوگیری از هرگونه اقدامات عقده‌گشایانه دشمنان قسم خورده کشور، مقرر شد مبلغ ۲ میلیون یورو از محل منابع صادراتی شرکت‌های زیرمجموعه شستا به صورت قرض برای مدت ۶ ماه در اختیار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال قرارگیرد که پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز‌های لازم از هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و بانک مرکزی اقدام لازم صورت پذیرفت. شایان ذکر است با مجموعه پیگیری‌های صورت گرفته و تدابیر حقوقی و اقدامات قضایی که در موعد مقرر اقدام شد، تمامی مطالبات شستا به نرخ روز یورو تامین شده است.

در نهایت محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم در تیر ماه ۱۴۰۰ درباره‌ی بدهی فدراسیون فوتبال به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده، شستا در راستای دستور ستاد مبارزه با تحریم، اقدام به پرداخت این منابع کرده و چک‌هایی توسط فدراسیون داده شده که پرداخت نشده بود؛ بعد از آن تمامی طلب وصول شده و هیچ حقی از بازنشستگان تضییع نشده است، این اتفاق هم مجانی نیست و تمامی طلب وصول شده است.

پای صندوق کارآفرینی امید به مستطیل سبز باز شد!

واگذاری سرخابی‌ها به کجا رسید؟

بیش‌تر از یک دهه از وعده‌ی مسئولین ورزش کشور برای خصوصی سازی سرخابی‌ها می‌گذرد با این وجود واگذاری تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس همچنان روی زمین مانده است و کسی به سراغ آن نمی‌رود.

در سال ۹۸ این دو تیم قیمت گذاری شدند و قرار شد در نیمه‌ی اول سال ۹۹ عرضه‌ی اولیه سهام استقلال و پرسپولیس انجام شود، اما این اتفاق هرگز رخ نداد.دلایل مختلفی برای عدم ورود سرخابی‌ها به بورس وجود دارد که مهم‌ترین آن زیان ده بودن و نبود صورت‌های مالی شفاف از این دو تیم است و تا زمانی که تمام دارایی‌ها و بدهی‌های سرخ پوشان و آبی پوشان پایتخت واضح روی میز نیاید و رسیدگی نشود و آن‌ها به سوددهی نرسند نمی‌توانند به بورس وارد و خصوصی شوند.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم اعلام کرد که موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی و حضور در بازار بورس استاندارد‌ها و فرایند‌های طولانی را لازم دارد و اکنون این موضوع مراحل پایانی خود را طی می‌کند و باید درباره واگذاری باشگاه‌های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس تمام جوانب سنجیده شود و این موضوع در مرحله ی پایانی است، اما کار دولت دوازدهم به پایان رسید و این قصه هرگز به سر نرسید.

تعجیلی برای واگذاری سرخابی‌ها وجود ندارد

مقدمات واگذاری سرخابی ها در دوره مدیریت قبلی وزارت ورزش و جوانان طی شده است و در حال حاضر دو باشگاه آماده واگذاری هستند. اصولا در تمامی کشورها، باشگاه‌ها معمولا مردمی هستند و دولت‌ها کمتر در این گونه موارد دخالت می‌کنند و سیاست نیز بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است و به شما قول می‌دهم فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که باید انجام شود و بیشتر زحمت‌ها کشیده شده است و با هماهنگی می‌تواند در زمان بسیار کوتاه این اتفاق رخ دهد در یک تا دو ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد و به تدریج پیش می‌رود و بخشی از سهام را می‌توان به مردم واگذار کرد. پاس گل را به ما داده‌اند و ما فقط باید گل بزنیم این‌ها اظهارات سجادی وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم در شهریور ماه است که با وجود گذشته ۳ ماه هنوز اتفاق تازه‌ای برای استقلال و پرسپولیس در زمینه‌ی واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی نیفتاده است.

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در اواخر آبان ماه درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: اگر تضمین موفقیت نباشد واگذاری استقلال و پرسپولیس ممکن است به سرنوشت بقیه بنگاه‌ها منجر بشود باید حق پخش این دو تیم، تبلیغات پیرامونی و سودآوری آن‌ها مشخص و تضمین شود. ما ارزش گذاری و قیمت گذاری نشان تجاری و صورت‌های مالی این دو تیم را انجام داده ایم ما آماده پذیرش هستیم، اما در مذاکره با دست اندرکاران امر باید حتماً این اطمینان خاطر ایجاد شود، زیرا این دو باشگاه هواداران چند میلیونی دارند و عاقبت و سرنوشتی که برای برخی بنگاه‌ها به دلیل برخی غفلت‌ها صورت گرفته اگر در مورد این‌ها اتفاق بیفتد حتماً عواقب خطرناک تری خواهد داشت. ما هیچ تعجیلی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس نداریم، اما با آرامش آن‌ها را در مسیر خصوصی‌سازی قرار خواهیم داد.

واگذاری تیم‌های فوتبال کشور به بخش خصوصی و شفاف شدن صورت‌های مالی آن‌ها و ممانعت از بستن قرارداد با مربی‌ها و بازیکن‌ها به هر قیمت و با هر شرایطی از پرداخت بدهی این تیم‌ها توسط صندوق‌های اقتصادی و در جهت مخالف اساسنامه و وظایف آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۱
... انتقاد
مددجو کمیته هستم پول واسه نیسان واریز نمی کنند
میرن پول میدن واسه فوتبال متاسفم .......
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
خوش به حال فوتبابیست ها نسبت به کارگرها در اولویت هستند
0
0