۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۹۷۹۴۷
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

نتیجه پژوهش های حوزه، پاسخگویی به نیازهای نظام است

نتیجه پژوهش های حوزه، پاسخگویی به نیازهای نظام است
معاون پژوهش حوزه های علمیه نظام آموزشی حوزه را گره خورده با پژوهش دانست و گفت: طلاب از سال سوم سطح یک حوزه با امر پژوهش آشنا می شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه نور با اشاره به نقش حوزه های علمیه در پاسخگویی به نیاز های نظام گفت: حوزه های علمیه در سنت های کهن خود در کنار مباحث پژوهشی و آموزشی پاسخ گویی به نیازهای نظام را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با بیان اینکه همواره در هر دوره ای از زمان شیخ و شیخ طوسی آثارشان ناظر به پاسخگویی به مسائل نیاز جامعه بوده است، اظهار کرد: مسائلی که در یک از این کتب وجود دارد، افزودهایی دارد که در دوره گذشته وجود نداشته است و نشان از همراهی و پاسخگویی به مسائل و نیاز جامعه است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به رساله های هرکدام از علمای گذشته ابراز کرد: هرکدام در پاسخ به سوالات شخص یا مومنان در یک منطقه خاصی بوده است که عالمان دینی در قالب آن مجموعه پرسش ها پاسخ می دادند و امروزه به عنوان رسائل برای ما برجای مانده است.

وی با اشاره به نیازهای دوره کنونی ادامه داد: در این دوره نیز عالمان و اندیشمندان ما در راستای پاسخگویی به مسائل مورد نیاز به میدان آمده اند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نیازمندی های حکمرانی اسلامی گفت: صرف اینکه ما برخی از احکام اسلامی را در قوانین اشراب کنیم به نتیجه روشنی نخواهد رسید و حوزه باید در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه اسلامی به میدان بیاید.

وی با اشاره به 70 رشته علمی در حوزه علمیه تصریح کرد: علاوه بر دروس و رشته های اصلی حوزه، درختواره رشته و گرایش های حوزه تبیین و ابلاغ شده است، امروزه 70 رشته در حال تدریس و برای افق آینده در حدود 400 رشته و گرایش علمی دیده شده و این نشان از دغدغه نظام سیاست گذاری حوزه های علمیه تحت نظارت شورای عالی حوزه علمیه است.

حجت الاسلام مقیمی حاجی با بیان اینکه پژوهش با سنت حوزه همراه است، خاطرنشان کرد: یک مدرس خارج مسأله محور پیش می رود و مطلبی را مطرح می کند، این سنت اصیل حوزه بوده و هنوز هم است اما در عرصه پاسخگویی به نیاز های جدید مراکر پژوهشی هم بیش از دو دهه در مراکز حوزوی تشکیل شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه حوزه علمیه را در خلق آثار و کتب متناسب با نیاز جامعه موفق دانست و ابراز داشت: صدها اثر در پژوهش های راهبردی و کاربردی در حوزه به نگارش در آمده است.

وی با اشاره به وضعیت پژوهش در حوزه علمیه گفت: در روند تحصیلی طلاب وقتی به سطح سه و چهار برسند همانند دانشگاه ها پایان نامه می نویسند و در نظام آموزش نیز در سطح یک تحقیق پایانی را در دستور کار داریم و حتی طلاب پایه سوم آموزش مقاله نویسی می بینند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به جشنواره علامه حلی و همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: بیش از 135 هزار کتاب و پایان نامه و مقاله حاصل جشنواره علامه حلی است، در همایش کتاب سال نیز از بزرگان حوزه تا طلاب جوان آثار برگزیده وجود دارد.

حجت الاسلام مقیمی حاجی با اشاره به حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: حوزه های علمیه همانند دیگر دستگاه های علمی یک نوع حمایت معنوی دارد که همان جشنواره ها و نشریات مدرسه ای است، از سال گذشته دبیرخانه ای به نام دبیرخانه حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام تاسیس شده است.

وی تنوع در نرم افزارهای علوم اسلامی را حاصل مرکز نور وابسته به حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: در هیچ رشته ای به این اندازه تنوع نرم افزاری نداریم و این مرکز گام نوین و موثر در عرصه استفاده از ابزار نوین و رایانه ای در عرصه علوم اسلامی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در راستای آشنایی و قلم زنی طلاب در امر پژوهش اظهار داشت: طلاب از سال سوم کارگاه مهارت پژوهش را می گذرانند و بعد از آن هر سال در طی دو نیم سال از نگارش پژوهشی دارند و این مشق پژوهشی نتیجه اش در آینده پژوهش برای حل نیازهای نظام خواهد شد.

وی در پایان با بیان روند تحولی در حوزه خاطرنشان کرد: در بحث آموزش از ده رشته علمی به 70 رشته و در افق آینده به 400 رشته و گرایش است، این روند تحولی در نظام آموزش حوزه علمیه است که با امر پژوهش گره خورده است./پ202/

حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات