۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۹۷۲۵۷

گزارشی از دیدار مسئولان رسانه ها با استاندار قم

گزارشی از دیدار مسئولان رسانه ها با استاندار قم
قم - اولین دیدار رسمی رسانه های استان با آقای شاهچراغی، استاندار جدید قم به همت خانه مطبوعات این استان، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین دیدار رسمی رسانه های استان با سید محمد تقی شاهچراغی استاندار جدید قم در طبقه پنجم استانداری قم به همت خانه مطبوعات استان، برگزار شد.

در ابتدای این دیدار که آقای فخرالدین یوسف پور رئیس خانه مطبوعات استان قم مجری این برنامه بود، در سخنانی از استاندار قم و مدیران رسانه ها که در این نشست شرکت حضور داشتند، تشکر کرد و در ادامه استاندار قم سخنانی کوتاه بیان کرد و از نمایندگان رسانه های استان خواست، مشکلات و مسایل لازم را بیان کنند و در پایان وی سخنانی داشته باشد.

خبرنگاران در نوبت هایی کوتاه به ذکر مسائل و مشکلات صنفی، غیر صنفی، استانی و... پرداختند.

از جمله نظرات خبرنگاران در این زمینه می توان به مواردی چون:

- حمایت از نشریات مکتوب و توجه به مشکلات آنها؛

- توجه به مسایلی چون طرح آمایش استان در برنامه ریزی ها؛

- پرهیز از نگاه صنفی و حزبی در اعطای پست های اداری در استان؛

- نگاه انقلابی و اصیل جهادی در اداره امور شهر و استان؛

- توجه به مساله قومیت های استان؛

- توجه و نگاه دقیق به ظرفیت های حوزه های علمیه؛

- توجه ویژه به جوانان نخبه استان در فرایند تصیم گیری؛

- استفاده از خبرنگاران در شورای تخصصی اطلاع رسانی استان؛

- نگاه دقیق تر به مسایل خبرنگاران به ویژه عکاسان خبری؛

- نگاه ویژه به بحث معیشت و بیکاری در استان قم؛

- ایجاد توازن در اجرای طرح های توسعه ای در قم؛

- تعیین تکلیف پروژه های ملی از جمله مترو؛

- تنظیم دقیق نگاه توسعه ای به استان قم در زمینه رشد صنایع فرهنگی به جای صنایع غیر همگن با ماهیت استان؛

- توجه به موقعیت تمدنی و رسالت جهانی قم به عنوان عش آل محمد(ص) در فرایند توسعه؛

- توجه به مناطق محروم استان؛

- پاسخگو تر کردن مسئولان ادارات و بخش های مختلف استان؛

- توجه به مساله سرمایه های اجتماعی و تلاش در جهت بازگرداندن اعتماد عمومی؛

- تلاش در جهت حل مسایلی چون کمبود منابع آب، معادن و کشاورزی؛

- توجه هرچه بیشتر به مسایل فرهنگی در قم؛

- تعیین تکلیف در خصوص طرح اقدام ملی مسکن؛

- تعیین تکلیف در خصوص پیشفرض ها و طرح های تفصیلی در خصوص طرح مسکن ۵۶۰ هکتاری؛

- حمایت از خانه مطبوعات استان قم به عنوان یکی از مهمترین نهادهای صنفی در این حوزه؛

- تلاش در جهت حل مشکل فعالیت های جزیره ای در حوزه فرهنگ وهنر استان قم؛

- توجه ویژه به صنایع سنتی استان قم؛

درادامه این نشست، حسین همتی نژاد مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم  در سخنانی ضمن تشکر از مسئولان رسانه ها که دعوت خانه مطبوعات استان قم را پذیرفته  و در این نشست صمیمی با استاندار حضور دارند و همچنین با تقدیر از استاندار قم که اهتمام خاص به رسانه ها دارد، با اشاره به جایگاه صنفی این نهاد، گفت: برنامه های مختلفی برای توسعه فعالیت های این خانه در دست اقدام است. یکی از تلاش ها در جهت باز کردن ظرفیت های حوزه حمایتی در عرصه رسانه است که باید در این عرصه گام برداریم.

در ادامه مهندس حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم بیان کرد: خوشبختانه خانه مطبوعات در مدت اخیر فعالیت های اثربخشی ارایه کرده است. رویکرد مثبت استاندار جدید قم در حوزه فرهنگی و رسانه ای نیز نشان گرآینده روشن در این عرصه است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات خبرنگاران، بحث بیمه است که آمادگی کامل برای حل مشکلات خبرنگاران داریم. جذب بیشتر خبرنگاران در صندوق هنرکارت و همچنین مساله بیمه تکمیلی خبرنگاران از دیگر فعالیت هایی است که می تواند برای حل مشکلات معیشتی طلاب کمک کننده باشد. همچنین یک بودجه ویژه برای خانه مطبوعات از دیگر فعالیت هایی است که می تواند کمک کننده خوبی برای معیشت خبرنگاران باشد.

وی با اشاره به طرح هایی چون مسکن خبرنگاران بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در این زمینه گام های مثبتی به همراه طرح های تسهیلاتی ویژه خبرنگاران ایجاد کنیم.

سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم نیز در این نشست صمیمی، با تقدیر از خانه مطبوعات استان قم برای برگزار این نشست ، با اشاره به مسایل و مشکلات استان قم، گفت: نگاه من به رسانه ها نگاهی واقعی است و امیدواریم که رسانه ها بتوانند در این شرایط سخت کشور، مسئولان و مردم را در حل مسایل و مشکلات یاری کنند.

وی در ادامه به بررسی مشکلات و مسایل و چالش های استان از جمله بیکاری و مسایل اجتماعی و اقتصادی پرداخت و از خبرنگاران خواست تا با ارایه دقیق مشکلات و راه کارهای لازم کمک رسان دولت جدید باشند.

شاهچراغی، گفت: در زمینه مطالبه گری حد یقفی جز مسایل خاص و آبروی مردم وجود ندارد و حامی مساله مطالبه گری هستیم. قطعا با نگاه جامع می توانیم یک کارگروه کوچکتری برای حل مباحث با حضور خبرنگاران ایجاد کنیم. اگر حریم ها حفظ شود ما نیز حامی مطالبه گری رسانه های استان هستیم.

استاندار قم بیان کرد: یکی از مسایل مهمی که در این دولت در استان به دنبال اجرای آن هستیم، اجرای پیوست های مختلف اقتصادی و فرهنگی برای طرح های جدید از جمله مناطق تازه تاسیس است.

وی گفت: مدیران بخش های مختلف باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و حتی باید پاسخگوی نهادهای ذیربط خود نیز باشند و خبرنگاران دائما باید از ما سوال بپرسند که مشکلات و حل آنها به کجا رسیده است و ما نیز پاسخگو هستیم.

وی در مورد تغییر و جابجایی مدیران استانی، بیان کرد: ما طبیعتا نگاه هایی داریم اما مبنای اصلی ما کارآمدی است؛ اما محدودیت هایی هم در انتخاب های خودمان داریم از جمله این که فرد انتخاب شده باید مستخدم دولت و از درون دولت باشد و شناسه استخدامی داشته باشد و از این حرف هایی که معمولا در حوزه دولتی ها و ساختارهای دولت هست، اما اصل اساسی برای بنده این است که آن فرد در مسیر نظام و انقلاب باشد. نگاه بنده همان نگاه رهبر معظم انقلاب است و قائل به بکار بردن واژه های اصولگرا و اصلاح طلب نیستم؛ از نظر بنده، هر کسی که در مسیر خدمت به نظام و انقلاب کشور هست و دارد تلاش می کند و زحمت می کشد، محترم است

استاندار قم تصریح کرد: البته کسی نمی تواند بگوید همه آن هایی که در دولت قبل مسئولیت داشتند این گونه نبودند و باید عوض شوند و تغییر کنند، چون با این نگاه، کسی در این مملکت باقی نمی ماند؛ البته که تغییر در جاهایی یک ضرورت است و حتما این تغییر برای کمک و سرعت کار و برای بهتر شدن کارها است.

وی ادامه داد: البته ممکن است ما در انتخاب مان بد عمل کنیم، یا آن موقع فکر می کردیم بهترین انتخاب را داشته ایم اما بعد که به این نتیجه برسیم که آن انتخاب، بهترین انتخاب نبوده، حتما تجدید نظر خواهیم کرد؛ چون اساسا باور ما این است که نیامدیم مسئولیت را بپذیریم برای این که تا ابد مسئول باقی بمانیم، بلکه آمدیم کار کنیم و تلاش کنیم و توقعی که از ما می رود را برآورده کنیم و البته ظهور و بروز میدانی این کارها به زودی مشخص شود.

شاهچراغی با بیان این که مبنای اقدامات ما، موضوعش هویت قم است، گفت: وقتی می گوییم هویت قم، یعنی همه ابعاد زندگی مردم را در بر بگیرد؛ هویت قم صرفا حوزه دین و اخلاق و رفتار نیست، بلکه بحث معیشت مردم هست، بحث مبلمان شهری هست؛ بحث زندگی مردم و بیماری مردم و بسیاری از موضوعات دیگر هم هست.

وی به متروی قم اشاره کرد و گفت: برخی از پروژه های شهری قم، دستاویزی برای زیر سوال بردن قم و مسئولان قم شده که البته قرار است در سفر رئیس جمهور به قم، مباحث مختلفی از جمله پروژه های نیمه تمام شهری و استانی قم مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

شاهچراغی اضافه کرد: منوریل قم ملاحظاتی دارد که باید بخشی به آن اضافه شده و با یک نگاه جدید این پروژه را پیش برد؛ ساز و کارهای رفع مشکلات آن فراهم شده و کار به جاهایی رسیده و باید جلوتر برویم؛ البته برخی انتظار دارند که در سفر رئیس جمهور به قم پروژه منوریل قم تعیین تکلیف شود که البته به احتمال زیاد این اتفاق نمی افتد؛ طرحی در خصوص منوریل در دوره استانداری آقای سرمست مطرح شده که ما هم همان طرح را دنبال کرده و می کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی افزود: گرهی در کار مترو قم ایجاد شده بود که با جلسه ای که بنده بعنوان استاندار قم با آقای زاکانی شهردار تهران داشتم، این موضوع حل شد؛ البته بر اساس ضوابط اداری، شهرداری تهران و شورای شهر تهران برای قرض دادن واگن های مترو به قم، درخواست وثیقه مالی داشت که بنده به آقای زاکانی شهردار تهران گفتم ما در قم پول و وثیقه مالی نداریم تا به شما بدهیم و اگر شما امضا بنده را قبول دارید، حاضرم امضا کنم و بنده شخصا تضمین این کار شوم که آقای زاکانی قبول کردند؛ البته که استناد ایشان به مباحث شرکت مربوطه است، اما در نهایت آقای زاکانی تعهد کرد که این مسئله حل شود که به زودی تست گرم این واگن های مترو انجام خواهد شد تا این دستگاه ها هرچه زودتر و نهایتا تا پایان امسال به نتیجه برسد.

ارسال نظرات