۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۹۷۶۹۷
حجت الاسلام صالح مطرح کرد؛

جامعة المصطفی؛ نهادی علمی فرهنگی با ثمرات و برکات گوناگون

جامعة المصطفی؛ نهادی علمی فرهنگی با ثمرات و برکات گوناگون
خراسان رضوی - رییس نمایندگی جامعة المصطفی(ص) در خراسان ضمن اشاره به فعالیت های این نهاد علمی در داخل و خارج کشور، برنامه های هفته پژوهش آن را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ صالح در نشستی خبری ضمن معرفی المصطفی(ص) با اشاره به دستاوردهای این نهاد در طول 40 سال اخیر گفت: جامعةالمصطفی(ص) مثل یک شجره طیبه توانسته است ثمرات بسیار ارزشمندی در سطح جهان از خود به جا گذاشته است.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تأسیس نهاد علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة زمینه‌سازی لازم برای احیای تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان فراهم آمده است و اگر ما به مؤلفه‌های اصلی تمدن‌سازی نگاه کنیم المصطفی فراهم‌کنندهٔ زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های اصلی تمدن اسلامی در سطح جهان است.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان ادامه داد: اولین مؤلفه زیرساختی تمدن اسلامی تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، شجاع، بابصیرت، موج‌آفرین و فرهیخته است.

وی اضافه کرد: مؤلفه‌های دیگر، تولید و بازتولید آثار راقی و متناسب با نیازهای جامعه بشری و ایجاد تحول در مرزهای دانش است که امروز جامعةالمصطفی با برگزاری کرسی‌های ترویجی، کرسی‌های تخصصی، نظریه‌پردازی، همایش‌ها و ... در حال ارتقاء علوم بشری به سمت قله‌های رفیع علمی است.

حجت‌الاسلام صالح افزود: مؤلفه بعدی پاسخگویی به نیازهای فکری معرفتی جهان است و در این راستا یکی از دستاوردهای بزرگ المصطفی(ص) به دلیل قرارگرفتن در خط مقدم تماس با مردم جهان، آشنایی با نیازهای فکری معرفتی مردم جهان است و المصطفی توانسته است این نیاز جهانی را با یک نگاه تمدنی پاسخ بدهد.

وی یادآور شد: جاذبه قوی و معنوی حضرت رضا(ع) در مشهد، عامل اصلی گردآمدن هزاران نفر از جوانان عاشق اهل‌بیت(ع) در این شهر مقدس است و طلابی که از 50 ملیت جهان در مشهد گرد هم آمده‌اند، یک ظرفیت بزرگ برای ایجاد پل ارتباطی و پیوند با جهان اسلام بوده و می‌توانند مشهد را به‌عنوان یک جهان شهر معنوی، به کانون انتشار علوم معارف اسلامی و پیام انقلاب اسلامی تبدیل کنند.

المصطفی (ص)؛ میعادگاه جوانان مشتاق علوم و معارف اسلام ناب از نقاط مختلف جهان است

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان تصریح کرد: امروز جامعةالمصطفی العالمیه میعادگاه هزاران جوان عاشق و مشتاق علوم و معارف اسلام ناب، از نقاط مختلف جهان با تنوع ملیتی، نژادی و زبانی به‌عنوان زمینه‌سازان عصر ظهور از طریق راهبری فکری و اعتقادی به‌سوی جهانی مملو از عدالت، معنویت، اخلاق، صلح و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان است.

وی اظهار داشت: در واقع جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مانند پل ارتباطی بزرگی است که فرهنگ غنی اسلامی، معارف مکتب اهل‌بیت(ع) و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در سطح جهان منتشر کرده است.

این عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) عنوان کرد: طلاب جامعةالمصطفی(ص) العالمیه بازوانی قدرتمند برای پاسخگویی به شبهات و خنثی‌کننده موج‌های تبلیغاتی ایران هراسی و شیعه هراسی با استفاده از زبان‌های روز دنیا هستند.

المصطفی (ص)؛ تریبون قدرتمند دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و مبانی حقه مکتب اهل‌بیت(ع)

حجت‌الاسلام صالح افزود: جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با بهره‌مندی از هزاران کتاب، ترجمه، تألیف، کرسی‌های تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حضور گسترده طلاب در عرصه رسانه در سطح جهان با بهره‌گیری از ظرفیت استودیوها، شبکه‌های اجتماعی، نشریات، مجلات، و ... به یک تریبون قدرتمند برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی و مبانی حقه مکتب اهل‌بیت(ع) و اسلام ناب تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تولید و ترویج اندیشه ناب اسلامی و ارائه آن به جامعه بشری در سطح جهان سبب شده است که امروز منابع اصلی مانند قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، منابع روایی و حدیثی، اخلاق و تربیت، فلسفه و کلام به اکثر زبان‎های پرمخاطب دنیا ترجمه شود.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان خاطرنشان کرد: امروز در هر گوشه از دنیا دسترسی به مطالب و محتوای راقی در حوزه معرفی اسلام ناب و مکتب اهل‌بیت(ع) به زبان‌هایی مانند انگلیسی، چینی، روسی، تایلندی، هوسا، فرانسوی، ترک، اردو، هندی و سایر زبان‌های رایج دنیا به‌راحتی میسر شده است و در این موضوع به‌عنوان یک رخداد بزرگ از عصر حیات ائمه تا امروز سابقه نداشته است که معارف اسلام ناب به 30 زبان رایج دنیا در دسترس همگان باشد و این به برکت جامعةالمصطفی(ص) است.

به برکت المصطفی(ص)؛ ایران اسلامی محور تلاقی فرهنگ‌ها و تمدنهای جهان شده است

وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی به برکت جامعةالمصطفی(ص) العالمیه محور و محل تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‎های جهان شده است.

این عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهای جامعةالمصطفی(ص) العالمیه پرورش عالمان فرهیخته و ربانی با طراحی نزدیک به 400 رشته علمی در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی است.

وی اضافه کرد: درگذشته رشته‌های علوم اسلامی بسیار محدود بوده است اما به دلیل تنوع نیازهای جهانی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با رویکردی نوین، همان محتوای علوم اسلامی و انسانی را در قالب 400 رشته و گرایش برای اولین‌بار در سطح جهان اسلام طراحی کرده است.

حجت‌الاسلام صالح افزود: مثلاً طراحی رشته قرآن و علوم در 10 گرایش در قالب گرایش‌های قرآن و طب، قرآن و نجوم، قرآن و مدیریت، قرآن و حقوق، قرآن و اقتصاد، قرآن و سلامت، قرآن و جامعه‌شناسی رشته‌های نویی هستند که به دلیل پاسخگویی به نیازهای دنیای امروز مورد استقبال نسل‌های جدید از کشورهای مختلف قرار گرفته و برای اولین‌بار توسط جامعةالمصطفی العالمیه طراحی شده است.

وی اظهار داشت: در رشته فقه نیز فقه‌های مضاف و فقه تخصصی با بیش از 10 حوزه جدید در قالب فقه خانواده، فقه هنر، فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه سیاسی و ... طراحی شده‌اند.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان تصریح کرد: در بحث علوم‌انسانی جامعةالمصطفی العالمیه گام‌های اساسی در حوزه تولید مبانی اسلامی در زمینه اسلامی‌سازی علوم برداشته است و امروز رشته‌های علوم‌انسانی، حقوق، روان‌شناسی، اقتصاد مدیریت در جامعةالمصطفی العالمیه برای مخاطبان ما با رویکرد اسلامی تدریس می‌شوند.

رسالت المصطفی(ص)؛ نیازسنجی و تولید محتوا برای نیازهای دنیای امروز بشری است

وی افزود: یکی از کارهای مهم جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تولید محتوا برای دنیای امروز است به‌نحوی‌که تا کنون در این نهاد فاخر بیش از دو هزار عنوان تألیف و بیش از 1700 عنوان ترجمه به 30 زبان دنیا انجام شده و در گروه‌های مختلف علمی تخصصی، علمی‎پژوهشی و علمی ترویجی نیز حدود 10 هزار مقاله تولید شده است.

این عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: ویژه‌برنامه‌های ما در هفته پژوهش در نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در خراسان، راه‌اندازی نمایشگاه دستاوردهای و توانمندی‌های پژوهشی باهدف معرفی تولیدات پژوهشی اعم از تألیفات و ترجمه المصطفی(ص)، معرفی تألیفات و ترجمه‌های طلاب، معرفی نشریات علمی تخصصی، رونمایی از نمایه‌های با ارزشی از فعالیت‌های پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه و راه‌اندازی غرفه‌ای ویژه برای انجمن‌های علمی طلاب است.

وی افزود: جامعةالمصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان دارای 15 انجمن علمی‌پژوهشی ملیتی و فراملیتی متناسب با گروه‌های تحصیلی طلاب، در دو بخش خواهران و برادران است.

حجت‌الاسلام صالح ادامه داد: معاونت پژوهش نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در خراسان از سال 1384 تا کنون 363 کارگاه تخصصی، 550 مورد نشست علمی تخصصی و 115 مورد مسابقات علمی برای طلاب و پژوهشگران برگزار کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه نشریات علمی نیز نمایندگی خراسان با در اختیار داشتن نشریه پژوهش‌نامه کلام با کسب رتبه(ب) وزارت علوم به‌عنوان دارنده بالاترین امتیاز در بین نشریات علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با 14 مرحله انتشار و ارائه 111 مقاله از جایگاه مطلوبی در حوزه نشریات در المصطفی(ص) برخوردار است.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان یادآور شد: همچنین نشریه مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق، نشریات انجمن‌های علمی دانش‌پژوهان و نشریات دانش‌پژوهی، سایر نشریات معاونت پژوهش نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان هستند که در پایگاه‌های استنادی، مراکز اطلاعات علمی و بانک‌های نام‌آشنای ثبت و انتشار مقالات و نشریات بارگذاری شده‌اند.

وی تصریح کرد: نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان دارای 1100 پژوهشگر از 30 ملیت در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

این عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) اظهار داشت: همچنین این نمایندگی تاکنون 14 همایش ملی و بین‌المللی در موضوعات روز جهان اسلام با بیش از 1500 مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش‌ها و ثبت در پایگاه‌های استنادی در مشهد برگزار نموده است.

وی افزود: برگزاری 12 کرسی علمی ترویجی، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی پژوهشی، بهره‌مندی از انتشاراتی با بیش از 18 هزار جلد کتاب در موضوعات متنوع و زبان‌های مختلف، وجود کتابخانه‌ای با حدود 60 هزار منبع چاپ شده و دیجیتال و 1132 عنوان پایان‌نامه و رساله داخلی، سایر داشته‌ها و توانمندی‌های پژوهشی نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در خراسان هستند.

طلاب المصطفی (ص)؛ پرچمداران و پیش‌گامان اتحاد در جهان اسلام هستند

حجت‌الاسلام صالح عنوان کرد: یکی از کارهای ارزشمند در جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تولید محتوای پژوهشی متناسب با اتحاد مذاهب اسلامی است. با توضیح که بخشی از پایان‌نامه‌های طلاب به تولید محتوای علمی به بررسی مبانی تقریب مذاهب اسلامی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: طلبه‌های جامعةالمصطفی(ص) العالمیه خط مستقیم تماس با مذاهب اسلامی در جهان اسلام هستند و نقش مهمی در ایجاد اتحاد مسلمانان دارند و به‌عنوان پرچمداران و پیش‌گامان اتحاد در سطح جهان اسلام جامعةالمصطفی العالمیه بسیار موفق عمل کرده است.

پژوهشکده بین‌المللی امام رضا

 رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان اظهار داشت: بخش دیگر نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در خراسان پژوهشکده بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام با سه گروه پژوهشی آینده‌پژوهی، مطالعات تطبیقی ادیان و گروه حکمت و فرهنگ رضوی است که در این گروه‌ها پژوهشگران به تولید محتوا، طرح‌های پژوهشی مقالات و برگزاری نشست‌ها می‌پردازند.

وی افزود: جدیدترین فعالیت این پژوهشکده، برگزاری همایش بین‌المللی تبلیغ جهانی دین با برگزاری 14 پیش‌نشست علمی، جذب مشارکت 27 نهاد علمی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، مؤسسه علمی‌پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه اهل‌البیت(ع)، دفتر تبلیغات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس دانشگاه ادیان و مذاهب و بهره‌مندی از سخنرانی بیش از 52 نفر از اساتید برتر کشور است.

حجت‌الاسلام صالح تصریح کرد: جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در این پژوهشکده از هفته کتاب‌خوانی تا هفته پژوهش نشست‌های مختلفی در زمینه‌های تبلیغ جهانی دین، بررسی تبلیغ در ادیان اعم از مسیحیت، هندوئیسم و همچنین نشست‌های تخصصی در حوزه خشونت در ادیان و بررسی صلح و معنویت در جهان و همچنین بررسی الگوی تبلیغ بینامذهبی در عرصه‌های بین‌المللی برگزار کرده است.

جامعةالمصطفی (ص)؛ پل ارتباطی علمی و معنوی دانشگاه‌های جهان اسلام است

وی افزود: جامعةالمصطفی العالمیه(ص) در ایجاد ارتباط علمی و معنوی بین دانشگاه‌های جهان اسلام نقش‌برجسته‌ای ایفا کرده است.

حجت‌الاسلام صالح عنوان کرد: جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تا کنون توانسته است با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و همکاری‌های نزدیک، یک شبکه علمی بین دانشگاه‌های جهان اسلام ایجاد کند و این شبکه علمی توانسته است صدها مقاله در موضوعات روز اجتماعی، فلسفی، کلامی، زن و خانواده در حوزه‌های اخلاق و تربیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مانند حقوق بشر اسلامی، کنفرانس اخلاق در ادیان و خانواده در ادیان از جمله کنفرانس‌های برگزار شده در خارج از کشور است که توانسته است محققان و اندیشمندان سراسر جهان را در این موضوعات گرد هم بیاورد.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان در پایان ضمن پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم چالش‌های بزرگ بشری مانند تروریسم، افراطی‌گری، تبعیض نژادی، بحران معنویت، مادی‌گرایی می‌تواند با بهره‌گیری از طرفیت جامعةالمصطفی العالمیه از بیش یک‌صد کشور جهان به یک گفتمان بین­الادیانی در سطح جهان تبدیل شود و ظرفیت ادیان برای حل چالش‌های بشریت و توسعه یک زندگی عدالت‌محور اخلاق‌مدار و ایجاد روح معنوی و سوق بشر به‌سوی سعادت دنیایی و اخروی به‌عنوان یک دستاورد بزرگ اقدام کند.

رونمایی از سه اثر در حوزه نشر جدید

در پایان نیز از سه اثر ارزشمند با عناوین؛ ترجمه کتاب " درآمدی بر فقه مقارن" به زبان انگلیسی با مترجمی حجت‌الاسلام استاد محمد شیبانی و طلبه پژوهشگر حجت‌الاسلام ذاکر­حسین خان، کتاب بررسی تطبیقی نظریه این‌همانی شخصیت دنیوی و اخروی از دیدگاه دیوید هیوم و علامه طباطبایی تألیف استاد محمود کلانی و مجموعه هفت‌جلدی بررسی اسناد اصول کافی تألیف استاد ابوطالب شفیق و جمعی از نویسندگان رونمایی شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات