۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۹۸۷۹۷
یادداشت؛

به بهانه سفر رییس جمهور به قم/ ابَر مشکل چیست؟

به بهانه سفر رییس جمهور به قم/ ابَر مشکل چیست؟
دولت جدید باید همه چیز را راهبرد عظیم فرهنگی دینی ـ ملی ببیند و حل کند. اگر امر فرهنگ کنار رود، همان تورم شدید، اختلاف طبقاتی و رشد بیکاری اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امروزه در جامعه با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. مشکل بیکاری، اقتصاد، فرهنگ، مسائل معیشتی ، گرانی، تورم و ....

اینها واقعیاتی است که کسی نمی تواند آنها را نادیده قلمداد کند. هرچند مردم عزیز کشور،قدردان نعمت امنیت و مواهب جمهوری مقدس اسلامی هستند و نظام را از آنِ خود قلمداد می کنند ، اما بابت مشکلات ناراحت و نگران هستند.

بسیاری از متفکرین و دانشمندان دلسوزانه در پی حل مشکلات برآمده اند. دولت مردمی و انقلابی به همراه دیگر ارگان ها نیز به فکر حل مشکلات مختلف مردم است.راهکار های بسیاری برای حل مشکلات ارائه شده است که هرکدام به نوبه خود می تواند کارساز باشد. اما شاید بد نباشد به سراغ ریشه مشکلات و یا «ابر مشکل» برویم. اینطور شاید بتوانیم یک راهکار اساسی و یک راه حل جامع و کارآمد برای دیگر مشکلات جستجو کنیم.

دولت مردمی رئیسی بعد از آنکه درهنگام تحویل دولت با کوهی از مشکلات مواجه بود. در چند ماه اخیر اقدامات قابل قبولی را ارائه داده است.حتما دولتمردان به رویکرد و راهبرد اصلی فکر کرده اند. و حتما دنبال «ابر مشکل» در مشکلات گشته اند.

برای حل سوال فوق می توانیم مروری از اقدامات و رویکردهای دولت های گذشته را مد نظر داشته باشیم:

کشورما قبل از انقلاب دچار نظام سلطنتی و دیکتاتوری بود که مسئولان بیشتر دست نشانده و دنبال منافع حزبی خود بودند، زیرساخت های مردم سالاری و اصلاحی در کشور وجود نداشت. بعد از انقلاب بسیاری از مسائل زیربنایی حل شد، مردم خود سرنوشت خود را بدست گرفتند.اصلاحات ساختاری، اقدامات زیر بنایی متعدِّد و گسترده ای انجام شد.هر کدام از دولت ها یک راهکار اساسی و یک راهبرد اساسی را اتخاذ کرد.

دولت های جنگ بیشتر مشغول شکل دهی نظام ها و کنترل جنگ بود که صحبت در مورد آن بحث مفصل تری را اقتضا دارد.

اما دولت سازندگی ، «ابر مشکل» را «رشد اقتصادی» تصور کرد. و با اجرا کردن برخی از سیاست های اقتصادی ، در پی ایجاد رشد سریع اقتصادی و براه انداختن سریع قطار توسعه بود. کارگزاران سازندگی هیچ ابایی نداشتند برای اجرای سیاست های اقتصادی فرهنگ، سنت زیر چرخ های توسعه له شود. آنها حتی اختلاف طبقاتی، اشرافی گری را برای توسعه طبیعی قلمداد کردند!

اما نتایج این سیاست ها، جواب عکس داد، تورم زیاد شد، طبقه بورژوای اشرافیت شکل گرفت، اختلافات طبقاتی افزایش یافت و بسیاری از سنت های و فرهنگ های اصیل ذبح شدند.

دولت اصلاحات، گمان کرد باید از اصلاح فرهنگ سنتی آغاز کند، آنها سنت ملی و مذهبی را دشمن قلمداد کردند ، و همچنان با شتاب بسیار زیاد به فکر اصلاحات تیز فرهنگی افتادند! آنها حتی به نهادها و مفاهیم مقدَّس نیز رحم نکردند و با کاریکاتور دموکراسی به جنگ دموکراسی رفتند!

دولت احمدی نژاد هرچند در توجه به محرومان و اصلاح برخی از رویه های غلط دولت های گذشته موفق بود، اما بی توجهی آن به ذات مذهبی و تمدنی مردم ایران ، باعث از دست دادن راهبرد اساسی در مواجه با مشکلات و تزبزب در رفتار و راهبردها شد.

اما دولت روحانی، ابر مشکل را «تحریم خصمانه دشمنان» قلمداد کرد و بزرگترین راهبرد را «رفع تحریم» به هر قیمتی حتی اگر به بهانه تحریم های بیشتر باشد ، جستجو کرد. و نتیجه شد آنچه همگان امروز با گوشت و پوست خود لمس می کنند!

حال دولت جدید است و بسیاری از مشکلات، بسیاری از اختلال هایی که در طی این چهل سال بخاطر سیاست های غلط دولت های گذشته وارد شده است. فرهنگ سنتی و دینی که دستخوش حملات گوناگون از داخل و خارج کشور شده است. فرهنگ ماتریالیستی که از طبقه اشراف به بدنه رسوب کرده است.

اما اگر دولت و دلسوزان آن ، با دیده دقیق وعمیق به وقایع نگاه کنند حتما می توانند، راهبرد اساسی پیدا کنند. به نظر می رسد ابر مشکل دولت ها در این سالها، مساله«فرهنگ» بوده است. مردم ما با فرهنگ چند هزار ساله ، و محوریت در تفکرات ناب اسلامی و دینی و دفاع از مظلومین پتانسیل بسیار بالایی در حل مشکلات و معضلات خود و دیگران دارد. فقط کافی است دولت ها راه را اشتباه نروند. آری امروز مشکلات اقتصادی، مسئولین ناکارآمد، بیکاری، اختلاف طبقاتی و ... داریم. اما همه اینها معلول یک «کلان عامل» است و آن اختلال در فرهنگ ملی و دینی است! همان مردمی که در دهه چهل با دست های خالی انقلاب کردند و با دست های غرقه به خون از خاک و ناموس خود دفاع کردند. و آن جمعیت میلیونی که زیر تابوب سردار رشید انقلابی خود حاج قاسم سلیمانی اشک ریختند، حتما می توانند با بازگشت به فرهنگ اصیل خود ، کارهای بسیار بزرگ کنند.

اگر مساله فرهنگ بدرستی تبیین و حل شود، فرهنگ مدیریتی درست اجرا شود، انتخاب مدیر ناکارآمد، رانت مداری کنار می رود. اگر فرهنگ اقتصادی اجرا گردد، اولا مردم با عزت نفس خود بدنبال رشد اقتصاد می روند و در یک رقابت علمی و عملی اقتصاد را به پیش می برد.

اگر «فرهنگ فرهنگ و سنت» اجرا شود، مشکلات طلاق، بحران های اجتماعی و ... در مسیر حل شدن قرار می گیرند. و اگر «فرهنگ زمامداری» بدرستی اجرا شود، مردم هم دلسوزانه در کنار مسئولان قرار می گیرند و هم عرصه برای ظهور مدیران نالایق از بین می رود. و اگر «فرهنگ علم مداری» بدرستی اجرا شود، رشد علم سرعت خواهد گرفت.

آری دولت جدید باید همه چیز را راهبرد عظیم فرهنگی دینی ـ ملی ببیند و حل کند. اگر امر فرهنگ کنار رود، همان تورم شدید، اختلاف طبقاتی، رشد بیکاری و ...اتفاق خواهد افتاد.

امروز که دولت مردمی در قم است، در مهد فرهنگ اصیل دینی و ملی و امید داریم اقدامات بزرگ از قم آغاز شود، همچنانکه در 60 سال اخیر از قم آغاز شده است.

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
مرحبا و احسنت به رسا
0
0