۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۹۹۷۳۱
گزارش؛

از حضور طلاب جهادی در مناطق سیل زده کرمان تا نیاز فوری مردم به اقلام ضروری

از حضور طلاب جهادی در مناطق سیل زده کرمان تا نیاز فوری مردم به اقلام ضروری
درپی وقوع سیل در منطقه منوجان کرمان ۳۵هزار نفر تحت تأثیر قرار گرفته و خانه، شغل و دارایی آن‌ها خسارت دیده است، از این رو طلاب برای ارزیابی نیاز‌ها به منطقه رفته اند.

حجت الاسلام عبدالرسول الله وردی دبیر جبهه فرهنگی انقلاب کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در خصوص وضعیت مناطق سیل زده استان کرمان، گفت: با وجود این که طلاب و گروه‌های جهادی استان کرمان درگیر برگزاری مراسم سالگرد سردار مقاومت بودند، اما با توجه به اطلاعات هواشناسی، پیش بینی وقوع سیلاب را در جنوب استان داشتیم و به گروه‌های جهادی اعلام کرده بودیم.

وی افزود: تعدادی از طلاب و روحانیون به جهت ارزیابی احتیاجات و خسارات در همان ابتدای سیل به شهرستان منوجان اعزام شدند و خود بنده نیز مستقیم از منطقه بازدید کردم؛ برخی منازل دیگر قابل سکونت نیست، از همین رو، شاید احتیاجی به نیروی جهادی نباشد البته حضور نیرو‌های جهادی قوت قلبی برای مردم منطقه خواهد بود.

حجت الاسلام الله وردی گفت: ستاد‌های مختلف سازمانی و جهادی در منطقه فعال هستند و نیرو‌های بومی نیز در تکاپو هستند، اما لازم است، تلاش بیشتر و سریع تری برای کمک به مردم صورت گیرد.

در همین راستا حجت معین الدینی معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام استان کرمان به خبرنگار رسا گفت: به علت تقارن مراسم سالگرد شهید سلیمانی و مشغولیت چند هفته‌ای نیرو‌های جهادی به فعالیت‌های مختلف مراسم و لزوم میزبانی از مردم، اعزام گروه‌های جهادی با تأخیر همراه شد، اما خوشبختانه نیرو‌های بومی منطقه نیاز‌های اولیه را برطرف کردند، اما همچنان نیاز هست.

وی افزود: نیرو‌های طلبه و روحانی نیز برای بازدید از منطقه در سفری کوتاه آمدند، اما چون آنتن دهی بسیار ضعیف بود به کرمان برگشتند تا اقلام مورد نیاز را تهیه کنند.

این طلبه جهادی عنوان کرد: مهم‌ترین نیاز برخی مناطق مصالح ساخت سرویس بهداشتی است چرا که چاه‌های فاضلاب در اثر سیل تخریب شده و بسیاری از منازل نیز به هیچ وجه قابل استفاده نیست؛ چون آب سیل به علت در بر داشتن لاشه حیوانات و فاضلاب بسیار آلوده بوده است؛ اقلام بهداشتی بیش از هر چیزی نیاز است و خوشبختانه این امر تا کنون تأمین شده است.

وی اظهار داشت: طلاب جهادی و نیرو‌های سازمانی در صدد تهیه اقلام مورد نیاز در کرمان هستند، اما لازم است در این امر تسریع صورت گیرد؛ لباس گرم نو و بخاری نفتی ضروری‌ترین اقلام هستند و چون مواردی لباس‌های نامناسبی آورده شده گروهی را مأمور کردیم تا لباس‌های اهدایی را بررسی کنند؛ سیل، چون ناگهانی بوده لباس گرم مردم را هم با خود برده و نابود کرده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی کرمان با اشاره به کودکان خانواده‌های سیل زده، تأکید کرد: در منطقه جنوب کرمان همچنان تمایل به فرزند آوری بالا است و کودکان زیادی در کنار خانواده‌های خود خسارت دیده سیل هستند؛ اسباب بازی، کتاب، کیف و اقلام مورد نیاز کودکان در این مناطق به شدت نیاز است که می‌تواند خردسالان را خوشحال و رنج بی سرپناهی را کم کند.

همچنین خشنود صادقی از فعالین جهادی منطقه منوجان هم در این رابطه به خبرنگار رسا گفت: در روز ۱۲ و ۱۳ دی ماه سیلابی شدید ۶۰ روستا از ۹۰ روستای بخش مرکزی شهرستان منوجان استان کرمان را تحت تأثیر قرار داد؛ ۳۵ هزار نفر از مردم این منطقه خسارات سیل را متحمل شدند که در حدود ۵ هزار خانوار هستند.

وی با ابراز رضایت از کمک‌های نیرو‌های سپاه پاسداران گفت: خسارات وارده در بخش کشاورزی و دامپروری با توجه به اینکه شغل عمده مردم روستا‌های این شهرستان محسوب می‌شود حدود ۳۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ در بخش کشاورزی نیز، تلف شدن دام‌های سبک و سنگین، تخریب اراضی و چاه‌های آب کشاورزی و تخریب پمپ‌های آب را شاهد هستیم؛ برآورد خسارت در بخش مسکن حداقل ۷۵ میلیارد تومان و در حوزه راه نیر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است.

این فعال بومی منوجان با اشاره به آسیب دیدن روحیه کودکان در شرایط زندگی پس از سیل گفت: عملکرد ستاد اجرایی کرمان مناسب است؛ اقلامی برای تقویت روحیه کودکان بسیار ضروری است و در بعضی مناطق پوشاک مناسبی در اختیار کودکان نیست.

وی در پایان با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی گفت: ممکن است در آینده در اثر بارش‌های های سیل آسا، مردم منطق دچار خسارت شوند از همین رو لازم است اقداماتی از قبیل لایروبی و احداث سیل بند‌ها صورت گیرد.

حضور طلاب جهادی در مناطق سیل زده کرمان/ نیاز فوری مردم به اقلام ضروری

ارسال نظرات