۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۹۸۱۳۰
حجت الاسلام کوهساری عنوان کرد؛

همکاری حوزه و دانشگاه در حل مسائل نظام

همکاری حوزه و دانشگاه در حل مسائل نظام
حجت الاسلام کوهساری با شمارش تجربیات ارزشمند در همکاری نهاد حوزه و دین اظهار داشت: در هیچ جای دنیا رشته قرآن و اقتصاد در مقطع تحصیلی دکترا نداریم که تجربه بزرگی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه در نشست بین المللی رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی گفت: در سفرهای خارجی و سمینارهای بین المللی همیشه با این سؤال مواجه بودم که در این ایران با دانشگاه های خود چه کرده و چه تجاربی داشتید؟

وی تأکید کرد: همیشه می گفتم که تا مطلوب فاصله داریم اما تجربیاتی در تعامل دین و علم در پاسخ به آن ها عرضه کردیم و معمولا این نکته تکرار می شود که ایرانی ها خیلی ایده آل نگر هستند چون با اینکه تجربیات خوبی دارند اما می گویند تا مطلوب فاصله داریم.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری اخیرا چندین مرتبه در خصوص تعامل دین اشاره فرمود و همین امر ایجاب می کند تجارب هر کدام از نهادهای دینی علم می تواند محل بررسی و تأمل باشد؛ ایجاد یک سری نهاد های خاص با مأموریت وحدت حوزه و دانشگاه تجربه خوبی است که می تواند مورد تأمل باشد.

حجت الاسلام کوهساری با شمارش تجربیات تعامل نهاد علم با نهاد دین اظهار داشت: تجربه راه اندازی بیش 200 رشته و میان رشته دینی تجربه بسیار ارزنده ای است که اکنون در حوزه های علمیه در عرصه مطالعات میان رشته ای در کشور است به طوریکه تعداد زیادی از این رشته ها کاملا اختصاصی است؛ در هیچ جای دنیا رشته قرآن و اقتصاد در مقطع تحصیلی دکترا نداریم که خود این تجربه بزرگی است.

وی در ادامه با اشار توسعه شکل گرفته در قلمرو علوم اسلامی اظهار داشت: تجربه تدوین متون درسی و آموزشی در عرصه های میان رشته ای حوزوی و دانشگاهی وجود دارد که می تواند به عنوان تجربه تعاملی عرضه شود؛ تحصیل طلاب در دانشگاه و تحصیل دانشجویان در حوزه که بیش از 5000 فارغ التحصیل دانشگاهی تحصیل می کنند، معیار خوبی برای معرفی تعامل دین و علم در ایران است.

مسؤول امور بین الملل حوزه با بیان اینکه که همه تجارب بی نقص نیستند بلکه فقط در مقام ذکر این تجارب هستم، تأکید کرد: بخش زیادی از تجارب موفق در تعامل حوزه های علمیه و دانشگاه کسانی بودند انگیزه های خوبی داشتند؛ فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های علمیه به عنوان مدیر و استاد راهبردی ترین قسمت های حوزه حضور دارند.

وی با اشاره به نشریات تخصصی منتشر شده توسط حوزه و دانشگاه پیرامون دین، گفت: 343 مجله تخصصی علمی دینی منتشر می شود که 183 عدد از آن ها علمی پژوهشی است؛ از این تعداد مجله عدد 185 از حوزه و 158 عدد نیز از دانشگاه مجوز گرفته اند؛ این آمار نشان می دهد مقالات علمی به شکل فصلی تهیه می شود و با انباشت های ارزشمندی در خلال این سالها در این خصوص مواجه هستیم.

حجت الاسلام کوهساری با اشاره به همکاری حوزه و دانشگاه در حل مسائل نظام اظهار داشت: بعضی نهاد های علمی نه تنها مسأله همکاری خود را حل کرده بلکه برای مسائل نظام نیز پژوهش و تحقیق کردند؛ برای مثال مرکز پژوهش های صدا و سیما برای پاسخ به نیازهای نظام توسط فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه پژوهش های زیادی انجام می دهد؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 200 سند با رویکرد مباحث اسلامی دیده شده است.

وی با اشاره به یکی از سفرهای خارجی خود در دیدار با جمعی از سیاسیون و اهل علم آن کشور گفت: معاون وزیر آموزش و پرورش آن کشور از من در خصوص سند تحول آموزش و پرورش که در کلام من بود پرسید که گفتم خروجی اش حدود 100 پشتیبان دارد؛ از من خواست که این سند را برایش ترجمه کنم و چون فکر می کردم جوگیر شده رقم بالایی را پیشنهاد دادم و او هم به راحتی پذیرفت و پس از چند مدت ترجمه سند را برای او فرستادم.

مسؤول ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: آن معاون وزیر سند را مطالعه کرد و به من گفت خیلی سند فاخری است و نمی دانم آیا در کشور خودتان آن را جدی گرفتید یا برنامه ای برای اجرا دارید؛ همین که به بلوغ فکری رسیده اید قطعا سی سال از ما جلوتر هستید.

ارسال نظرات