۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۶۹۸۷۲

گزارشی از نشست مدیران حوزه های علمیه مازندران

خبرگزاری رسا ـ نشست مدیران مدارس علمیه مازندران ظهر شنبه با حضور مدیر حوزه های علمیه کشور در ساری برگزار شد.
نشست مديران حوزه هاي علميه مازندران

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، نشست مدیران مدارس علمیه مازندران ظهر شنبه با حضورآیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه درمازندران معاونین آموزش و امور مراکز و مدارس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در ساری برگزار شد.

تشریح طرح تقویت مدارس علمیه شهرستان ها

حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون و امور مراکز و مدارس مرکز مدیریت حوزه علمیه در ابتدای این جلسه با تشریح طرح تقویت مدارس علمیه شهرستان ها با بیان این که در مرحله اول هیأتی از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برای بازدید و بررسی وضعیت مدارس علمیه شهرستان ها اعزام می شوند، افزود: در مرحله دوم بنده نیز به همراه هیأتی برای تطبیق و بررسی گزارش های ارسالی به شهرستان ها سفر کرده و مسائل و مشکلات مدارس علمیه را از نزدیک مورد بررسی قرار می دهیم.

معاون و امور مراکز و مدارس مرکز مدیریت حوزه علمیه ادامه داد: مرحله بعدی ازمدیران و نیز برخی علمای شهرستان ها برای بررسی بیشتر طرح تقویت از آنها برای حضور در قم دعوت به عمل آمده است.

وی با بیان این که در مرحله سوم طرح تقویت و برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با حضور اساتید، مدیران مدارس و برخی از بزرگان و علمای شهرستان ها در میان گذاشته می شود، و در مرحله چهار طرح تقویت باید در جلسه ای با حضور آیت الله مقتدایی در قم به جمع بندی برسیم.

امام جمعه تنکابن خبرداد: ساخت دو حوزه علمیه برادران و خواهران در شهرستان تنکابن

حجت الاسلام محمد قدوسی، امام جمعه تنکابن و مسؤول مدارس علمیه این شهرستان در ادامه این جلسه با اشاره به در حال احداث بودن دو مدرسه علمیه خواهران و برادران در تنکابن، خواستار حمایت مالی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم از این دو حوزه در حال احداث شد.

وی همچنین خواستار تجهیز مدارس علمیه از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم شد.

امام جمعه نوشهر: نظارت مرکز مدیریت بر مدارس علمیه شهرستان ها بیشتر شود


امام جمعه نوشهر و مسؤول مدرسه علمیه المهدی، این شهرستان در ادامه جلسه از ساخت ساختمان جدید حوزه علمیه خواهران در این شهر خبرداد و گفت: در حال حاضر ساختمان حوزه علمیه خواهران این شهرستان نیمه کاره است و برای تکمیل نیازمند حمایت مالی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حد نصاب طلاب پایه اول برای مناطقی که جذب طلاب کم است را بالا است و گفت: حد نصاب جذب طلاب سال اول باید در مدارس علمیه شهرستان ها کاهش یابد.

امام جمعه نوشهر همچنین با نامناسب ارزیابی کردن فضای آموزشی مدرسه علمیه برادران این شهرستان گفت: متأسفانه فضای موجود آموزشی جوابگوی نیاز طلاب نیست و توسعه این فضا نیازمند مساعدت است.

وی همچنین با بیان این که متأسفانه نظارت مرکز مدیریت حوزه علمیه بر مدارس علمیه شهرستان ها تنها در حد امتحانات پایان سال تحصیلی خلاصه شده است، خاطر نشان کرد: نظارت مرکز مدیریت بر فعالیت های حوزه های شهرستان ها باید در طول تداوم داشته باشد.

امام جمعه نکاء: باید از افت اخلاقی طلاب در مدارس علمیه جلوگیری کنیم

حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، امام جمعه نکاء و مسؤول حوزه علمیه مسجد جامع نکاء نیز در ادامه این جلسه، تهذیب در حوزه های علمیه را ضروری دانست و گفت: باید مسأله تهذیب در مدارس علمیه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر این که باید از افت اخلاقی طلاب در مدارس علمیه جلوگیری کنیم، افزود: بعد سیاسی طلاب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام لائینی همچنین حجم دروسدر شهرستان ها را زیاد دانست و گفت: یک طلبه شهرستانی نمی تواند این حجم درس را مورد مطالعه قرار دهد.

وی همچنین خواستار نظارت بیشتربر امتحانات مدارس علمیه شهرستان ها شد.

 

مدیر حوزه علمیه نکاء: درس روان شناسی در حوزه راه اندازی شود

حجت الاسلام محمدی بایه، مدیر حوزه علمیه نکاء، نیز در ادامه این جلسه با بیان این که احیاء موقوفات مدارس علمیه می تواند مشکلات مالی مدارس علمیه را برطرف کنند، گفت: متأسفانه سهم موقوفات مدارس علمیه در اختیارحوزه های قرار نمی گیرد.

وی با تأکید بر این که مرکز مدیریت باید اقدامی علمی نسبت به احیاء موقوفات مدارس علمیه صورت دهد، گفت: باید سهم مدارس مستقیماً به حساب حوزه واریز شود.

مدیر حوزه علمیه نکاء در بخش دیگری از سخنان خود خواستار راه اندازی درس روان شناسی در حوزه های علمیه شد، و گفت: روان شناسی یک علم است که باید بیشتر در حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین توجه حوزه های علمیه به دروس تبلیغ و اخلاق را نیز ضروری خواند.

عضو مجلس خبرگان رهبری: برنامه ریزی مکانیزه مشکلات در حوزه را به حداقل می رساند


حجت الاسلام و المسلمین سید صابر جباری، نماینده مردم مازندران درمجلس خبرگان رهبری و مسؤول مدارس علمیه بهشهر، برنامه ریزی در حوزه را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: سیستم مدیریتی در حوزه باید متخول شود.

وی با بیان این که مدیریتی مناسب و مکانیزه در حوزه می تواند بسیاری از بی نظمی در مدارس علمیه را مرتفع کند، افزود: در گذسته مدارس علمیه از نظم کمتری برخوردار بودند.

امام جمعه بهشهر همچنین استقرار اساتید مجرب در مدارس علمیه شهرستان ها را ضرروی دانست و در ادامه نیز خواستار توزیع عادلانه امکانات در حوزه علمیه شهرستان ها شد.

مسؤول مدرسه علمیه رستمکلای بهشهر: باید به حوزه نگاه امامتی و ولایتی داشت

حجت الاسلام محمد ایازی، مسؤول مدرسه علمیه جعفریه رستمکلای بهشهر، نیز در ادامه این جلسه نگاه امامتی و ولایتی در حوزه را موجب مرتفع شدن بسیاری از مشکلات فعلی حوزه های علمیه دانست و افزود: این نوع نگاه به حوزه از ورود بسیاری از مشکلات به بدنه حوزه جلوگیری می کند.

مسؤول حوزه علمیه کوتنای قائمشهر: مباحثه در مدارس علمیه باید جدی گرفته شود

حجت الاسلام محمد سلیمانی، مسؤول حوزه علمیه کوتنای قائمشهر، نیز در ادامه این جلسه حجم دروس برای طلاب را طاقت فرسا دانست و گفت: حجم برخی دروس در حوزه باید کاهش باید.

وی نگاه جدی حوزه به مسأله قرآن، تفسیر و نیز بیان احکام لازم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر این موارد در مدارس علمیه مورد توجه جدی قرار نمی گیرد.

مسؤول حوزه علمیه کوتنای قائمشهربا بیان این که متأسفانه مسأله مباحثه در حوزه های بسیار کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: مدیران مدارس باید با برنامه ریزی مناسب مباحثه را بین دروس قرار دهندو آن راجدی بگیرند.

مدیر مدرسه علمیه امام علی کلاردشت: تقویت مدارس علمیه در مناطق توریستی ضروری است

حجت الاسلام نیک تبار، مدیر مدرسه علمیه امام علی کلاردشت، نیز درادامه جلسه توسعه مدارس علمیه در غرب استان را ضرروی دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر 57 درصد مردم کلاردشت گرفتار عرفان های کاذبی به نام الحقی هستند.

وی با بیان این که این حوزه های علمیه که در مناطق استراتژیکی قرار دارند، نیازمند توجه بیشترو ویژه مرکز مدیریت حوزه علمیه هستند، تصریح کرد: کمک های مالی مرکز مدیریت برای توسعه فضای آموزشی باید افزایش یابد.

مدیر مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر: مسأله ورزش طلاب باید در برنامه ها به آن توجه شود

حجت الاسلام احمد صادقی، مدیر مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر، نیز در ادامه این نشست آموزشی مدیران مدارس را امری ضروری دانست و گفت: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم باید با برگزاری برخی گردهمایی ها و آموزش هایی کاربردی نسبت به توجیح برخی مسائل اهتمام داشته باشد.

وی راه اندازی واحدی به نام حراست در مدارس علمیه را ضرروی دانست و خاطر نشان کرد: حفاظت از تفکر و اخلاق در حوزه با توجه به عصر انفجار اطلاعات ضروری است.

حجت الاسلام صادقی همچنین توجه به امر ورزش طلاب را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص را امری مهم ارزیابی کرد و گفت: مسأله ورزش طلاب باید در برنامه ها به آن توجه شود.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن عسکری آمل: مسأله کمبود اساتید در شهرستان ها باید مرتفع شود

حجت الاسلام سید صادق یوسفیان، معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن عسکری آمل نیز با اشاره به فعالیت سطح دو وسه حوزه در این مدرسه علمیه، کمبود استاد را یکی از مهمترین مشکلات این حوزه دانست وگفت: باید در شهرستان ها همان امکاناتی که در قم به اساتید ارائه می دهند، داده شود تا اساتید رغبت حضور در مدارس علمیه شهرستان ها را داشته باشند.

مدیر مدرسه ابوالحسن امیرالمومنین آمل: مدرسه ابوالحسن امیرالمومنین آمل قدمت هزار ساله دارد

مدیر مدرسه ابوالحسن امیرالمومنین آمل نیز در ادامه این نشست با اشاره به قدمت هزار ساله این حوزه گفت: در حال حاضر این حوزه موقوفات بسیار زیادی دارد که در صورت احیاء شدن بسیاری ازمشکلات اقتصادی حوزه را مرتفع خواهد کرد.

وی همچنین عدم استقرار نمایندگی مرکز مدیریت در استان را موجب مراجعه مستقیم مدارس علمیه به قم دانست.

آیت الله مقتدایی:باید  جذب طلبه در حوزه های علمیه افزایش یابد

آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیرحوزه های علمیه کشور نی در پایان این نشست توجه به درس اخلاق در حوزه های علمیه را امری ضروری دانست و تصریح کرد: بحث اخلاق در حوزه های علمیه در گذشته برکات فراوانی داشته است.

وی تقویت درس اخلاق در مدارس علمیه را یکی از برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دانست و‌خاطر نشان کرد: به همین منظور مرکز مدیریت معاونتی را به عنوان معاونت تهذیب در حوزه علمیه قم راه اندازی کرده است.

آیت الله مقتدایی یکی از برنامه های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای تقویت درس اخلاق در مدارس علمیه شهرستان ها را اعزام اساتید درس اخلاق از حوزه علمیه قم به مدارس علمیه شهرستان ها عنوان کرد و‌ گفت: یکی از دیگر از اقداماتی که مرکز مدیریت حوزه‌ای علمیه نیز آن را دنبال می کند، شناسایی اساتید باتجربه در خود شهرستان ها، برای تدریس درس اخلاق در حوزه های علمیه شهرستان ها است.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین از اساتید باتجربه در شهرستان ها خواست برای تدریس درس اخلاق در حوزه های علمیه شهرستان ها خود را معرفی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود احیاء موقوفات حوزه های علمیه را موجب رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی مدارس علمیه شهرستان ها دانست و خاطر نشان کرد: استان هایی داریم که به طور قطع اگر موقوفات آنها احیاء شوند نه تنها مشکل خود آن استان بلکه بسیاری از استان های دیگر نیز رفع می شود.

آیت الله مقتدایی همچنین به نامه چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی به رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اشاره کرد و گفت: رهبری در آن نامه خود به رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نوشتند که شما موظف هستید موقوفات مدارس علمیه و روحانیت را تفکیک کنید و درآمد های آن را هر چهار ماه یک بار به حساب مدیران حوزه های علمیه واریز کنید.

وی ادامه داد: ما نیز به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم و اگر این موقوفات فراوان در کشور احیاء شود بسیاری از مشکلات اقتصادی حوزه های مرتفع خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید کاری کنیم که تعداد جذب طلبه در حوزه های علمیه افزایش یابد، افزود: علاوه بر این نیز باید برای توسعه فضای آموزشی و نیز برنامه های پ‍ژوهشی نیز تلاش کنیم./ز502

ارسال نظرات