۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۷۰۰۹۸۰
یادداشت؛

اصل عدم تناقض در قرآن کریم

اصل عدم تناقض در قرآن کریم
سواری بر تناقض ها کار هر روز برخی از مردم شده است و تناقضات در گزاره ها و آدم ها را هم می توان به گونه های مختلف و در اشکال گوناگون دید.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سواری بر تناقض ها کارهر روز برخی از مردم شده است و تناقضات در گزاره ها وآدم ها را هم می توان اینگونه بیان کرد، مثلاً: مهربان بی رحم،صادق بلوف زن،سخنور ساکت،جشن آرام،کشتار انسانی،غم و اندوه شاد،تجربه ای نظری،سقوط صعودی بورس و سهل ممتنع واحمق زیرک و حماقتی هوشمندانه و بسیاری از موارد دیگر، تناقضاتی هستند که شما آنها مشاهده کرده اید.  

بیایید این پاراگراف را بخوانیم تا روشن شود که دراینجا در مورد چه چیزی صحبت می کنیم:

مثلاً در جامعه دیده اید که در مسائل اجتماعی نگران حریم های خصوصی هستیم اما در فضای مجازی خصوصی ترین فیلم ها و عکس های شخصی خود و دیگران را منتشر می کنیم و این تناقض است و یا اینکه در سیاست، سیاستمداری به دنبال تحریم کشور خود است یا در مسائل زیست محیطی اینکه می بینیم فعال محیط زیستی که خودروی او معاینه فنی ندارد و دودزاست و یا اینکه در مسائل مذهبی می بینیم که شخصی مذهبی که مخالف حجاب است یا اینکه در مسائل تربیتی می بینیم که پدر از فرزند خود می خواهد که فحش ندهد و دروغ نگوید اما خودش بسیار دروغگو و فحاش است و یا اینکه برادر غیرتی که مراقب خواهر خویش است اما دنبال ناموس مردم هم می رود.

اندیشمندان تناقض را نشانه کذب ادعا و عدم صداقت مدعی دانسته اند و انسان ها به روند تناقض بین رفتار و اعتقاد بسیار حساس هستند و ما می توانیم تناقضات را که در زندگی ما بین باورهای ما و رفتار ما اتفاق می افتد را تشخیص دهیم.

آیا ما شجاعت پذیرش تناقضات خود را داریم؟ یا اینکه مغرور بمانیم و مدعی باشیم که هیچ تناقضی در روح ما و جامعه ما نیست؟ دلایل این تناقضات چیست؟ و چه چیزی ما را برای انجام وگفتن آن ترغیب می کند؟ آیا این یک پدیده مثبت است یا منفی؟

تناقضات قطعاً منفی است و اینکه مثلاٌ در متون دینی گفته شده، پوشیده گان لخت یا همان کاسیات عاریات، تناقضی بود که مطرح شده بود و ذهن بسیاری از اندیشمندان را درگیر خود نموده بود که در آخرالزمان زیاد دیده می شود و بسیاری نمی توانستند آن را تفسیر کنند.

اگر تناقضات خود را از نظرگاه ضعف و کمبود و توانایی های محدود بررسی کنیم درمی یابیم که تناقض ها از غریزه ناشی می شوند وچه بخواهیم و چه نخواهیم ما انسان ها زیر بار تناقض هستیم.

بی تناقض کیست؟ آنکس که هیچگونه تناقضی ندارد معصوم(ع) است و ما انسانهای معصومی نیستیم اما می توانیم خود را از نو بسازیم و تغییر در تفکر و رفتار و دیدگاه ها داشته باشیم تا دچار تضعیف اراده ها و خودنمایی ها و ریاکاری ها نشویم زیرا که سبب بروز بیماری های روانی و اختلالات اضطرابی و افسردگی و جدایی ها در زندگی روزمره هم می شود که علائم فزیکی هم دارد.

چه شخصی متناقض است؟ می توان گفت که شخصیت متناقض آن شخصیتی است که افکار و اعمالش در موقعیت های یکسان و مشابه با یکدیگر هم سان نباشد و نادیده گرفتن واقعیت ها یکی دیگر از نشانه های تناقض است.

دلیل تناقضات در افراد می تواند که خصلت باشد:

1-ریاکاری 2-خودنمایی 3-ضعف اراده است.

راه حل رفع تناقضات:

1-تغییر دیدگاه 2- آموختن روش درست فکرکردن است 3-تغییر رفتار.

نکنه مهم اینکه:اگر تصمیم اشتباهی گرفتید و سپس متقاعد شدید که تصمیم درستی گرفته اید، نشانه ای از تناقض است.

اصل عدم تناقض قرآنی است و در قرآن کریم به تناقض و نقض ولزوم اجتناب از آن اشاره شده است و به صورت ضرب المثل خداوند متعال در آیه شریفه 92 سوره نحل بیان می فرماید که:« وَلاَ تَکونُواْ کالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنکاثًا» و شما مانند آن زن بی خرد مولد نباشید که پنبه های تولیدی را درست و بی اشکال و با قوت به هم می بافت و بعد با تناقض خود آن تولیدات را رشته رشته می کرد.

می توان سرسره را نماد یک تناقض دانست که همه با آن از طفولیت آشنا هستیم بدین صورت که از یک طرف بالا می رویم و از طرف دیگر آن پایین می آییم و بارها و بارها آن را تکرار می کنبم تازمانی که خسته و دلزده شویم و یا اینکه فرصت بازی با آن تمام شود.

محمد ادریسی

ارسال نظرات