۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۶۹۶۹۸۱

پیام‌های تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی

پیام‌های تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی
رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و نهادهای حوزوی در پی درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی پیام های تسلیت جداگانه صادر کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدرضی شیرازی متولد ۱۳۰۷ در نجف اشرف و از مریدان امام خمینی(ره) و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود؛ این نواده میرزای شیرازی در تیرماه ۱۳۵۸ مورد سوء قصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفت و امام خمینی (ره) به خاطر این سوء قصد پیامی در محکومیت ترور ایشان صادر کرد.

این عالم ربانی از سال ۱۳۳۸ شمسی تاکنون به تدریس سطوح عالیه خارج فقه، اصول و فلسفه در تهران پرداخت و حاصل این سال‌ها تربیت علمی و اخلاقی شاگردان متعدد و تألیف کتب علمی است. او در این مدت علاوه بر اشتغالات علمی به اقامه جماعت در مسجد شفاء تهران و تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی و تربیت جوانان و مشتاقان علوم اسلامی و بحث و گفت‌وگو با اقلیت‌های مذهبی اهتمام داشت.

درپی درگذشت آیت الله سیدرضی شیرازی، مراجع عظام تقلید، علما، شخصیت ها، مقامات کشوری، سازمان ها و نهادهای حوزوی و غیرحوزوی با صدور پیام های جداگانه ای، این ضایعه وارده را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت الله سید رضی شیرازی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

پیام تسلیت حضرت آیت الله سیستانی

بسم االه الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی جناب آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی (رضوان الله علیه) را به آستان مقدس حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) و به آقایان علما و طلاب و عموم مردم شریف تهران و به فرزندان مکرم و دیگر علاقمندان آن فقید سعید تسلیت و تعزیت عرض میکنم.

آن بزگوار سالیان متمادی از ستون های حوزه علمیه تهران و از جایگاه بالایی در ترویج علم و دین برخوردار بودند و زحمات فراوانی را در این راه متحمل شدند که همواره به یاد ماندنی است.

از درگاه حضرت احدیت جلت آلاوه برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت مینمایم .

ولا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

پیام تسلیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

باسمه تعالی

رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمه الله علیه، موجب تاثر و تاسف گردید.

این روحانی عالی‌مقام، سالیان متمادی از اساتید برجسته حوزه علمیه تهران بودند و شاگردان زیادی از حوزه درسی ایشان بهره مند شدند.

صفا و سلوک صمیمی آن فقید سعید با مردم بالخصوص علاقه‌مندان به فراگیری علوم و معارف اسلامی، فراموش‌نشدنی است.

حقیر، فقدان این عالم وارسته را به بیت مکرّم شیرازی، حوزه علمیه تهران و فرزندان ارجمند ایشان تسلیت عرض می‌کنم؛ علوّ درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت دارم.

۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۳
لطف الله صافی

پیام تسلیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

فقدان اسفناک عالم ربانی حضرت آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی قدّس سرّه که از احفاد بیت شریف و اصیل مرحوم میرزای شیرازی بود، مایه تأثر و تألم همه دوستان و علاقه‌مندان ایشان و حوزه‌های علمیه گردید.

عالمی فرزانه که علاوه بر توجه به تبلیغ اسلام در داخل و خارج کشور، بسیار متواضع و مردم دوست بود.

خداوند روحش را غریق رحمت واسعه خویش گرداند و به بازماندگان و بیت شریف ایشان، صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.

قم- ناصر مکارم شیرازی
۱۲ آذر ۱۴۰۰

پیام تسلیت حضرت آیت الله جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

ارتحال عالم ربّانى حكيم و فقيه آگاه به زمان مربّى جامعه دينى و زعيم حوزه علميّه تهران حضرت آيت الله_حاج سيد رضي شيرازى (رضوان الله عليه) ضايعه جبران ناپذير است، اين سانحه سنگين را به محضر ختمى ولايت حضرت بقية الله الأعظم (أرواح من سواه فداه) و حوزه هاى علميّه و بيت مكرّم آن يادگار مرجعيّت عزّت آفرين اسلام تسليت و علوّ منزلت آن دوست رحيل از خداى سبحان مسئلت مى شود.

پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی

إنا لله و إنا إلیه راجعون
درگذشت تأثرانگیز عالم جلیل القدر آیت‌الله آقای حاج سید رضی شیرازی (ره) که از خاندان اصیل مرجعیت شیعه و از خدمتگزاران به مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام بودند، را به حوزه‌های علمیه شیعه و مراجع معظم تقلید، خاصه حوزه علمیه تهران و همچنین عموم شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گوییم.

آن عالم وارسته، عمر بابرکت خویش را در راه نشر معارف دین و تربیت شاگردان و تهذیب نفوس و ارتباط با آحاد مومنین گذراند.
رضوان الله علیه و حشره الله مع محمد و اهل بیته(علیهم‌السلام).

پیام تسلیت حضرت آیت الله سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم ربانی، فقیه عالیقدر، حکیم متاله آیت الله سیدرضی شیرازی قدس سره را با کمال تاسف و تاثر دریافت نمودم.

فقید سعید، میوه شجره طیبه آیت الله العظمی سید محمدحسن شیرازی بود که با فتوای معروف خود درباره تحریم تنباکو، ایران را از استثمار اقتصادی نجات داد و قدرت دین را بر دشمنان آشکار ساخت.

آیت الله شیرازی، تحصیلات عالی را در نجف اشرف نزد مراجع بزرگ به پایان رسانید. سپس در شرایطی به تهران مراجعت نمود و در علوم عقلی و معارف دینی از اساتید بزرگوار تهران، مانند مرحوم آیت الله قزوینی بهره کامل برد و به تالیف و تدریس پرداخت و آثار قلمی شیوایی مخصوصا در مسائل فلسفی به یادگار گذاشت.

اینجانب، این ضایعه بزرگ را به حضرت ولی عصر (عج) و علمای اعلام و حوزه علمیه تهران و خاندان مرحوم شیرازی بالاخص فرزند برومند روحانی ایشان، حجت الاسلام جناب آقای سید محمدحسن دامت تاییداته تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن روح عالم بزرگوار، علو درجات و برای کلیه مصیبت دیدگان صبر جمیل خواهانم.

پیام تسلیت آیت‌الله علوی گرگانی

رحلت عالم وارسته و استاد بزرگوار حوزه علمیه تهران حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی که از بیت مرجعیت و علم بوده و سالهای متمادی را با بیان شیوا و هدایت گر خود در مسجد شفاء تهران به موعظه و ارشاد قلوب هدایت پذیر مشغول بودند، به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مراجع عظام و حوزه های علمیه قم و تهران و شاگردان و ارداتمندان و علاقمندان آن عالم بزرگوارمخصوصا بیت رفیع ایشان و آقازاده گرامی حجة الاسلام آقای سید حسین شیرازی تسلیت عرض می کنم.

سالها تدریس فقه و اصول و فلسفه و حکمت و ارشاد مردم در کنار رفع حوائج دینی مؤمنین ذخیره ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

خداوند روح آن عالم وارسته را با ارواح طیبه اهل بیت علیهم السلام محشور فرماید و علو درجات را برای آن فقیه وارسته از خداوند متعال مسئلت مینمایم.

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه و فیلسوف متأله حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی(رحمة الله علیه) موجب تألم و تأثر گردید.

این فقیه عالیقدر با شیوه‌های استدلالی در ترویج معارف حقه شیعه کوشید و تألیفات متنوع و ارزشمندی به یادگار گذاشت.

حیات فقهی،فلسفی و اخلاقی این چهره برجسته علم و اندیشه سرشار از برکات فراوانی بوده و جمع کثیری از محضر علمی ایشان بهره برده اند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت آن عالم ربانی را به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، به خصوص حوزه علمیه تهران، و بیت شریف آن مرحوم تسلیت عرض نموده مغفرت و علوّ درجات آن مرحوم را از خداوند منّان خواستار است. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پیام تسلیت مدیرحوزه های علمیه

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم جلیل القدر و دانشمند وارسته حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی(طاب ثراه) موجب تاسف گردید.

آن دانشمند والامقام افزون بر سابقه درخشان انقلابی در طریق وصول به معارف حیاتبخش اسلامی عزمی راسخ و همتی بلند داشته و با گسترش افق اندیشه به فهمی کامل و دقیق از فرهنگ و اندیشه اصیل اسلامی بار یافته و نه تنها خویشتن که جامعه را نیز با سخنان ارزنده خویش به ویژه در مباحث اعتقادی و کلامی به صراط مستقیم و جاده صلاح و فلاح رهنمون گردید.

اینجانب فقدان آن روحانی فرهیخته را به بیت مکرم، شاگردان، دوستان و آشنایان تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای ایشان علو درجات و حشر با ائمه اطهار(ع) و اولیای طاهرینش و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر پایدار خواهانم.

پیام تسلیت حضرت ایت الله محمد اسحاق فیاض

ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی(رضوان الله علیه) موجب تاثر و تألم گردید. آن عالم بزرگوار عمر شریف خود در خدمت به دین و مذهب و تربیت طلاب علوم دینی سپری نمود.

اینجانب رحلت آن عالم جلیل‌القدر را خدمت حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه و خاندان شیرازی و بالأخص آقازاده های معزز تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علوّ درجات و برای سایر بازماندگان صبر جمیل را خواستاریم».

پیام تسلیت مدیر مرکز خدمات

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

خبر رحلت عالم مجاهد و انقلابی مخلص حضرت آیت الله سید رضی شیرازی موجب تأثر و تألم گردید.

حوزه علمیه تهران یکی از فقها و شخصیت‌های بارز علمی و از اساتید پیشکسوت خود را از دست داد.

حضرت آیت الله سید رضی شیرازی عمر پربرکت خویش را وقف خدمت به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام کرد و یادگاری گرانقدر از شاگردان و آثار برجسته و فخیم را به جای گذاشت.

ایشان از مجاهدان مبارزه علیه طاغوت و از همراهان امام خمینی(ره) بود و در این راه حتی مورد سوء قصد نافرجام ضد انقلاب قرار گرفت.

اینجانب این مصیبت را به ساحت امام عصر (اروحنا فداه) و مرجعیت شیعه، حوزه علمیه و مردم ولایتمدار تهران و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات را مسئلت دارم. خداوند این فقید سعید را با اولیاء محشور و به خانواده و دوستداران ایشان صبر عطا فرماید.

سید جمال‌الدین میر محمدی

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه تهران

انّا لله وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُون

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

بار دیگر حوزه علمیه تهران داغدار یکی دیگر از مفاخر ارزشمند خود شد.

رحلت فقیه گرانقدر و فیلسوف متأله، آیت الله سید رضی شیرازی «تغمده الله برحمته»، مایه تأسف و تألم گردید.

آن عالم بزرگوار، پس از کسب فیض از محضر علمای نجف سایه علم و معرفت خود را بر طلاب تهران گستراند و در طول عمر پر برکت خود آثار علمی با ارزشی پدید آورد و طلاب را از چشمه معرفت خود سیراب کرد.

به حق این استاد فقید از اساطین فلسفه مکتب تهران به شمار می رفت و نگاه عمیق ایشان به مسائل اسلامی، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر است.

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه به حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع عظام حفظهم الله ، حوزه های علمیه، مخصوصاً به فرزند مکرم ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شیرازی دامت برکاته، رحمت و مغفرت الهی را برای آن عالم بزرگوار مسألت می‏ نمایم.

گفتنی است پیکر آیت الله شیرازی روز جمعه دوازده آذرماه در حرم حضرت معصومه در قم تشییع شد و حضرت آیت الله شبیری زنجانی بر پیکر ایشان نماز اقامه کرد. پیکر این عالم ربانی جهت خاکسپاری به نجف اشرف انتقال می یابد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
روحشان شاد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1
0
ناشناس
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
روحت شاد مرد بزرگ و دوست داشتنی
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
انا لله و انا الیه راجعون
1
0
حمید قاضیانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
سید رضی شیرازی از چهره‌های سرشناس روحانیت بود که در سال‌های جوانی با استقرار در تهران و اقامه جماعت و تدریس و تبلیغ تا پایان عمر، سابقه‌ای قابل اعتنا از خود به یادگار گذاشت.

وی وابسته به خانواده‌های بزرگ و ریشه‌دار روحانیت و از برجستگان علمی حوزه بود؛ اما به مناصب و عناوین حوزوی و سیاسی و اجتماعی چندان روی خوش نشان نمی‌داد.

در سال‌های نسبتاً دور، همراه دوست عزیزم، سعید فخرزاده ، یکی دوبار برای جلب نظر او جهت ضبط خاطراتش، به دیدنش رفتیم.

سید رضی، خاطرات و اطلاعات مهمی از مکتب حوزوی سامراء و جریان اعتدالی آن و علمای سلف و حاشیه‌های مرتبط با آن‌ها داشت.
...

خدایش بیامرزد.
0
0
مریم صمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیه‌السلام أَکثِر ذِکرَ الموت
فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا

یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛
زیاد به فکر مردن باش هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌شود.

الشافي، صفحه‌ی ۸۷۶
1
0
طاهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
روحش شاد بی نظیر بود مهربان مهربان خوشرو وبخشنده روحش شاد خدارحمتش کنه.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
روح تمام اولیا الهی از جمله ایت الله فقید شیرازی شاد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
رحمة الله علیه
0
0