۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۵۶۸

۱۰ سال از تصویب سند بنیادین آموزش و پرورش گذشت

۱۰ سال از تصویب سند بنیادین آموزش و پرورش گذشت
۱۰ سال از تصویب سند بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، اما اجرا شدن آن هنوز در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، عرصه تعلیم و تربیت مهم‌ترین بخش برای پیشرفت همه جانبه کشور و تقویت نیروی انسانی موثر و کارآمد است؛ بنابراین تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید در این سمت حرکت کند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تاریخ ۵ مهر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در فصل ۸ آن ذکر شده که هر ۵ سال یکبار بازنگری شود که تاکنون این امر انجام شده است.

این درحالی است که هر ساله مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اجرایی شدن این طرح دارد. ایشان در شهریورماه سال گذشته در چهارمین اجلاس آموزش و پرورش درباره این سند اظهار کردند: در این سند اهداف کلان و راهبرد‌های کلی مشخص شده  که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود. برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است که شورای‌عالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.

در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش شده تا با بهره گیری از اسناد بالادستی و ارزش‌های بنیادین آن‌ها و توجه به اهداف ایران چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی مشخص شود.

این تحول باید نشان دهنده ایرانی پیشرفته در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت انقلابی همراه با تعاملی سازمنده در عرصه بین المللی باشد.

سند تحول آموزش و پرورش

افزایش استفاده از فضای مجازی و حضور معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان در مدارس و ساماندهی حقوق در نظام رتبه بندی معلمان از جمله مزایای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مسئولان کشور ملزم به اجرایی کردن این سند تا سال ۱۴۰۴ هستند، اما در دو دولت گذشته توجهی به آن نشده است.

منصور کبگانیان گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار مهم و راهبردی است و نه تنها آینده علم و نخبگان کشور بلکه آینده فرهنگ جامعه به اجرای صحیح آن بستگی دارد.

عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که به گفته آموزش و پرورش ۳۰ درصد از این سند بنیادی اجرایی شده است، اما آن را تائید نمی‌کنیم چرا که باید بررسی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

به گفته قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور، هنوز انتقاداتی نسبت به مسئله سند تحول بنیادی آموزش و پرورش وجود دارد و در دولت فعلی عزم خوبی در آن برای اجرایی شدن دیده می‌شود.

کبگانیان می‌افزاید: در دوره‌های قبل عزم بر اجرای سند ۲۰۳۰ بود که با انتقادات زیادی مطرح شد و مقام معظم رهبری با تذکر به شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن را از دستور کار مسئولان عالی رتبه خارج کردند، ولی در حال حاضر بخش‌ها به شکل‌های مختلف آن را نهادینه و اجرایی می‌کنند که باید منتفی شود.

 

او می‌گوید: در دوره‌های مختلف وزاری آموزش و پرورش بر اجرایی نشدن سند تحول آموزش و پرورش تاکید داشتند؛ چرا که تمام فکر و ذکر دانش آموزان را معطوف توجه به کنکور می‌دانستند، اما هم اکنون در حال اجرایی کردن این سند با مصوب کردن ستاد‌های مربوطه هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات