۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۹۸۰۱۲
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

میان گزاره های تاریخی استدلال گرگیج رابطه ای وجود ندارد

میان گزاره های تاریخی استدلال گرگیج رابطه ای وجود ندارد
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به فتوحات عصر خلفا گفت: با در کنار هم قرار دادن دو گزاره تاریخی ادعای گرگیج اثبات نمی شود.

حجت الاسلام حامد قرائتی عضو هیأت علمی گروه تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان نسنجیده مولوی گرگیج گفت: در خصوص فتوحات و جهاد ابتدایی بحث های فقهی متفاوتی وجود دارد در رابطه با فتوحات پس از عصر پیامبر هم دو دستگی وجود دارد.

وی با اشاره به فتوحات پس از عصر پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: برخی با استناد به فتوحات در عصر دوم و استفاده شیعیان از غنایم آن جنگ ها معتقدند ائمه(ع) جهاد را مشروع می دانستند، لذا فعل خلیفه فارغ از موضوع خلافت مشروع بوده به این جهت که در برخی موارد خود ائمه (ع) مشورت دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شبهه گرگیج اظهار داشت: اینکه فعل خلیفه دوم از نظر امام علی(ع) مشکلی ندارد، سخن صحیحی است اما اشتباه گرگیج اینجاست که بین فعل خلیفه و شخص او ارتباط برقرار می کند، در واقع با در کنار هم قرار دادن دو گزاره تاریخی به دنبال اثبات مدعای خود است.

حجت الاسلام قرائتی افزود: بین این دو گزاره رابطه ای وجود ندارد، ممکن است برخی از افعال یک فرد صحیح باشد اما خود او دارای اشکالاتی باشد، استدلال گرگیج غلط است و می توان در رد آن مقاله و کتاب نوشت.

ارسال نظرات