۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۹۸۰۰۷
معاون تبلیغ حوزه های علمیه در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

جزئیات جشنواره هنر آسمانی / «مسجد» و «جمعیت» از موضوعات بخش ویژه

جزئیات جشنواره هنر آسمانی / «مسجد» و «جمعیت» از موضوعات بخش ویژه
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری ضمن اشاره به سابقه جشنواره هنر آسمانی، جزئیات این جشنواره و نحوه ارسال آثار به دبیرخانه آن را تشریح کرد.

اشاره: هشتمین جشنواره حوزوی هنر آسمانی در دو رشته هنر‌های نمایشی و تجسمی ویژه برادران و خواهران طلبه ایرانی و غیر ایرانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

به همین خاطر خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در راستای تشریح جزئیات این جشنواره با حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه به گفت‌وگو پرداخته است.

متن کامل این گفت‌وگو در زیر تقدیم خوانندگان محترم می شود.

رسا ـ در رابطه با سابقه جشنواره هنر آسمانی قدری توضیح دهید.

جشنواره هنرهای آسمانی از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده که رسماً این جشنواره در دو دهه گذشته منشأ خیر و برکاتی در عرصه هنری برای حوزه علمیه و طلاب بوده است، اگرچه طلاب حوزه های علمیه از گذشته در زمینه هنر فعالیت داشتند اما اجرای این جشنواره انگیزه مضاعفی را برای طلاب ایجاد کرد و موجب خلق آثار بهتری شد.

رسا ـ حوزه علمیه در عرصه هنر چه فعالیت هایی دارد؟

خوشبختانه حوزه علمیه در این چند دهه فعالیت های خوبی در عرصه ی هنر دارد که به بعضی از آنها اشاره می شود.

مدیریت فرهنگی حوزه یک اداره کلی را برای مسئله هنر و تبلیغ نوین و با یک ساختار مشخص فراهم کرده است که این نشان از اهتمام مدیریت حوزه به مسئله هنر است، طرح جامع هنر شامل پشتیبانی از طلاب در عرصه های مختلف هنری، آموزش های کوتاه مدت هنری، ایجاد رشته تبلیغ و ارتباطات در حوزه و جشنواره هنرهای آسمانی از جمله فعالیت های حوزه در عرصه هنر ویژه طلاب است.

مدیر محترم حوزه در جلسات مختلف نقل کردند هر زمان خدمت مقام معظم رهبری می رسیدم ایشان احوال هنر را در حوزه می پرسیدند که هنر حوزه را به کجا رساندید؟ مسئله هنر مسئله حساسی است مقام معظم رهبری هم پیگیر هستند، لذا در همین راستا  مدیریت حوزه طرح جامعی را برای هنر طراحی کرده که ابعاد مختلف دارد مسألۀ آموزش هنر به طلبه ها در سراسر کشور، پشتیبانی از طلبه ها در عرصه های مختلف در این طرح جامع به حوزه های علمیه سراسر کشور و مدارس علمیه ابلاغ شده است، همچنین انجام آموزش های کوتاه مدت هنری ویژه طلاب در سراسر کشور توسط مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه در حال پیگیری است، مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی بیش از 400 کارگاه مهارتی کاربری دارد که یکی از این کارگاه ها اختصاص پیدا کرده به آموزش های هنری در شاخه های مختلف که امروزه طلاب حوزه های علمیه از این مجموعه استفاده می کنند.

در بخش فعالیت های حوزه؛ ایجاد رشته تبلیغ وارتباطات در حوزه به سرانجام رسیده است که در این رشته علوم هنری پیگیری می شود، در سال جاری اولین گرایش این رشته تأسیس و طلاب در زمینه تبلیغ در فضای مجازی مشغول به تحصیل هستند، به فضل الهی در ترم های آینده گرایش های مختلف هنری درعرصه های مختلف تبلیغی در نیز تاسیس می شود.

مسجد و جمعیت دو موضوع بخش ویژه جشنواره هنرهای آسمانی است

رسا ـ درباره جشنواره هنر آسمانی در هنر هشتم برای مخاطبان گرامی قدری توضیح دهید.

جشنواره هنرهای آسانی در هنر هشتم  افتتاحیه آن  15 آبان سال جاری و پایان آن 15 بهمن است، طلاب می توانند آثار خودشا را برای دبیرخانه هنرهای آسمانی ارسال کنند.

موضوعات مهم جشنواره در دو بخش دیده شده است که بخش عمومی شامل موضوعاتی با عناوین عفاف و حجاب، سبک زندی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، امیدآفرینی، مدیریت جهادی، امربه معروف و نهی از منکر و اعتیاد موضوعات مورد ابتلای ما در شرایط فعلی هستند؛ در بخش جشنواره ویژه دو موضوع مهم مسجد و جمعیت گنجانده شده است.

رسا ـ اهمیت این دو موضوع به چه خاطری است؟

مسألۀ مسجد به خاطر اهمیتی که در تربیت نفوس و تبلیغ دینی و تربیتی متعالی انسان ها دارد و مسأله جمعیت به خاطر حساسیتی که امروز در کشور برای آن ایجاد شده در بخش ویژه قرار دارد.

رسا ـ آثار طلاب چگونه دریافت می شود؟

در دو بخش کلی آثار طلاب را دریافت می شود، بخش اول هنرهای نمایشی و بخش دوم هنرهای تجسمی است، همچنین در بخش هنرهای نمایشی عناوینی مثل تهیه کنندگی، کارگردانی بازیگری فیلیمنامه ، نمایشنامه ، بازینامه و در بخش هنرهای تجسمی، نقاشی، گرافیک ، تصویر سازی، خوشنویسی، عکاسی، نگارگری ، کاریکاتوری داریم.

رسا ـ شرایط شرکت کنندگان چیست؟

جشنواره ویژه طلاب و روحانیون از سراسر کشور اعم از طلاب خواهر و برادر بوده که در نتیجه سه

گروه برادران طلبه، طلاب خواهر  و طلاب غیر ایرانی در حال تحصیل در حوزه های ایران مجاز به شرکت هستند، بنابراین هنرمندانی که سابقه ی طلبگی دارند ولی الان طلبه نیستند، نمی توانند در این جشنواره شرکت کنند.

رسا ـ شرایط ارسال آثار به دبیرخانه هنر آسمانی چیست؟

 آثار نباید در دوره های قبلی هنرهای آسمانی ارسال شده باشد و تکراری نبوده و مرتبط با یکی از موضوعات جشنواره باشد، اثر هنری جدید  و حداکثر در دو سال اخیر تولید شده همچنین در جشنواره های رسمی کشور حائز رتبه نشده باشد و در آخر اینکه نقش صاحب اثر در تولید اثر نقش موثر باشد (اگر گروهی باشد نقش ارسال کننده باید تعیین کننده در تولید اثر باشد).

هر فرد شرکت کننده فقط در 2 رشته و در هر رشته حداکثر 3 اثر می توان ارسال کرد، اگر  تعداد آثار ارسالی بیشتر باشد فقط آثار اول تا سوم ارزیابی می شود، شرایط دیگری نیز در هر رشته وجود دارد که در سایت جشنواره وجود دارد، ارسال کنندگان قبل از ارسال به سایت مراجعه و شرایط را ملاحظه کنند.

مسجد و جمعیت دو موضوع بخش ویژه جشنواره هنرهای آسمانی است

رسا ـ جوایز جشنواره به چه نحوی است؟

در بخش ویژه تندیس جشنواره و لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون تومان وجه نقد و در بخش عمومی تندیس جشنواره و لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون تومان پرداخت می شود و همچنین افراد شایسته تقدیر لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون تومان دریافت می کنند.

رسا ـ علاقه مندان تا چه زمانی مهلت دارند آثار خود را برای جشنواره ارسال کنند؟ نحوه ارسال آثار چگونه است؟

مهلت ارسال آثار پایان دی ماه سال جاری و نحوه ی ارسال آثار آن در پایگاه اینترنتی جشنواره ی هنر آسمانی یا به صورت پستی به آدرس دبیرخانه ارسال شود و یا به صورت حضوری به دبیرخانه تحویل دهند

آدرس دبیرخانه ی هنرآسمانی برای تحویل حضوری یا ارسال پستی اثر: قم، بلوار شهید صدوقی (ره)، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، فاز هفتم، طبقه ی دوم، دبیرخانه ی جشنواره ی هنر آسمانی.

کسانی که به صورت حضوری مراجعه می کنند در روزهای اداری ساعت 8 تا 13 همکاران ما آثار را تحویل می گیرند.

رسا ـ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید./گ404/

ارسال نظرات