۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۶۹۷۳۳۵

عذرخواهی خوب چگونه است؟

عذرخواهی خوب چگونه است؟
برخی افراد در زندگی زناشویی شان قدرت عذرخواهی یا مهارت آن را ندارند و با یک مشاجره ساده به دلیل عدم توانایی در عذرخواهی در صورت مقصر بودن، زندگی شان به یک طوفان تبدیل می شود، در حالیکه یک عذرخواهی خوب می تواند اتفاقات گذشته را پاک کند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، همه زوجین در طول زندگی مشترکشان پیش می آید که با هم بحث و مشاجره داشته باشند و این طبیعی است که دو نفر با ویژگی های اخلاقی متفاوت و فرهنگ های گوناگون که در کنار هم قرار می گیرند، گاه اختلاف سلایق یا مسائل دیگر باعث مشاجره بینشان شود. 

بنابراین احتمالا همه متأهلین این تجربه را دارند که در برخی بحث ها ناگهان مشاجرات قبلی نیز وارد جدید می شود علت این اتفاق هم این است که در مشاجره قبلی کماکان باز مانده و افراد قانع نشده اند. بعضی افراد بعد از تمام شدن بحث سعی می کنند، بیخیال همه مسائل پیش آمده بشوند، گذشت کنند و به اتفاقات قبل فکر نکنند.

این عمل باعث می شود تا آن موضوع هیچوقت به طور اصولی و کامل تمام نشود و ردپای آن در موقعیت های چالش برانگیز بعدی هم دیده شود. 

حال دقت داشته باشید که گاه پرونده مشاجرات و بحث های طولانی هم با یک عذرخواهی کردن صحیح بسته می شود اما چگونه؟ در این گزارش برخی مهارت های ساده عذرخواهی کردن را به شما آموزش می دهیم:

عذرخواهی خوب چگونه است؟

نخستین نکته این است که بدانید ناراحتی ها و دلگیری های کوچک هم نیاز به عذرخواهی خوب دارد اما لزوما نیاز به حل و فصل های پیچیده و زمان بر ندارد. 
حال ابتدا بررسی کنیم که چه رفتارهایی باعث می شود که موضوع هر بحثی در زندگی زناشویی باز بماند و باعث اختلاف و فاصله بین زن و شوهر شود.

مجموعه ای از رفتارها باعث این اتفاق می شود مثل اینکه اگر یکی از شما ناراحتی خود در رابطه با موضوعی را ابراز نکند، یا هر دو شما طبق قرارداد نانوشته بعد از یک مشاجره تظاهر کنید که هیچ اتفاقی نیافتاده و به زندگی روتین خود ادامه بدهید. 

مثلا خانم ناراحت هست، بحثی صورت گرفته همسرش به کنارش می آید و می گوید با هم صحبت کنند و مشکلات را حل کنند اما خانم تظاهر می کند که اتفاقی نیافتاده و ناراحت نیست و همه چیز حل شده اما بعد مدتی دو مرتبه یک اتفاقی می افتد و خانم منفجر شده و نسبت به گذشته ابراز ناراحتی می کند.

علاوه بر این بعضی زوج ها هم حوصله یا توانایی مدیریت بحث را ندارند در نتیجه سریع با یک عذرخواهی ساده موضوع را می بندند ، اغلب آقایان اینطور هستند برای اینکه موضوع را از سر باز کنند و حوصله شان سر رفته است، یک عذرخواهی دمه دستی می کنند اما از ته قلب همسرشان ناراحت است.

در نهایت برخی زوج ها هم وارد قهرهای طولانی مدت می شوند و مووضع برای مدت ها باز می ماند. 
بنابراین برای شروع از این رفتارها می بایست پرهیز کرد!
 
 شما پس از یک مشاجره ممکن است نیاز به زمان داشته باشید تا درباره موضوع مورد بحث فکر کنید. سهم و تقصیر خودتان را ارزیابی کنید و بعد از این مدت زمانی را با شریک زندگی خود به حل مسئله بپردازید اما یادتان باشد که عذرخواهی مرحله «قبل» از حل مسئله است. گاهی در یک بحث فقط شما مقصر هستید پس شما پیش قدم می شوید و عذرخواهی می کنید و گاهی هم برعکس.

گاهی هم هر دو مقصر هستید و هر دو از هم عذرخواهی می کنید عموما وقتی یکی پا پیش می گذارد دیگری هم دست از لجاجت برمی دارد و بابت تقصیر خودش عذرخواهی می کند و کدورت ها از بین می رود . بنابراین پیش قدم شدن به این ربط دارد که کدام یک از شما آمادگی بیشتری داشته باشید، لجبازی تان کمتر باشد و بخواهید به زندگی زناشویی خود سامان بدهید.

بنابراین بگذارید مراحل یک عذرخواهی مناسب را برای شما با مثال توضیح دهم. تصور کنید به خاطر کنجکاوی یا بدبینی یا هر دلیلی محتوای خصوصی گوشی همسرتان را چک کرده اید و همسرتان از این موضوع خیلی عصبانی است. این موضوع چالش بزرگی شده و چون همسر شما حس کرده شما به او بی اعتماد هستید، شاید هم واقعا بی اعتماد باشید! اما قبل از صحبت کردن و حل مسئله بهتر است که در شروع عذرخواهی کنید.
 
1-موضوع را از دیدگاه خودتان روایت کنید

در ارتباط با موضوع مطرح شده می توانید اینطور روایت کنید که مثلا به همسرتان بگویید: «مدتی است که دیر به خانه می آیی و من حس خوبی ندارم. حس تنهایی میکنم. دوست نداشتم تو فکر کنی که من شکاک و بددلم اما حس کردن نیاز دارم که به اطمینان برسم. وقتی حموم بودی گوشیت رو مبل بود. خیلی فکر کردم این کارو انجام بدم یا نه ولی در نهایت نتونستم جلوی خودمو بگیرم.
میدونستم کار درستی نیست اما مدتیه که حالم اصلا خوب نیست.

2-همدلانه، موضوع را از دیدگاه همسرتان ببینید

حال در همین مثال با همسرتان همدلی کنید که احساس بی اعتمادی به او دست داده است: اینکه حس کنی بهت اعتماد ندارم و به حریم خصوصیت تجاوز کردم فقط حس ناراحتی و عصبانیت بهت می ده، حق داری. وقتی خودمو می ذارم جات متوجه می شم که الان خیلی عصبانی و آزرده ای. 
من اجازه این کار رو نداشتم و باید به جای این کار درباره حال و فکرهای اذیت کنندم باهات صحبت میکردم.
 
3-عذرخواهی بی عذر و بهانه+ پیشنهاد جبران

برخی افراد هم هستند که عذرخواهی می کنند اما مدام هم عذر و بهانه خود را می آورند که چنین شد و چنان شد. پس یادتان باشد که عذر و بهانه نیاورید یعنی ولی و اما و اگر... 
در این مثال اینطور نگویید که ببین کار من خوب نبود ولی توام اخیرا خیلی رفتارات عجیب شده!
یا مثلا نگویید که ببین حالا من معذرت می خوام اما معذرت خواهیم به این معنا نیست که بابت فلان موضوع تو مقصر نیستی! 

بلکه اینطور بگویید: ازت معذرت می خوام. متاسفم چطور میتونم جبران کنم؟
 
4-در نهایت بعد از یک عذرخواهی خوب درباره چالش اصلی صحبت کنید

حال زمان آن است که درباره ریشه این بی اعتمادی صحبت کنید. بعد از اینکه عذرخواهی شما همسرتان را نرم و آرام کرد بهتر است صحبت کنید که این بی اعتمادی چرا به وجود آمده است و چه کار می توانید برای آن بکنید.
ارسال نظرات