۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۹۷۶۲۱
با حضور آیت الله فاضل لنکرانی صورت گرفت؛

افتتاح نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار

افتتاح نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار
به مناسبت هفته پژوهش نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضور آیت الله فاضل لنکرانی در این مرکز تخصصی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) به مناسبت هفته پژوهش با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام حسین حبیبی تبار مسؤول مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) در حاشیه این مراسم گفت: عمده این آثار پژوهشی تطیبقی و مقارن بوده که در پاسخ به شبهات و تبیین اندیشه تکفیری ها انجام گرفته و چاپ شده است؛ چندی پیش در نمایشگاه دستاوردهای مراکز تخصصی حوزه های علمیه در مسجد جمکران شرکت داشتیم و آثار خود را به نمایش گذاشتیم و عرضه پژوهش ها از زمان تأسیس مرکز فقهی ائمه اطهار تا کنون یعنی از سال 83 هر ساله در هفته پژوهش انجام گرفته است.

وی تأکید کرد: ما در این مرکز در سطح 2، 3 و 4 در گرایش کلام، مذاهب اسلامی و تاریخ دانش پژوهان خوبی را تربیت کرده ام و 5 گروه پژوهشی فعال داریم؛ شعبات این مرکز در داخل کشور در استان های اصفهان و یزد دایر است و همچنین در خارج از کشور شعبه های فعالی از مرکز تخصصی ائمه اطهار مشغول به فعالیت هستند.

حجت الاسلام حبیبی تبار با اشاره به قوت علمی شعبه افغانستان مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) گفت: در مزار شریف و کابل دو شعبه از این مرکز دایر است که از نظر علمی حرف اول را می زند؛ در لندن، مسکو، آذربایجان، هند و سوریه مراکز خوبی داشتیم که متأسفانه به علت تحولات و مشکلات سوریه وقفه ای در کار مرکز سوریه ایجاد شده است که امیدواریم هر چه زودتر با رفع مشکلات مرکز سوریه هم به خوبیادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد: یکی از برنامه های ما در آینده پاسخ به اصول مذهب قفاری است که جلد اول آن به نتیجه رسیده و پژوهش آن نیز ادامه دارد؛ برنامه بعدی مرکز تخصصی ائمه اطهار کلام تطبیقی بین المذاهب است که با سرپرستی استاد فرمانیان به صورت یک کلان پروژه در حال اجرا و روبه اتمام است.

رئیس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با اشاره به نقش شیخ طوسی در فقه کلام و حدیث شیعه گفت: نسبت به نقش شیخ طوسی برنامه پژوهشی وسیعی داشتیم که به زودی به پایان می رسد و احتمالا تا پایان سال جاری خروج آن نیز در اختیار علاقه مندان قرار گیرد؛ باز تصویر اسلام در عصر امویان طرح بسیار خوبی است که در دستور کار معاونت پژوهشی قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما در مرکز تخصصی مذاهب اسلامی هستیم و کار ما تحقیق در مذاهب اسلامی و پیدا کردن محل اختلافات است تا از عقائد خود در برابر دیگر مذاب دفاع کنیم؛ پژوهش های ما همه تطبیقی و مقارن هست چون در مذاهب اسلامی باید بر روی کلام، فقه و تاریخ مطالعه شود و در صورت مشاهده اختلافات از آن ها دفاع کنیم.

حجت الاسلام حبیبی تبار در پایان خاطرنشان کرد: در بعضی از دروس تألیف شده مرکز تخصصی مبتنی بر فلسفه بوده و در بعضی از رشته ها جزء مفاد درسی است.

همچنین سیدجواد حسینی خواه معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، گفت: برنامه داریم در هفته پژوهش از پژوهشگران برتر و اساتید محقق تقدیر کنیم که نزدیک 15 نفر در بخش های مختلف خواهند شد.

گفتنی است، در این نمایشگاه 388 عنوان کتاب از دستاوردهای پژوهشی این مرکز به نمایش در آمد.

این نمایشگاه تا روز پنجشنبه ادامه دارد و همه روزه صبح ها از ساعت 10 الی 12 و عصرها 15 الی 18 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

 

افتتاح نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار

 

افتتاح نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار

 

افتتاح نمایشگاه دستاورد های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار

ارسال نظرات