۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۹۷۳۴۷

چای سفید

چای سفید
بررسی های یک پژوهش داخلی در حوزه کنترل چاقی، نشان می دهد که استفاده از نوعی چای به نام «چای سفید» می تواند اثرات قابل قبولی در متابولیسم چربی های بدن و رفع چاقی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، چاقی به تجمع بیش از حد چربی در بدن گفته می شود که برای سلامتی بسیار مضر است.

این عارضه مشکلات بسیار زیادی مانند دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، کبد چرب، آپنه انسدادی و حتی سرطان را با خود به همراه می آورد. کاهش وزن در افراد چاق می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی، کاهش افسردگی، کاهش پرخوری و در نهایت سلامت جسمانی آن ها شود.

این مهم امروزه از طریق روش های مختلفی نظیر جراحی، رعایت رژیم های غذایی، استفاده از انواع داروهای گیاهی و همچنین انجام فعالیت ورزشی رخ می دهد. در این میان، تأثیر انواع مختلف گیاه دارویی چای، همواره جایگاهی ویژه داشته است.

به بیان محققان، در میان انواع چای، چای سبز یکی از پرطرفدارترین آن ها است که افراد چاق برای کاهش وزن و افزایش اکسیداسیون چربی استفاده می کنند. اما به تازگی نوشیدنی دیگری در رقابت با چای سبز قرار گرفته است.

این رقیب که چای سفید نام دارد و همانند چای سبز و چای سیاه، از گیاهی با همین نام به دست می آید، دارای چهار ماده مهم چربی سوز یعنی پلی فنول، کاتچین، کافئین و اپی گلوکاتچین است که احتمالاً موجبات برتری آن را نسبت به چای سبز یا دیگر چای ها به وجود می آورد. این چای از لحاظ قیمت نیز گران تر از چای های دیگر است.

اهمیت این ماده جالب توجه در کنترل چاقی، باعث گردیده که پژوهشگری از دانشگاه تربیت مدرس در خصوص آن مطالعه ای را انجام داده و بر ارتباط بین چای سفید و متابولیسم بافت چربی تاکید کند.

بر اساس یافته های این پژوهش که به صورت نامه ای به سردبیر مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند منتشر شده است، مرور تحقیقات مختلفی که عموماً در مراکز پژوهشی خارج از ایران انجام شده اند، حاکی از آن است که استفاده از چای سفید، باعث افزایش اکسیداسیون چربی در افراد چاق می شود. در واقع این نوشیدنی جالب با تأثیر مواد مؤثره خود بر متابولیسم بافت چربی بدن، موجبات کنترل چاقی را فراهم می نماید.

به گفته امیرحسین احمدی حکمتی کار، پژوهشگر گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس، علاوه بر این مشخص شده است که چای سفید خواص آنتی اکسیدانی دارد و از این طریق نیز می تواند برای سلامتی مؤثر باشد».

این محقق با توجه به اثرات مثبت این نوع چای در بهبود کیفیت زندگی افراد چاق، پیشنهاد داده است که محققان در تحقیقات آینده به بررسی مقایسه تأثیر چای سفید با چای سبز و دیگر چای ها در ارتباط با شاخص های مرتبط با چاقی پرداخته تا بتوانند فرضیه های موجود را در رابطه با پتانسیل های بیشتر چای سفید به افراد چاق ارائه دهند».

چای سفید نوعی چای است که برای تهیه آن، به جای استفاده از برگ گیاه چای، از جوانه ها و گلبرگ های تازه آن استفاده می شود. این گلبرگ های تازه در نور طبیعی آفتاب خشک می شوند و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می کنند.

از آن جا که جوانه های نشکفته گیاه چای دارای پرزهای سفید نقره ای بوده و به آن ظاهری سفید می دهند، این چای به نام چای سفید شناخته می شود، هر چند که دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است.

ارسال نظرات