از مبارزه با فرق انحرافی تا کادرسازی در مناطق مختلف برای استمرار کارهای جهادی
اشاره: در جامعه ما طلاب و حوزه علمیه معمولاً با علم آموزی و تبلیغ شناخته می شوند چرا که یکی از اهداف جدایی ناپذیر حوزه های علمیه تربیت مبلغان خبره و متخصص است تا بتوانند گره های اعتقادی و فرهنگی اجتماعی مردم جامعه خود را بگشایند، اما در سال های اخیر با وقوع بلایای طبیعی و همه گیری بیماری کرونا طلاب حوزه های علمیه علاوه بر کارهای فرهنگی و اعتقادی، فعالیت های انسان دوستانه ای را از خود به نمایش گذاشتند که خارج از حیطه وظایف آنان بوده است که به همین خاطر می تواند به عنوان یک طلبه، افتخار جهادی بودن را نیز بر دوش کشند.
در همین راستا خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام سید ابوالحسن معنوی، مدیر یکی از فعال ترین گروه های تبلیغی جهادی به گفتوگو نشسته است.
وی حدود 18سال مشغول به فعالیت های تبلیغی و فعالیت هایی که امروزه به نام جهادی معروف شده، است.
متن کامل این گفتوگو در زیر تقدیم خوانندگان محترم می شود.
رسا ـ موسسه دارالزهرا(س) در زمینه فعالیت های جهادی چه کارهایی انجام داده است؟
موسسه آموزش مبلغ دارالزهرا(س) در سال 1390 تحت اشراف آیت الله صافی گلپایگانی تأسیس شد و علت تاسیس این بود که عده ای از طلاب را برای تبلیغ به مناطق هدف اعزام می کردیم، منتها متوجه شدیم بنیه علمی و تخصصی یکی از نیازهایی است که باید به آن در موسسه پرداخته شود، لذا به دستور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی کلاس های تخصصی در برخی از موضوع تبلیغ احداث کردیم.
دوره اول با حضور قریب به 40 نفر آغاز به کار کرد و آموزش های کوتاه مدت ما شروع شد و در همان موقع اعزام به مناطق مختلف خصوصاً مناطق محروم را نیز داشتیم و بعد از گذشت یک یا دو دوره به این نتیجه رسیدیم این آموزش ها کم می باشد و مطالب مورد نیاز مردم آنقدر وسعت دارد که ما باید بیش از این طلاب را با علوم مختلف آشنا کنیم، لذا دوره های دو ساله ای را تعریف و طلاب در این دو سال بیش از 30 عنوان درسی متناسب با مکان و نیازهای تبلیغ می گذرانند و در کنار آن برخی از رشته های مهارتی به عنوان ابزار انتقال پیام هم آموزش داده می شد و سعی مدیران موسسه بر این بود تا کلاس ها کاربردی و کارگاهی باشد.
رسا ـ تربیت همسران مبلغ به عنوان مبلغه چه ضرورتی داشت؟
از یک جایی احساس شد در اعزام ها مبلّغ ما نیاز به یک کمک کار دارد و با بررسی هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که می توان از ظرفیت همسران طلاب در این زمینه استفاده برد، لذا واحد خواهران را راه اندازی کردیم و کلاس های احکام، قرائت قرآن و شیوه فیش برداری، فن کلاسداری و ... را برای همسران طلاب برگزار کردیم، وقتی طلاب و همسران آن ها وارد مجموعه تبلیغی شدند، قاعدتاً باید برای فرزندان آن ها هم فکری می شد به همین خاطر مهد خردسالان نیز با چند هدف در این مجموعه آموزشی تبلیغی افتتاح شد.
رسا ـ هدف از راه اندازی مهد کودک چه چیزی بود؟
اولاً خود طلاب و دانش آموخته ها دغدغه ای برای نگهداری فرزند نداشته باشند، دوماً آشنایی فرزندان با مسائل دینی در قالب های کودکانه تا در آینده به سهم خود یک مبلغ باشند، متاسفانه اگر خانواده طلبه درگیر تبلیغ نباشد تمایل خود طلبه هم به مسأله تبلیغ کم می شود، به همین خاطر آشنایی خانواده طلاب برای ما از اولویت هایی بود که بایستی به دنبال راه اندازی واحد خواهران و مهد کودک می رفتیم.
رسا ـ چند نفر دوره های موسسه دارازهرا(س) را گذرانده اند؟
بعد از یک دهه فعالیت 1468 نفر در این موسسه درس خوانده اند؛ 26درصد خواهران و 74درصد برادران بودند، طلاب در این موسسه آموزش هایی می بینند که پس از ارزیابی نهایی بخشی از آن ها وارد میدان تبلیغی موسسه می شوند، اساتید و مدیران موسسه آموزشی و تبلیغی دارالزهرا(س) سعی کرده اند در فضای خانواده طلبه کاری کنند که آقای طلبه، همسر و فرزندانش یک مبلغ باشند و بحمدلله وقتی به ایام تبلیغی نزدیک می شویم، خود خانواده ها درخواست اعزام تبلیغ دارند.
رسا ـ اشاره ای به کارهای جهادی موسسه تان هم داشته باشید.
کارجهادی اگر به معنای ساخت و ساز و محرومیت زدایی نباشد جزیی از کار ما است، یعنی اگر ما بخواهیم طلاب را تنها در این زمینه پیش ببریم به نظر من کار درستی نیست، یعنی مردم را متوقع کنیم که آقای طلبه بیاید و چیزی برای ما بسازد، در خلال خدمات اعتقادی که ما به مناطق مختلف داریم، دستگیری هم در مورد محرومیت زدایی و کمک به معیشت خانواده داریم، در مسأله سیل آق قلا از طرف دفتر آیت الله صافی گلپایگانی حفظه الله اقلام مختلفی را به منطقه بردیم، اما از بحث های تبلیغی در مسائل جهادی غافل نمی شویم، برخی از گروه های طلاب جهادی صرفاً به این موضوع می پردازند و رسالت اصلی مبلغ و طلبگی را فراموش می کنند در حالی که ما فعالیت های جهادی را جزیی از وظایف تبلیغی مبلغ قرار می دهیم.
در ابتدا یک فرد طلبه باید از بنیه علمی خوبی برخوردار باشد و اگر خدمتی انجام می دهد باید برای جذب به مسائل دینی باشد تا ان شاء الله موثر و ماندگار واقع شود، در همین سیل اخیر میناب، مبلغین ما ورود کردند و همین که در کنار مردم همدردی و محرومیت زدایی جزیی داشته باشند، اثر گذار در امر تبلیغ و هدف اصلی است و هدف اصلی ما تبلیغ معارف ناب آل محمد (ص) است.
رسا ـ چه چیزی موسسه دارالزهرا(س) را نسبت به سایر موسسات تبلیغی متمایز کرده است؟
مبلغین ما دانش آموختگان موسسه می باشند یعنی اگر طلبه ای دوره های ما را نگذرانده باشد، مجوز حضور در تبلیغ را دریافت نمی کند، از طرفی نسبت به قشر کودک و نوجوان و به تعبیری دانش آموزان ابتدایی توجه ویژه ای داریم چرا که اگر بنیان و پایه و شالوده را مستحکم کنیم ساختمان خوبی را می توانیم بسازیم لذا در تبلیغ به این گروه اهتمام ویژه ای داده می شود.
همچنین ما در موسسه سعی کرده ایم چند ویژگی را حفظ کنیم، وجه اول درگیر کردن خانواده طلاب با مسائل علمی و تبلیغی است که شاید موسسات دیگر این ظرفیت و فضا را برای چنین کاری نداشته باشند، از طرفی فعالیت های تبلیغی ما مستمر و تشکیلاتی است یعنی وقتی گروه تبلیغی این موسسه در منطقه ای کار خود را شروع می کند، سرگروه آن منطقه باید قبل از اعزام طرح برای منطقه بنویسد.
لذا ناخواسته خانواده روحانی نیز درگیر می شود و ما به طور مستمر در آن منطقه فعالیت خواهیم داشت و خروجی طرح و اهداف پس از دوره تبلیغی به نقد گذاشته می شود تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود.
رسا ـ در فعالیت های جهادی، گروه های تبلیغی شما مورد حمایت هم قرار می گیرند؟
بله، معیشت طلاب را در نظر داریم و شاید یکی از وجوه تمایز ما این مطلب هم باشد؛ همانگونه که کار برایمان مهم است و دقت در انجام فعالیت های مبلغین خود داریم از طرف دیگر نیز خانواده مبلغمان را تا آنجا که بتوانیم تامین می کنیم، و در این بخش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی هزینه های مبلغین را تقبل می کنند، موسسه دارالزهرا(س) هم در ایام تحصیل به دانش آموختگان خود شهریه می دهد و هم در ایام تبلیغ حق الزحمه متناسب را پرداخت می کند، از طلاب کار خوب می خواهیم و در مقابل عزت و احترام طلاب را برخود واجب می دانیم.
رسا ـ خاطره ای هم از تبلیغ هایی که در مناطق مختلف تشریف برده اید، دارید؟
خاطرات تبلیغی از خودم و گروه تبلیغی آنقدر زیاد داریم که نمی دانم کدام یک را بازگو کنم، اما در یکی از سفرهایی که برای بازرسی گروه تبلیغی رفته بودم، جوان دانشجویی که ما را شناخته بود به من گفت زمانی درگیر فرقه انحرافی بودم و بواسطه مبلغین شما نجات پیدا کردم و امروز به کمک 10 جوان دیگر برعلیه آن فرقه انحرافی فعالیت می کنند؛ یکی از اهداف و رشته های موسسه ما فرق و ادیان است و این خاطره بنظرم از بهترین خاطرات تبلیغی و البته خروجی فعالیت گروه تبلیغی ما هم بود.
رسا ـ برای حضور منسجم تر در کارهای تبلیغی و جهادی چه پیشنهادی دارید؟
اگر گروه تبلیغی، فعالیت تبلیغی خود را در منطقه ای شروع کرد نباید آن را رها و از آن منطقه غافل شود، اعزام ما مختص به ایام تبلیغی خاص مثل محرم و صفر و رمضان نیست و به صورت مستمر در هر ماه به آن منطقه اعزام داریم، خصوصاً فعالیت های ما با قشر جوان و نوجوان در مدارس و دانشگاه ها است، سعی می کنیم ارتباط خودمان را حفظ کنیم و اگر این ارتباط حفظ شود اثر و خروجی کار تبلیغی بالاتر خواهد رفت؛ ایامی هم که مبلغ در منطقه نیست به کمک فضای مجازی ارتباط برقرار می باشد.
به نظر می رسد اگر گروه های تبلیغی مناطقی را برای خود تعریف و آسیب شناسی کنند و دائماً در منطقه کار کنند و از فعالیت های خود خروجی بگیرند، سپس نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند و برهمان منطقه تمرکز داشته باشند، نقطه خروجی تبلیغ ما اثرگذار خواهد بود.
رسا ـ آینده فعالیت های جهادی را چگونه می بینید؟
با توجه به شرایط کرونایی در بحث رسانه های مجازی و جمعی و با زبان های مختلف فعالیت می کنیم، شاید همین معارف به خیلی از مناطق نرسیده باشد، باید این علوم متناسب با زبان آن منطقه جغرافیایی و فرهنگ آنجا بومی سازی کنیم و به مخاطب برسانیم؛ چشم انداز ما تمرکز بر زبان، گویش و قومیت های مختلف است تا براین اساس معارف ناب محمدی(ص) را دنیا منتقل کنیم.
به کارگیری موثرین مناطق تبلیغی یکی دیگر از کارهایی است که ما انجام می دهیم تا اگر زمانی در منطقه حضور فیزیکی نداشتیم همان نیروهای بومی که کادرسازی کرده ایم ادامه دهنده فعالیت های ما باشند، به دنبال این هستیم تا در تمام مناطق از معلمان پرورشی، والدین، روحانیون بومی، دانش آموزان پس از آموزش های لازم، استفاده کنیم تا هیچگاه فعالیت های جهادی بر زمین نماند.
رسا ـ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.
خبرنگار: حمیدرضا شاکر