۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۷۰۰۱۰۰

۷۰ درصد صادرات فرش ایران از طرح‌ها عشایری است

۷۰ درصد صادرات فرش ایران از طرح‌ها عشایری است
تعهد ارزی، کپی کاری طرح‌های ایرانی و قاچاق فرش توسط کشور‌های همسایه از جمله عوامل کاهش صادرات فرش است.

به گزارش خبرگزاری رسا، طبق آمار منتشر شده از مرکز ملی فرش ارزش در سال ۱۳۹۷  صادرات فرش  به میزان ۲۳۸ میلیون دلار بوده که این مقدار در سال ۹۸ به ۶۹ میلیون دلار رسیده است، اما در دو ماه ابتدایی امسال شاهد رشد ۲۸ درصدی صادرات فرش نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

بر همین اساس رئیس سازمان توسعه و تجارت میزان صادرات فرش را تا پایان سال ۴۳ میلیون دلار پیش بینی کرده که باز تا اوج دو میلیارد دلاری خود در سال ۷۲ فاصله دارد. همچنین سهم  فرش از صادرات ۴۰ درصدی غیر نفتی خود به  یک درصد در سال ۹۹ رسیده است.


علت کاهش شدید صادرات در ۴ سال گذشته چیست؟

نائب رئیس اتحادیه فرش فروشان گفت: همزمان با آغاز تحریم،  دولت رویه رفع تعهد ارزی را در پیش گرفت و این مسئله موجب شد تا تجار فرش، در برابر صادراتی که انجام داده بودند در بازگرداندن ارز صادراتی درگیر باشند و صادرات فرش کاهش یابد، به این دلیل که صادرکننده‌ای که فرش را به صورت امانی و نه فروش قطعی، در اختیار فروشنده خارجی قرار داده، طبیعی است که ارز دریافت نکرده که بتواند در زمان بندی مدنظر بانک مرکزی، رفع تعهد ارزی کند.

به گفته او این صادرکننده باید صبر کند تا فروشنده خارجی فرش را بفروشد و بتواند با او تسویه کند. ولی وقتی بانک مرکزی بی توجه به این رویه معمول در صادرات فرش، اصرار به رفع تعهد ارزی در زمان بندی مدنظر خودش دارد، بنابراین صادرکننده از صادر کردن فرش منصرف می شود.

رئیس سازمان توسعه و تجارت می‌گوید، تعهد ارزی باعث بازگشت ارز حاصل از صادرات به اقتصاد می‌شود و در دولت جدید با کسانی که به این مصوبه عمل نکنند برخورد خواهد شد، اما برای صادرکنندگان در حال متنوع سازی راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات هستیم تا صادر کنندگان با مشکل مواجه نشوند.

علت کاهش شدید صادرات در ۴ سال گذشته چیست؟
طبق گفته عضو کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی،  اولین صادرات غیر نفتی ایران به کشور‌های اطراف فرش بوده، اما میزان این صادرات در ۴ سال اخیر کاهش پیدا کرده و شرایط داخل کشور برای صنعت گران فرش به صورتی شده که این صنعتگران به کشور‌های دارای دستمزد ارزان مهاجرت کردند و همین مهاجران،  فرش ایرانی را در کشور‌هایی مانند چین، هند، بنگلادش، پاکستان و اخیرا کشور ترکیه کپی کردند.

عضو اتحادیه فرش فروشان ایران گفت: قاچاق فرش از افغانستان به ایران در کاهش ارزش و صادرات فرش نقش داشته است و هزینه تمام شده فرش در افغانستان نسبت به ایران به علت دستمزد پایین و حتی استفاده از کودکان کار چندین درصدی کمتر است، که این فرش‌ها ضخامت و کیفیت فرش ایرانی را ندارند و بعد از ۵ یا  ۶ سال استفاده، رنگ خود را از دست می‌دهند.

۷۰ درصد صادرات فرش ایران از طرح‌ها عشایری است

عضو اتحادیه فرش فروشان گفت: ۷۰ درصد صادرات فرش ایران از طرح‌ها عشایری و سنتی است. این درحالی است که سلیقه بازار‌های جهانی به سمت فرش‌های مدرن در حال حرکت است، برای افزایش صادرات باید در کشور‌های هدف بازارسازی کنیم، مثلا کشور چین هیچ درکی از اصالت فرش ایرانی ندارد، علاوه بر آن باید به متنوع سازی کشور‌های هدف بپردازیم. اگر کشورهای صادراتی متنوع باشند، در صورت آسیب دیدن روابط تجاری ایران با یک کشور، صادرات کالا با کاهش ۷۰ یا ۸۰ درصدی همراه نمی‌شود.

طبق گفته رئیس اتحادیه فرش فروشان انتقال فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی باعث سرعت گرفتن روند کاهش صادرات می‌شود. صنعتگران حوزه فرش خواستار این هستند که به جای انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی و تنزّل رتبه آن، صنایع دستی هم از وزارتخانه میراث جدا شده و سازمانی زیرمجموعه ریاست جمهوری به نام سازمان فرش و صنایع دستی تشکیل شود تا رئیس آن به عنوان معاونت رئیس جمهور هیچ وظیفه‌ای به جز رسیدگی تخصصی به امورات فرش و صنایع دستی نداشته باشد.

ارسال نظرات