۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۹۸۴۲۳

لزوم بازخواست ائتلاف و حامیان آن‌ها در پی شهادت سفیر ایران

لزوم بازخواست ائتلاف و حامیان آن‌ها در پی شهادت سفیر ایران
وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه ائتلاف سعودی اجازه خروج سفیر ایران را با تأخیر صادر کرده است، خواستار بازخواست ائتلاف و حامیان آن‌ شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، «هشام شرف» وزیر امور خارجه یمن در گفت‌و‌گو با وب‌سایت عربی خبرگزاری فارس تعلل ائتلاف سعودی را عامل شهادت «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء دانست.

وزیر امور خارجه یمن ضمن تسلیت شهادت سفیر ایران، اظهار داشت: مرحوم مجاهد آقای حسن ایرلو با حضورش در کنار مردم تحت محاصره و تحت ظلم و تجاوز یمن عاملی برای همبستگی و پایداری بود».

رئیس دستگاه دیپلماسی یمن در ادامه با اشاره به اینکه سفیر جمهوری اسلامی ایران پیوند و همبستگی میان تهران و صنعاء را تقویت کرد، افزود که او «با ایجاد هماهنگی میان ایران و یمن در چند محفل منطقه‌‌ای و جهانی، نقطه عطفی در تعامل دیپلماتیک یمن با جهان بود».

شرف در ادامه تأکید کرد: «عدم اجازه به او برای درمان در خارج از کشور باعث تشدید تأثیر بیماری کرونا و [در نتیجه] عامل اصلی درگذشتش شد».

هشام شرف در پایان به علت همکاری دیرهنگام ائتلاف سعودی در بازگشت سفیر شهید ایران بر لزوم بازخواست ائتلاف و حامیان آن‌ها تأکید کرد و گفت: «به رغم ادعاهای متجاوزان مبنی بر اینکه او در پی یک رخداد و جراحت از دنیا رفته است، تأخیری که در خروج رخ داد یک جنایت انسانی بود که نه‌تنها ائتلاف سعوددی و اماراتی و کسانی که در پس این ائتلاف هستند، باید به خاطرش بازخواست شوند بلکه آنچه برای شهید ایرلو رخ داد، کارشکنی در پروتکل‌های دیپلماتیک بود».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) از شهادت سفیر تهران در صنعاء خبر داد.

خطیب زاده اعلام کرد: «شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نا مناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه روز (چهارشنبه) به فیض شهادت نائل آمد».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در پیامی ضمن تسلیت شهادت سفیر ایران در یمن گفت: «شهید ایرلو به عنوان جانباز شیمیایی سرافراز دفاع مقدس، عمر بابرکت خویش را در مسیر حفظ و اعتلای نظام اسلامی گذراند و در ماموریت اخیر، مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود».

پس از اعلام این خبر، «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء و سخنگوی جنبش انصارالله یمن، هشام شرف سخنگوی وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن و همچنین «حسین العزی» معاون وزیر امور خارجه یمن هر یک در پیامی جداگانه شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفتند.

گفت‌و‌گو از معصومه فروزان

انتهای پیام/

ارسال نظرات