۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۶۹۹۹۱۲
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

رسالت حوزه؛ کادرسازی و تولید اندیشه تمدنی برای نظام/ فقه باید روزآمد باشد

رسالت حوزه؛ کادرسازی و تولید اندیشه تمدنی برای نظام/ فقه باید روزآمد باشد
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه فقه باید روزآمد باشد، گفت: کار ویژه حوزه برای نظام، تولید نظریه برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام و کادرسازی برای آن است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه و علما بلاد که در دانشکده علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به رهنمودهای مراجع تقلید گفت: توصیه های مراجع تقلید مورد توجه و اجرا خواهد شد، همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار 19 دی برای ما راهگشا بود.

وی پدیده شکوهمند انقلاب اسلامی را با این ابعاد پدیده ای بزرگ دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی برآمده از دین و اسلام عزیز و حوزه علمیه بود که به همه پدیده های زندگی بشری نگاه داشت.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بشریت را خطاب قرار می دهد، ابراز کرد: این پدیده برآمده از قرائت دین اسلام و نمایندگان آن امام راحل و رهبر معظم انقلاب هستند؛ همه قشرها در برابر انقلاب اسلامی وظیفه دارند.

وی با اشاره به وظایف حوزه در مقابل انقلاب اسلامی تصریح کرد: قاعدتاً حوزه علمیه به جز وظیفه عام خود یک وظایف خاصی نیز دارد؛ اولین ساحتی که بیش از همه چیز در انقلاب به حوزه وابسته است، حوزه معرفتی، علمی و دانشی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به نوآوری های علمی حوزه گفت: امروز دارای یک نظام انقلابی هستیم که از گفتمان تمدنی برای ملت ایران و جهان سخن می گوید، از این رو باید دانست که نخستین نیاز نظام برای تمدن سازی، توحید فکری و نظام معرفتی است و حوزه باید دارای مواضع روشن در این زمینه باشد.

وی با تاکید بر اینکه فقه، فلسفه و اجتهاد ما با روش درست باید به نیازها جواب دهد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی با اندیشه های ناب فقهی حوزه شکل گرفت، امروز هم به اندیشه فکری نیاز دارد، رسالت حوزه های علمیه در این زمینه رسالت مهم و سنگینی است.

آیت الله اعرافی فقه حوزه را جواهری دانست و خاطرنشان کرد: بدون تردید مسائل جدید در قلمرو نظام های گوناگون نیازمند ورود فقه در عرصه های جدید است، حوزه در این سال ها در قالب فقه معاصر به آن پرداخته و بیش از این باید بپردازد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور وظیفه دوم حوزه را کادرسازی دانست و تصریح کرد: حوزه ما نمی تواند در گوشه ای بنشیند و تنها ناظر نیازهای نظام باشد، بیش از 70 کارکرد در تربیت نیرو در حوزه علمیه اندیشیده شده است و به تناسب آن برنامه هایی طراحی شده است.

وی بیان کرد: خروجی هدفمند حوزه معطوف به نیازهای نظام است که بخشی از آن ها به عمل رسیده است، نگاه سیاست گذاران حوزه پیگیری خروجی هدفمند برای نیازهای نظام و جامعه اسلامی و تاکید بر صیانت و حفظ استعدادهای ناب حوزوی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به جهاد تبیین اظهار کرد: گفتمان سازی و تبیین اندیشه های انقلابی و نشان دادن راه انقلاب عزیز نیاز به برنامه ریزی دارد که تاکنون برعهده حوزه علمیه بوده است، نسبت ما با انقلاب اسلامی که در رأس آن ولایت فقیه است، اطلاعت، دفاع و حمایت از آن است.

امام جمعه قم با اشاره به مواضع روشن و حضور در عرصه های سیاسی متناسب با حوزه خاطرنشان کرد: در مواقع نیاز و سنگرهای مورد نیاز سیاسی، حوزه سخن متین و آگاهی بخش داشته باشد.

وی افزود: سیاست های شورای عالی حوزه بر اساس این پنج محور است و اساتید و مدیران حوزه باید به آن توجه کنند، ما اختیارات بیشتری به حوزه بلاد داده ایم و انتظار داریم این واسپاری ها با کیفیت دنبال و به آن ارتقاء ببخشند.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به رشته های مورد نیاز جامعه اظهار کرد: اگر حوزه بخواهد به نیازهای جامعه و شهر و استان ها پاسخ مناسب دهد، به رشته و گرایش های متناظر با آن مناطق نیازمند بوده که نسبت به این امور اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

ارسال نظرات