۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۷۰۱۶۴۵

۶۰ درصد اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت هستند

۶۰ درصد اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت هستند
نابسامانی اوضاع اقتصادی و ناامیدی اسرائیلی‌ها از حل‌وفصل منازعه با فلسطینیان، آن‌ها را به فکر مهاجرت از فلسطین اشغالی انداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سرزمین‌های اشغالی که قرار بود سرزمین موعود صهیونیست‌ها باشد، پس از گذشت ۷۴ سال از تاریخ تأسیس رژیم جعلی با روند مهاجرت معکوس مواجه شده و آنگونه که نتایج یک پژوهش اسرائیلی نشان می‌دهد نابسامانی اوضاع اقتصادی و ناامیدی اسرائیلی‌ها از حل‌وفصل منازعه با فلسطینیان، آن‌ها را به فکر مهاجرت از فلسطین اشغالی انداخته است. مقامات صهیونیستی هم اذعان دارند که تحقق آرمان صهیونیسم در خاک فلسطین اشغالی به شکست منتهی شده و نفس‌های اسرائیل به شماره افتاده است.

صهیونیست‌ها که تا چندی پیش از سراسر جهان برای زندگی بهتر به سرزمین‌های اشغالی یا همان سرزمین موعود مهاجرت می‌کردند، اکنون فضای امنیتی و اقتصادی اسرائیل به گونه‌ای رقم خورده که روند مهاجرت معکوس شده است و سرزمین‌های اشغالی دیگر برای صهیونیست‌ها جذابیت ندارد.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، نتایج پژوهش مرکز میراث «بیگن» نشان می‌دهد که ۵۹ درصد اسرائیلی‌ها برای مهاجرت به خارج از فلسطین اشغالی به سفارت کشور‌های مختلف مراجعه کرده یا در اندیشه مراجعه به این سفارتخانه‌ها هستند. همچنین نتایج یک نظرسنجی اسرائیلی نشان می‌دهد که ۴۰ درصد اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت معکوس هستند و دلیل آن را نابسامانی اقتصادی، نابرابری و ناامیدی از بن‌بست در روند حل‌وفصل منازعه با فلسطینیان عنوان کرده‌اند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که ۷۸ درصد خانواده‌های اسرائیلی از سفر فرزندان‌شان به خارج از فلسطین اشغالی حمایت می‌کنند.

کالمان لیبسکیند، نویسنده روزنامه صهیونیستی «معاریو»، در این خصوص می‌گوید: «ما در برابر رشد یک پدیده چپ‌گرا در اسرائیل هستیم که از صهیونیسم و اسرائیل دور هستند و توجه کمتری به دولت یهود دارند.» لیبسکیند می‌افزاید که این گروه از اسرائیلی‌ها حتی به تنهایی طرحی را علیه پروژه صهیونیسم رهبری کرده و خواهان بازنگری در حوادث النکبه (فاجعه اشغال فلسطین)، دولت فلسطین و حقیقت مرز‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ هستند.

وی همچنین گفت که بیشتر این فعالان در سازمان‌های مدنی اسرائیل عضو بوده و از کشور‌های مختلف کمک‌های مالی دریافت و صرف بدنام کردن ارتش اسرائیلی و نظامیان آن می‌کنند. به گفته این نویسنده صهیونیستی، «چپگرایان اسرائیلی، رفتار مهاجرت معکوس را اعتراف به ناکامی مبارزه خود برای تغییر داخلی در اسرائیل و پاسخی به واکنش‌های تند راستگرایان و فعالیت‌های سیاسی آن‌ها توجیه می‌کنند. علاوه بر این، پیشنهاد‌های وسوسه‌انگیزی برای انتقال به کشور‌های دیگری دریافت می‌کنند که در آن‌ها فراخوان‌های بایکوت اسرائیل رو به رشد است.»

رسانه‌های صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ فاش کردند تعداد کسانی که تمایل به مهاجرت به برلین پایتخت آلمان دارند به ۲۵ هزار نفر رسیده است و یکی از سازمان‌دهندگان مهاجرت به برلین با اشاره به تقاضای مهاجرت بیش از ۹ هزار نفر گفت که در میان آن‌ها افسران ارتش اسرائیل نیز به چشم می‌خورد.

مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی در یک دهه اخیر به دلیل جنگ‌های متعدد رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطین شدت گرفته است و صهیونیست‌ها از اینکه امنیت جانی ندارند، به دنبال مهاجرت به سایر کشور‌ها هستند. در سال ۲۰۱۴، پس از جنگ ۵۱ روزه غزه که شهرک‌های صهیونیست‌نشین مورد اصابت موشک‌های مقاومت قرار گرفتند، نزدیک به ۳۰۰ هزار صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند. مهاجرت معکوس در حالی است که مقامات تل‌آویو برای جذب یهودیان از سراسر جهان تلاش می‌کنند جمعیت ساکنان اراضی اشغالی را افزایش دهند. گروه‌های مقاومت به حدی از توانمندی موشکی دست پیدا کرده‌اند که در جنگ اخیر با اسرائیل، برای اولین بار تل‌آویو و دیگر شهر‌های مهم سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار دادند که صهیونیست‌ها را بیش از پیش نگران کرده است.

نفس‌های اسرائیل به شماره افتاد

علاوه بر اینکه بسیاری از صهیونیست‌ها در اندیشه مهاجرت به اروپا و امریکا هستند، وضعیت سیاسی در سرزمین‌های اشغالی نیز شکننده است که مقامات صهیونیست را نگران کرده است. بسیاری از مقامات و تحلیلگران صهیونیست تاکنون در مناسبت‌های مختلف به زوال رژیم صهیونیستی پرداخته و در خصوص آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقاله «آری شاویط» تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه هاآرتص، یکی از موارد چنین تحلیل‌هایی است. او در این تحلیل با عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» نوشته است: «دیگر جای زندگی در کشور نیست و باید به سانفرانسیسکو یا برلین رفت. ممکن است از نقطه بی‌بازگشت عبور کرده باشیم و دیگر امکان پایان دادن به اشغال، توقف شهرک‌سازی و دستیابی به صلح، امکان اصلاح صهیونیسم، نجات دموکراسی و تجزیه کشور وجود نداشته باشد.» آری شاویط سپس نوشت: «اگر یهودیت و اسرائیلی بودن دیگر دو ارکان اصلی هویت نباشند، در آن صورت باید با دوستان خداحافظی کرد و به سانفرانسیسکو یا برلین رفت. اسرائیلی‌ها از زمانی که به فلسطین آمدند، متوجه شدند که محصول دروغی هستند که جنبش صهیونیسم اختراعش کرده و برای این دروغ با انواع فریب و نیرنگ از یهودیت در طول تاریخ بهره برده و از جمله اینکه از ماجرای هلوکاست سوءاستفاده و آن را بزرگنمایی کرده است. آن‌ها فهمیدند که هیچ آینده‌ای در فلسطین ندارند و این کشور آن سرزمین موعودی نیست که بدون مردم باشد.».

او تأکید کرد: «جنبش صهیونیسم توانست جهان را به اینکه فلسطین همان ارض موعود است و بنای موهوم «هیکل» در زیر مسجدالاقصی واقع شده قانع کند و اینگونه جنبش صهیونیسم از یک گرگ به بره‌ای تبدیل شد که از مالیات‌دهندگان امریکایی و اروپایی تغذیه می‌کند تا جایی که به قدرت هسته‌ای تبدیل شد.»

شائول آریل، ژنرال یگان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و کارشناس حوزه مناقشه اعراب-اسرائیل نیز در روزنامه هاآرتص نوشته است که اسرائیل راهبرد‌هایی را مبنای خود قرار داده که تحقق «آرمان صهیونیسم» در خاک فلسطین اشغالی را با شکست مواجه کرده و اسرائیل در مسیر بر باد رفتن کامل این آرزو قدم بر می‌دارد. او نوشت: «جنبش صهیونیسم برای تأسیس کشور یهودی در خاک فلسطین سه راهبرد اساسی را در پیش گرفت و تمامی آن‌ها اکنون در حل درگیری و تحقق اهداف سه‌گانه اصلی جنبش صهیونیسم، یعنی «کشور اسرائیل»، «دموکراسی»، «سرزمینی با اکثریت یهود» با شکست مواجه شده و در نتیجه یک برنامه سیاسی سوم به نام «راه‌حل دو دولتی» زاییده شده است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم در خصوص زوال این رژیم ابراز نگرانی کرده است. او در اکتبر ۲۰۱۷ در جشن «سوکوت» یهودیان گفته بود: «تمامی تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت، اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده است که حکومت مردم یهود بیش از ۸۰ سال تاکنون دوام نیاورده است که مربوط به دوره حشمونیان است.» حکومت یهودی حشمونیان در قرن دوم میلادی با حمله امپراطوری روم به پایان یافت. در سال‌های اخیر افزایش اختلافات احزاب اسرائیلی و برگزاری انتخابات پی‌درپی نشان داد که بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی رو به رشد است.

ارسال نظرات