۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۹۷۳۶۳
حجت الاسلام ذوالنور:

دولت قبل به دنبال احیای برجام با ۵۱۷ تحریم بود

دولت قبل به دنبال احیای برجام با ۵۱۷ تحریم بود
حجت الاسلام ذوالنور گفت: در صورتی که توافق برای احیای برجام در دولت قبل صورت می‌گرفت ۵۱۷ تحریم باقی می‌ماند که این به معنی نهادینه کردن تحریم توسط دولت بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگویی با اشاره به آغاز دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ایران با دنیا سر جنگ ندارد بلکه می گوید دنیا اجازه دهد تا مردم کشورمان زندگی کنند ولی آن ها با وارد کردن فشار در جبهه ای مشابه، جنگی حقوقی را پیش بینی و تکالیفی سنگین را برای جمهوری اسلامی تعیین کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کشورمان تمامی تکالیف برجامی خود را انجام داد اما طرف های مذاکره کننده، حقوق ملت ایران را ندادند.

وی افزود: اگر چه ظاهر مذاکرات وین گفتگو ست ولی طرف مقابل به عنوان یک جبهه نگاه می کند و برای وارد کردن ضربه به ملت ایران تلاش می کند.

حجت الاسلام ذوالنور با انتقاد از رویکرد اروپا در مقابل خروج یک طرفه آمریکا عنوان کرد: 1+4 اراده مستقلی برای احیای برجام ندارد و متاثر از اراده آمریکا هستند؛ به این دلیل که حجم مبادلات ایران با  تروئیکای اروپا در خوشبینانه ترین حالت ممکن سالانه به 30 میلیارد دلار هم نمی رسد اما اروپا 1 هزار میلیارد دلار تبادلات تجاری با آمریکا دارد.

وی ابراز کرد: اروپایی ها در مذاکرات وین نفع اقتصادی خود و فشارهای احتمالی آمریکا در آینده را می بینند لذا برجام را می خواهند اما حاضر به پرداخت هزینه رویارویی با  آمریکا نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:به همین خاطر ایران یا نباید با غرب مذاکره کند که در این حالت جمهوری اسلامی را محکوم می کنند که اهل منطق و گفتگو نیست یا این که عزتمندانه از حقوق خود دفاع کند.

وی اظهار کرد: منطق جمهوری اسلامی منفعت محور و بر پایه  تامین حقوق ملت ایران است زیرا گفتگو برای گفتگو هیچ خاصیتی ندارد.

 حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: گفتگویی که به ضرر ملت ایران باشد حق انجام شدن ندارد لذا جمهوری اسلامی در گفتگویی مشارکت می کند که امید تامین حقوق مردم کشورمان در آن باشد.

وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی بخواهد رخ دهد، جمهوری اسلامی از ابتدا با آغوش باز پای میز مذاکرات بوده و آن کسی که حقوق ملت ایران را نداده 4+1 تحت فشار آمریکا و ایالات متحده  بوده که زیر میز مذاکرات زدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره منطق ایران در مذاکرات وین گفت: ایران می گوید طرف های غربی به تعهداتشان عمل کنند تا با یکدیگر گفتگو کنیم و ادامه راه را با هم ادامه دهیم که این موضع منطقی جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام در وین است.

افزایش اعضای تیم مذاکره کننده به منظور تسریع در تصمیم گیری ها است

وی در ادامه با اشاره به حواشی بوجود آمده درباره افزایش تعداد مذاکره کنندگان در دوره جدید مذاکرات هسته ای وین گفت: در گذشته اراده ای دیکته شده وجود داشت که برجام باید به هر قیمتی پذیرفته شود حتی اگر شش ماه بعد همه چیز را از دست دهیم و صرفا اسمش بماند تا بگویند طرف برجام را زنده کرده اما اینکه چه ضرر هایی برای ملت داشته باشد مورد توجه نبود.

توافق احیای برجام در دولت روحانی به معنای پذیرش و نهادینه کردن تحریم توسط دولت بود

ذوالنوری عنوان کرد: طبق اطلاعاتی که داریم در صورتی که توافق برای احیای برجام در دولت قبل صورت می گرفت 517 تحریم باقی می ماند که این به معنی پذیرش و نهادینه کردن تحریم توسط دولت بود.

وی اظهار کرد: نکته دوم بیانیه پایانی بود؛ همه چیز را منوط به بیانیه پایانی کرده بودند که با امضاء وزرای 1+4 و آمریکا، بازگشت صورت می گرفت، اقدامی بسیار خطرناک که ضربه اش از برجام برای کشور بیشتر بود.

دولت سیزدهم به دنبال احیاء حقوق ملت در مذاکرات هسته ای است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: با شرایط قبلی حضور یک نفر در مذاکرات کفایت می کرد زیرا بحث علمی و فنی دیگر مطرح نبود ولی اراده دولت سیزدهم احیای حقوق ملت است به همین خاطر دولت نباید مذاکرات را به شکلی پیش ببرد که مردم را از چاله در بیاورد و به چاه بیاندازد.

وی افزود: بنابراین همه کارشناسان مربوط به برجام باید در دسترس باشند تا دست تیم مذاکره کننده برای تصمیم گیری سریع باز باشد و اجازه تصمیم گیری موکول به پایتخت نشود لذا به این شکل مذاکره رفتن نقطه قوت است به این دلیل که ضرر تحمیل تصمیمات ناپخته به ملت ایران بیشتر از آن اضافه کردن چند نفر به تیم مذاکره کننده است.

حجت الاسلام ذوالنوری عنوان کرد: در دور هفتم مذاکرات وین، جمهوری اسلامی ایران به شکلی قوی ظاهر شد که مباهله را برای طرف مقابل تداعی کرد و باعث شد تا غربی ها در موضع انفعال قرار بگیرند و نتوانند آنچه به نفع خودشان بوده را به جمهوری اسلامی تحمیل کند.

وی در ادامه درباره انتقاد های مطرح شده درباره تناقض های مواضعش درباره برجام در دولت های دوازدهم و سیزدهم گفت: آقای ترامپ قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا مکرر تاکید می کرد که برجام را پاره خواهد کرد و مقام معظم رهبری فرمودند اگر برجام را پاره کنند ما آن را آتش می زنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ترامپ با خروج از برجام این توافق را پاره کرد و زیر پا گذاشت لذا ما هم در آن مقطع وظیفه داشتیم موضع جمهوری اسلامی ایران که در بیان قاطع مقام معظم رهبری تجلی داشت را نشان دهیم و برجام را آتش بزنیم.

وی اظهار کرد: من به کارم در آتش زدن برجام در صحن علنی مجلس افتخار می کنم و معتقدم به دلیل ضرورت نشان دادن عکس العمل در مقابل دشمن، آتش زدن برجام یکی از کارهای درست بود تا آن ها وادادگی و ضعف را در جمهوری اسلامی و ملت ایران نبیند.

همه هزینه های برجام را در دولت قبل تحمل کردیم و امروز باید حقوق ملت ایران تامین شود

حجت الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: اگر امروز می گوییم که برجام باید احیا شو بخاطر این است که در دولت گذشته همه هزینه های آن را دادیم،اگر قرار است برجامی باشد باید حقوق ملت ایران را تامین کند.

وی یاد آور شد: در گذشته ما همه چیز را تحویل دادیم و چک نسیه رفع تحریم ها را گرفیتم. اکنون باید چک طرف مقابل را بدون اینکه چیزی از دست دهیم نقد کنیم و حق ملت ایران از برجام گرفته شود به همین خاطر این دو موضع در راستای هم است و با یکدیگر تقابل ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: برجام اگر قرار بود با توافقات دولت قبل که فاقد تضمین اجرایی بود بار دیگر احیا شود، هیچگاه دولت سیزدهم در این مسیر قدم بر نمی داشت.

وی ادامه داد: امروز در یک زمین بِکری نیستیم که بخواهیم بنا طراحی کنیم بلکه با یک ساختمان مخروبه ای که سندش به طرف مقابل منتقل شده روبرو هستیم که باید پولش را نقد کنیم به همین خاطر ضرورت دارد تا سهم خود را از برجام بگیریم.

حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته ای وین محقق خواهد شد

حجت الاسلام ذوالنوری در ادامه گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت درباره پیش بینی خود از آینده مذاکرات هسته ای وین و احیای برجام گفت: پشبینی من این است که غربی ها در مقابل اراده قوی و منطق متین تیم مستحکم مذاکره کننده ایران که نمایندگی ملت ایران را دارند قطعا وادار به تمکین خواهند شد.

وی افزود: اگر در پایان دولت آقای روحانی با شش دور مذاکره در وین چیزی در شرف تحقق بود مثلا 100 امتیاز بدهیم و 10 امتیاز بگیریم مردم مطمئن باشند که اگر امروز 10 امتیاز بدهیم 100 امتیاز می گیریم به دلیل این که غربی ها نظام را نفوذ ناپذیر می دانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: غربی ها نظام و ارکان را هم افزا و جبهه واحد می دانند و اراده دولت سیزدهم را در حفظ برجام به هر قیمتی نمی دانند بلکه به دنبال تامین منافع ملت هستند لذا آن ها ناچار به نشان دادن نرمش هستند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که دارم مطمئنا تامین حقوق برجامی ملت ایران محقق می شود و توافق صورت خواهد گرفت؛هزینه دادن جمهوری اسلامی متناسب با دستاوردها خواهد بود و دشمن نمی تواند هزینه ای را به ایران تحمیل کند.

ارسال نظرات