۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۷۰۰۹۳۱
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

از آثار بزرگان در دروس تمهیدی فقه معاصر استفاده می شود

از آثار بزرگان در دروس تمهیدی فقه معاصر استفاده می شود
آیت الله اعرافی گفت: دروس تمهیدی فقه معاصر بعد از یکسال کار علمی و اجرایی، آغاز طرح بزرگ ورود کتب اجتهادی فقه معاصر بزرگان سده اخیر حوزه در نظام آموزشی می‌باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دروس تمهیدی فقه معاصر به‌عنوان حرکتی جدید در مسیر تحول اجتهادی بر پایه فقه جواهری محل گفت‌وگوی طلاب و فضلای حوزوی در روزهای اخیر قرار گرفته است. اقدامی که جزو وعده‌های دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه بود و بحمدالله امسال اجرایی شد.

در این خصوص آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در گفت‌وگویی می گوید:

 «از سال گذشته از دفتر فقه معاصر خواسته‌شد همان‌گونه که اقدامات خوبی برای توسعه دروس خارج فقه معاصر به‌انجام رساندند، برای دروس متن محور فقه معاصر هم اقدام نمایند. که با هماهنگی مجموعه‌های مختلف آموزش و فناوری در ستاد و سطوح عالی مرحله آزمایشی این طرح آغاز شد.

هدف از این کار این است که هم تراث فقه معاصر بزرگان حوزه‌های علمیه که در طول تاریخ همواره در موضوعات معاصر پیشرو بودند وارد نظام آموزشی حوزه‌های علمیه گردد و هم طلاب محترم قبل از ورود به دروس خارج فقه معاصر با متن‌های فقهی در موضوعات معاصر و روش تحلیل و استدلال در این حوزه آشنا گردند».

 «در گام اول ۱۹ کتاب در ۸ موضوع انتخاب گردید. تلاش شد هم از آثار فقهای گذشته همچون مرحوم شیخ حسین حلی و شهید صدر و مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و مرحوم آیت الله مؤمن، آیت الله خلخالی که از مقررین مرحوم آیت الله العظمی خویی (رحمهم الله) بودند استفاده شود و هم از آثار مراجع بزرگوار فعلی همچون آیت الله العظمی مکارم شیرازی و سبحانی و سید کاظم حائری (دامت برکاتهم) و برخی اساتید برجسته دروس خارج فقه معاصر (حفظهم الله) استفاده گردید و همه این برنامه‌ها بر اساس طرح جامع و برنامه پنجساله دفتر فقه معاصر انجام می‌پذیرد».

«ما در آغاز این کار بزرگ هستیم و از همه اساتید سطوح عالی و خارج دعوت می‌کنیم که با حضور پررنگ خود در جهت تقویت این اقدام علمی کمک شایانی بنمایند و در سال‌های آینده موضوعات و کتاب‌های جدیدی نیز به این دروس افزوده خواهد شد».

ارسال نظرات