۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۷۰۰۶۴۸

ذرات سفید و زرد دهان

ذرات سفید و زرد دهان
سنگ ‌لوزه اصطلاحا به ذرات سفت سفید رنگی گفته می‌شود که در خلل و فرج لوزه‌ های کامی تجمع می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی دیگر از بیماری‌های لوزه در اثر تشکیل ذرات معروف به سنگ رخ می‌دهد. این ذرات در واقع بقایای سلول‌های مرده، میکروب‌ها و ترشحات غدد مخاطی هستند که در حفرات عمیق سطح لوزه‌ها به ‌دام می‌افتند و به‌تدریج ممکن است متراکم و فشرده شوند که به آنها تونسیلولیت یا سنگ‌لوزه می‌گویند.

سنگ ‌لوزه در بسیاری از موارد می‌تواند بدون علامت باشد و فرد فقط با نگاه‌کردن به لوزه‌ها متوجه وجود آن شود و در برخی موارد باعث بوی بد دهان، احساس جسم خارجی در حلق یا گلو درد می‌شوند.

نکته بسیار مهم آن است که در صورت بروز هر یک از این علائم خصوصا بوی بد دهان ابتدا باید سایر علل مانند خلط و ترشح پشت‌حلقی، عفونت دندان‌ها و لثه‌ها یا برگشت اسید‌ معده شناسایی و درمان شوند. به‌عبارتی اولین‌قدم در بیماری با بوی بد دهان و سنگ‌ لوزه عمل‌ جراحی لوزه‌ها نیست.

 از نظر درمانی در سنگ ‌لوزه ابتدا درمان‌های ساده و غیرجراحی به‌مدت چند ماه امتحان می‌شود.

 برای مثال از فرد خواسته می‌شود به‌صورت روزانه با فشار ملایم و با کمک ابزاری شبیه سواب حفره‌های لوزه را خالی و در صورت وجود سنگ، بدون زخمی‌کردن آن را خارج کند. غرغره مکرر سرم شست‌وشو هربار پس از غذا و مسواک منظم در کاهش بار میکروبی دهان موثر است. درنهایت موارد کمی وجود دارد که نیاز به برداشت لوزه‌ها یا از بین‌بردن چین و شکن آنها باشد.  

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌ و حلق ‌و بینی / روزنامه جام جم

ارسال نظرات