۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۰۰۳۶۰

2 بخش ویژه به جایزه جلال آل احمد افزوده شد + معرفی برترین‌ها

2 بخش ویژه به جایزه جلال آل احمد افزوده شد + معرفی برترین‌ها
دبیر اجرایی جایزه جلال آل احمد با اشاره به افزوده شدن 2 بخش جنبی «بهترین ویراستار کتاب» و «نگاهی دیگر»، برگزیدگان این بخش را معرفی کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، غلامرضا طرقی، دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در نشست خبری با اشاره به اینکه هیأت علمی جایزه ادبی، فعالیت خود را امسال با توجه به تغییر دولت، دیرتر از حد معمول آغاز کرد، گفت: با و.جود همه سختی و فشارهایی که بود، هیأت علمی تشکیل شد و داورها هم معرفی و فعالیت خود را به سرعت پس از انتخاب، شروع کردند.

وی با بیان اینکه برخی از داورها مجبور شدند که از شهرستان به تهران بیایند، افزود: با توجه به اهمیت جایزه ادبی جلال، جلسات مختلف و پشت سر هم برگزار کردیم که باید از داوران به خاطر تحمل همه فشارها و کاستی‌ها قدردانی کنیم. همچنین از خانم بصیری به عنوان هیأت علمی که در این دوره برادرشان را از دست دادند، اما وجود شرایط سخت با ما همراه بودند، تشکر می‌کنم.

طرقی با اشاره به اینکه داوری آثار ارسالی در چهار بخش اصلی صورت گرفت، افزود: این جشنواره در چهار بخش اصلی رمان، نقد ادبی، داستان کوتاه و مستندنگاری برگزار شد. همچنین با توجه به آثار رسیده دو بخش ویژه نیز پیش‌بینی کردیم که آثار در بخش «بهترین ویراستار کتاب» و «نگاهی دیگر» نیز مورد داوری قرار گرفتند.

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان اینکه امسال دوره آموزشی آل جلال به صورت مجازی برگزار شد، خاطر نشان کرد: در این دوره به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، دوره اموزشی با عنوان «آل جلال» که هر ساله به صورت حضوری برگزار می‌شود، در فضای مجازی و به صورت غیرحضوری برپا شد و این دوره در چهار اسکای روم با حضور ۱۳ استاد نقد ادبی برای ۷۰۰ دانش پذیر اجرایی شد که این دوره‌های آموزشی با ۹ سرفصل همچون تجربه نگارش داستان، تصویر نویسی در داستان، پرتره نویسی در رمان، داستان تاریخی فرصت‌ها و موانع برگزار شد.

وی با بیان اینکه پنج کتاب در حوزه نگاهی دیگر برگزیده شدند، خاطر نشان کرد: آثار برگزیده امسال در دوازدهم بهمن‌ماه همزمان با اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی و تجلیل خواهند شد.

در ادامه نیز، مریم بصیری، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار داشت: امسال افتخار داشتم که به عنوان یکی از اعضای دبیرخانه در کنار سایر دوستان کار جشنواره را پیش ببرم. این جشنوراه شامل چهار بخش بود و بعد از انتخاب داوران هر بخش، جلساتی تشکیل و برای برخی دوستان کتاب‌ها ارسال شد.

بصیری با بیان اینکه جلسات داوری در هر چهار بخش برگزار و در برخی از بخش‌ها همچون رمان و داستان، تعداد جلسات داوری بیشتر بود، تصریح کرد: حتی در جلسات داوری آثار، در چند مرحله کارها انتخاب می‌شد و به مرحله بعد می‌رفت تا اینکه در نهایت نامزدهای چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه از انتخاب نامزدهای نهایی بدون توجه به ناشر یا اسم فرد خاص صورت گرفت، افزود: هیأت داوران جایزه جلال فقط از روی کیفیت و توانایی مهارت آثار، انها را انتخاب کردند و در انتخاب اثرها به ناشر یا حتی نویسنده اثر توجهی نشد؛ چرا که تاکید داشتیم اسم فرد نباید به خاطر ناشر منتخب شناخته شود و یا برعکس.

دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان اینکه جلسات انتخاب اثر و داوری هم با حضور نماینده هیات علمی و البته با چالش بسیار پیگیری شد، گفت: امیدواریم در روز اختتامیه پس از معرفی آثار برتر، سایر نویسندگان هم ترغیب شده و در این مسیر قدم بردارند.

برگزیدگان بخش ویژه جایزه جلال به شرح ذیل است:

رمان تشریف، اثر علی‌اصغر عزتی پاک، انتشارات شهرستان ادب

حاج جلال، اثر لیلا نظری گیلانده، انتشارات سوره مهر

سبز آبی، اثر سعید تشکری باغدار، انتشارات نیستان

سلول‌های بهاری: تاریخ شفاهی سلولهای بنیادین به روایت دکتر حسین بهاروند، اثر بهنام باقری، انتشارات، راه یار

کوهستان آتش، اثر گلعلی بابایی، نشر ۲۷ بعثت

داستان کوتاه هاملت در نم نم باران، اثر مرحوم اصغر عبداللهی

همچنین اسامی داوران این دوره از جشنواره به شرح ذیل است:

داوران داستان بلند و رمان

اکبر صحرایی و منصور علیمرادی و قاسمعلی فراست

داوران مجموعه‌داستان کوتاه

خسرو باباخانی و هادی خورشاهیان و یوسف قوجق

داوران مستندنگاری

داوود امیریان و ابراهیم زاهدی مطلق و مهدی قزلی

داوران نقد ادبی

ابوالفضل حًری و علی کاشفی خوانساری و محمدرضا سنگری

جایزه ادبی جلال آل احمد به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. چهاردهمین دوره این جایزه دوازدهم بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال نظرات