۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۷۰۰۱۴۱

امنیت اجتماعی لازمه تحقق امنیت ملی است

امنیت اجتماعی لازمه تحقق امنیت ملی است
وزیر کشور گفت: در مقایسه با غربی‌ها ما در سطح پایین آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته ایم، ما بنای قیاس با وضعیت خودمان را داریم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشجو وحیدی وزیر کشور در دومین همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که از سوی پژوهشگاه مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد و با همکاری تهدادی از مراکزی حوزوی و علمی در وزارت کشور برگزار شد، گفت: مسئله آسیب‌های اجتماعی از فوری‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی است که باید با نگاه علمی، دقیق، نقطه‌ای و سراسری به آن بپردازیم. آسیب‌های اجتماعی هر منطقه‌ای ممکن است نسبت به مناطق دیگر متفاومت باشد و از طرفی گستره ملی و جهانی آسیب‌های اجتماعی دارای مفاهیم مشترکی هستند.

وی افزود: اگر به موقع و با فوریت به آسیب‌های اجتماعی نپردازیم و این آسیب‌ها با گذشت زمان به یک موضوع مزمن تبدیل شوند حل آن‌ها بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود؛ پس باید با فوریت به آسیب‌ها پرداخته شود. همچنین آسیب‌های اجتماعی از این جهت مهم هستند که اصولا زیربنای تمام حرکت‌های اصیل وضعیت و موقعیت اجتماعی به شمار می‌روند به این معنا که ما نمی‌توانیم موضوعی را انتخاب کنیم که عوامل فرهنگی، اقتصادی، محیطی و اخلاقی در آن تاثیر نداشته باشد. به همین دلیل آسیب‌های اجتماعی از پیچیدگی برخوردار هستند و به خاطر همین پیچیدگی هم باید یک نگاه عمیق و علمی به آن‌ها داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه تمام عوامل موثر در بروز آسیب‌های اجتماعی و میزان تاثیر آن‌ها باید شناخته شود چرا که وقتی این تاثیر‌ها با هم ترکیب می‌شوند ممکن است یک پدیده دیگری را به وجود بیاورند که دارای پیچیدگی هستند، تصریح کرد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص معماری حرکت انقلاب ما در پی تحقق یک جامعه اسلامی هستیم. جامعه اسلامی جامعه‌ای مملو از فضائل، کمالات انسانی و بدور از آسیب‌های اجتماعی است؛ پس تحقق جامعه اسلامی بدون توجه به آسیب‌های اجتماعی و رفع آن‌ها از یک سو و بدون توجه بدون به کمالات انسانی و مسیر رشد این کمالات انسانی شدنی نیست و محقق نخواهد شد.

وحیدی با تاکید بر اینکه ما باید از جهت رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشرفت اجتماعی به آسیب‌های اجتماعی نگاه کنیم، اظهار کرد: اساس تحولات، تحولات اجتماعی هستند به این معنا که اگر می‌خواهیم تحولی را در حوزه‌های مختلف رقم بزینیم تا تحول اجتماعی محقق نشود حتی تحقق تحول اقتصادی هم کار بسیار دشواری است و یااگر هم اتفاق بیفتد پایدار نیست.

وی افزود: پایداری تحولات در حوزه‌های مختلف منوط به این است که تحول اجتماعی به خوبی سامان یابد و این تحول، چون به آحاد جامعه مربوط می‌شود طبیعتا همه باید درگیر آن شوند و لذا اینکه تحول اجتماع چگونه باشد و چگونه مسیر پیشرفت اجتماعی را محقق کند که در کنار آن سایر تحولات شکل بگیرند این یک امر مهمی است.

وزیر کشور گفت: لازمه قدرت ملی، قدرت اجتماعی است و لازمه قدرت اجتماعی هم تحول اجتماعی است و از طرفی لازمه تحول اجتماعی نیز وجود حرکت‌های قوی و روشن و روبه جلویی است که روند‌های پایداری را در درون جامعه شکل می‌دهند. پس وقتی که ما در مورد امنیت صحبت می‌کنیم امنیت ملی بر مبنای یکی از محوری‌ترین ابعاد امنیت که امنیت اجتماعی است شکل می‌گیرد و این امنیت اجتماعی نیز بر دوش جریان رشد یابنده، روبه جلو، مستحکم و استحکام بخشی است که در درون اجتماع رخ می‌دهد.

وحیدی اظهار کرد: امنیت اجتماعی لازمه تحقق امنیت ملی است و از طرفی وقتی که به موضوع وحدت ملی نگاه می‌کنیم باز در حوزه اجتماع می‌بینیم که انسجام اجتماعی شرط وحدت ملی است و انسجام اجتماعی نیز از مسیر یک جریان به هم پیوسته قدرتمند اجتماعی عبور می‌کند. جامعه‌ای که با خلل‌های فراوان در حوزه آسیب‌های اجتماعی مواجه باشد نمی‌تواند انسجام اجتماعی پیدا می‌کند چرا که انسجام اجتماعی از مسیر هویت عبور می‌کند و این در حالی است که هویت در یک جامعه چند تکه و مملو از آسیب‌های اجتماعی محقق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از فوری‌ترین مشکلاتی که آسیب‌های اجتماعی پدید می‌آورند این است که هویت‌ها را دچار خدشه می‌کند و این در حالی است که یک جامعه بی هویت، بی هنجار و بدون حاکمیت یک رفتار صحیح بسیار خطرناک است و هر اتفاقی ممکن است به راحتی در چنین جامعه‌ای بیفتد و قطعا چنین جامعه‌ای نسل بالنده و باروری را ارائه نخواهد داد و حتما افق‌های بلندی را ترسیم نخواهد کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه هویت به عنوان یک نقطه کلیدی در به هم پیوستگی جوامع می‌تواند در مسیر آسیب‌های اجتماعی دچار خلل می‌شود، گفت: وقتی که ما در مورد آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم به یک مفهوم داریم در مورد تمام ابعاد قدرت، امنیت، وحدت و هویت صحبت می‌کنیم پس مسئله آسیب‌های اجتماعی مسئله بسیار مهمی است؛ اما به فرموده رهبر معظم انقلاب ما به اندازه کافی به آسیب‌های اجتماعی نپرداخته ایم، چون یا فکر می‌کردیم که فضای انقلاب به اندازه‌ای قوی است و نیازی به پرداختن به آسیب‌های اجتماعی نداریم و یا فکر می‌کردیم که به خاطر داشتن مکتب اسلام و اهل بیت که بزرگترین دستاورد آن ایجاد یک جامعه نمونه بر اساس حیات طیبه است نیازی به نگرانی نیست با این وجود ما در رابطه با مسائل اجتماعی به هر دلیلی دچار غفلت شده ایم.

وی با اشاره به اینکه غفلت ما از مسائل اجتماعی موجب شده تا دست‌های توطئه گری را که در پی به هم زدن سلامت، توازن‌ها و تعادل‌های اجتماعی بوده اند، نبینیم و یا به جریانات ضد اجتماعی فرصت دادیم تا حرکت‌های اجتماعی خود را در درون جامعه توسعه بدهند، اظهار کرد: فرصت‌های ما برای حل مسائل اجتماعی کم نظیر و بلکه بی نظیر بوده اند. اما ما با داشتن الگو‌های بزرگ و با داشتن مبلغ‌های اساسی برای ترویج فضائل و هنجار‌های صحیح اجتماعی و با داشتن خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر از این فرصت‌ها کم استفاده کرده ایم.

وحیدی با بیان اینکه وضعیت موجود ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی در مقایسه با غربی‌ها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، اظهار کرد: در رابطه با مسئله خودکشی که مورد توجه است و یا دیگر مسائل ما در مقایسه با کشور‌های غربی در رده‌های پایین هستیم؛ اما ما از خودمان و جامعه همین مقدار آسیب را هم انتظار نداریم.

وی افزود: متاسفانه آمار طلاق در کشورمان زیاد است، ولی این آمار متعلق به کشوری است که اصولا ازدواج در آنجا امر مقدسی است و لذا برای ما مهم است با این وجود ممکن است که این آمار در کشور‌های غربی با ما آنقدر قابل مقایسه نباشد. پس ما بنای مقایسه آمار آسیب‌های اجتماعی با کشور‌های غربی را نداریم، چون وضع ما نسبت به آن‌ها بسیار عالی است؛ ما باید وضع موجود خود را با وضع مطلوب قیاس کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی باید با یک همت و اراده قوی وارد کار شویم، اظهار کرد: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ما حتما به نظریه‌های لازم نیاز داریم و گفتمان لازم باید ساخته شود و باید جریانات و شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرند؛ مثلا چطور است که ما خیرین مدرسه ساز و سلامت داریم، اما چرا نباید خیرین حوزه اجتماعی داشته باشیم ما حتما باید بهترین، قویترین و پویاترین خیرین را در حوزه اجتماعی داشته باشیم.

وحیدی افزود: سرانگشتان قوی باید در نقط کلیدی، حساس، بحران خیز و بحران زا حضور داشته باشند تا بتوانند بر اساس نظریه، گفتمان و شبکه شکل گرفته با آسیب‌های اجتماعی مواجه شوند و این در حالی است که ما ابتدا باید موضوع را فهم کنیم و چگونگی مواجهه با آن را کاملا بدانیم و این یک کار خیلی جدی است و شاید یکی از مهترین مسائلی که با آن روبرو هستیم همین مسئله است، چون از جمله مهمترین تهدیدات ما همین مسئله است پس، چون این موضوع مهمترین تهدید ماست مواجهه با آن هم باید جز مهمترین اولویت‌ها باشد.

وی با بیان اینکه ما امیدواریم که همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام یکی از نمونه‌های توجه به آسیب‌های اجتماعی باشد، تصریح کرد: ما در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نه تنها باید توجه دیگران را جلب کنیم؛ بلکه باید یک نهضت مواجهه صحیح، علمی، عقلانی، قاطع و جهادی با آسیب‌های اجتماعی مختلف اعم از طلاق، خودکشی، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی راه اندازی کنیم.

وزیر کشور به نحوه راه اندازی نهضت مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب حلقه‌های میانی می‌توانند راهگشا باشند با این وجود حلقه‌های میانی یکی از راهکار‌های عملیاتی و کاربردی برای راه اندازی نهضت مواجهه با آسیب‌های اجتماعی هستند و این موضوع مهمی است چرا که ما گاهی به چیستی و چرایی موضوع می‌پردازیم، ولی به چگونگی آن کمتر توجه می‌کنیم.

وحیدی بیان کرد: ما از زمانی که از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین و کارسازترین ابزار در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی غفلت کردیم به وضعیت کنونی دچار شدیم. با این وجود ما امروز باید این فریضه را ساری و جاری کنیم به گونه‌ای که بتوانیم با طرف مقابل خود یک مفاهمه ذهنی و عاطفی داشته باشیم. به هر روی ما با داشتن اصلی مانند امر به معروف و نهی از منکر نباید دچار مشکلات کنونی می‌شدیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که مسائل امروز ما نتیجه ترک این فرع مهم دینی است.

ارسال نظرات