۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۹۷۵۹۰

تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی

تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب چندین قطعنامه رژیم صهیونیستی را بنا به دلایل مختلف مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسماً چندین قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرده تا این رژیم را به دلایل مختلف مورد انتقاد قرار دهد. 

پایگاه «یونایتدپرس‌اینترنشنال» (UPI) امروز جمعه گزارش داد مجمع عمومی سازمان ملل ۶ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرده است.

مطابق این گزارش، برخی از این قطعنامه‌ها فعالیت غیرقانونی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌ و خواستار خروج صهیونیست‌ها از بلندی‌های جولان اشغالی شده‌اند.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ بخش عظیمی از آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز ۵ فروردین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت. 

قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۱ به تأیید اکثریت اعضای این شورا از جمله آمریکا رسیده به طور مطلق ادعای رژیم صهیونیستی برای حاکمیت بر جولان را رد و الحاق این منطقه به اراضی اشغالی فلسطین را باطل و ملغی اعلام کرده است. 

یکی از قطعنامه‌های که خواستار اختصاص کمک‌های مالی به پناهندگان فلسطینی است با ۱۶ رأی مثبت و تنها ۱ رأی مخالف به تصویب رسید. تنها مخالف این قطعنامه رژیم صهیونیستی بود.

پایگاه UPI نوشته بسیاری از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل که با این قطعنامه‌های مخالف بودند به آن رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه‌های خواستار توقف تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی و ساخت دیوار در نوار غزه شده‌اند. قطعنامه‌ها همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند عملیات‌های نظامی علیه شهروندان فلسطینی و سوریه‌ای را پایان دهد.

یکی از قطعنامه‌هایی که منتقد ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی فلسطین اشغالی است با ۱۴۶ رأی موافق و ۷ رأی مخالف تصویب شد. قطعنامه دیگری که خواستار خروج رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان بود با ۱۴۹ رأی موافق و ۲ رأی مخالف تصویب شد.

همه این قطعنامه‌های ماه گذشته مورد پذیرش قرار گرفته‌اند اما همگی روز جمعه به تصویب رسیدند.

این ۶ قطعنامه بخشی از ۱۴ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی است که انتظار می‌رود تا پایان سال میلادی ۲۰۲۱ به تصویب برسند.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

سازمان ملل اخیراً در گزارشی اعلام کرد که سیاستهای محصور سازی، محدود کردن و عملیاتهای نظامی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کرانه باختری از سال ۲۰۰۰ تا کنون  ۵۷.۷ میلیارد دلار به فلسطینیها ضرر مالی و اقتصادی وارد کرده است. 

این گزارش توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(UNCTAD) به بررسی سیاستهای اسرائیل بعد از انتفاضه دوم فلسطینیها در سپتامبر ۲۰۰۰ پرداخته است. 

براساس گزارش شبکه تی آر تی ترکیه، «ریچارد کوزل رایت» مدیر توسعه آنکتاد گفت: ما تخمین زده‌ایم که چیزی حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی فلسطین در نتیجه مکانیسمهای اشغالگری اسرائیل از بین رفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات